Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 jun, 2009 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Tussenstand van de BF109
Afbeelding

De romp zit grotendeels inelkaar de cockpit geweaterd met tamiya weathering set en een wash.
Alle onderdelen uit de spreu geknipt en schoongemaakt tevens een kleurtje gegeven met RLM 02.
De neus en kappen zijn als basis eerst wit gespoten vervolgens een preshade met zwart daarna de Kleur geel RLM 04 van Xtra color
Dit geheel staat nu te drogen en kunnen we morgen weer verder met het afwerken van de romp.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2009 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vandaag bezig geweest met het afplakken van de canopy... :shock: wat een werk het is me uiteindelijk wel gelukt om alles netjes af te plakken veel meten en tekenen.
Aangezien ik de cockpit weer open wil maken zou zonde zijn als al dat werk aan de binnenkant bijna niet zicht baar is, moest de zaag er dus.
Wat ik dus niet van Tamiya begrijp is dat het uit een geheel bestaat dus zo gezegt zo gedaan heel voorzichtig met een zaagje de canopy door gezaagd.
Daarna alle randjes geschuurd met korrel 1000 en daarna 2000.
Vervolgens de canopy die open komt te staan dubbelzijdig afgeplakt aangezien de binnenkant RLM02 moet zijn leek mij dit wel het mooist om het mee te spuiten. ff laten drogen en daarna de rest van de canopy erop gelijmt dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding
Vervolgens de hele kist licht geschuurd met 2000 en daarna MR surfacer1200 erop.
Leuk spul is binnen een half uur droog en schuurbaar :) dus weer licht geschuurd gekeken voor deukjes gaatjes kiertjes en daarna de Preshade erop, dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding
Vervolgens de onderkant en romp voorzien van RLM65 hellblau van Xtra collor, laangzaam vakjes kleuren ben toch gauw een half uurtje aan het spuiten. met het afplakken ben ik 2 uurtjes bezig geweest :S
dat was em weer voor vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2009 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Inderdaad vreemd van Tamiya om de canopy uit één stuk te maken. Ik durfde het bij mijn 109 niet aan om te gaan zagen, jij hebt daar geen probleem mee zie ik.....
Verfwerk ziet er goed uit, benieuwd naar het vervolg.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vandaag heb ik de BF 109 afgerond! :) ik ben zeer tevreden met het resultaat al zeg ik het zelf.

Ik heb vandaag ook microsol glosy coat uitgetest dat spul is idiaal doordat het op water/acohol basis is kun je daarna de pannelines een was geven met olie verf gemengt met wasbenzine zonder dat het de laklaag aantast.
Voor de decals is het ook idiaal aangzien ik ook microsol gebruik blijft dit ook op zijn plek als ik het op het model smeer, zonder dat er druppels ontstaan door de waterspanning, ik heb op dit hele model nergens last gehad van zilvering.
Kortom ik ben blij dat ik dat spul heb!


De decals van tamiya waren op zich goed zij het dat de pijl naast het kruis anders is dan die uit de doos dus ben ik gaan snijden in de decals en heb de pijl zelf gemaakt met spare decals.
Om te beginnen heb ik uitgemeten hoelang de pijl moest worden vervolgens strips van wit decal gesneden en een punt erop gemaakt deze op het model geplaatst totaal 4 stuks.
Afbeelding
Idem voor de het zwarte gedeelte, omdat de decal dan uit twee lagen bestaat moet de onderste goed droog en vast zitten voordat je het zwart eroverheen kan plakken zo gezegt zo gedaan en dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Daarna heb ik me bezig gehouden met de kleine detailles zoals de gunns uitgeboord dat was een leuke klus 1/72 :shock: maar het is wel gelukt remkabels toegevoegd, het antenne draad ook een oogje opgemaakt (eerste keer dat ik het probeerde ging metteen goed) en een tijdje bezig geweest met het stoeltje bukkels gevouwen van koperdraat uit een stroom draatje en de riempjes van tamiya tape gemaakt vervolgens een leer kleurtje gegeven.
Dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding
De grote flappen op de zitting horen zo vindt ze zelf een beetje te groot maja ben er tevreden mee.
Dan nu het voltooide model een mooie kist voor de verzameling, ik moet zeggen dat ik heel veel plezier heb met het maken van duitse kisten omdat de kleuren schemas het mooist van alle WOII kisten zijn (is mijn mening dan)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo dat was em weer voor deze kist hope you like it :)

Groeten Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Mooie 109!

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wow! Dat is een mooie bf109 geworden Ron. Hoe heb je de stipjes gedaan? Met de sponstechniek? Dat is erg goed gelukt. Daarnaast mijn complimenten voor je 'gepriegel' met je 1/72 boorwerk en touwtjes. Waarmee boor je?

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ik boor met een pinvice van tamiya de kleinste gewoon met de hand draaien anders word het plastic heet.
Yup ik heb de spons techniek gebruikt heel voorzichtig deppen ben er wel een tijdje zoet mee geweest.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
Prachtig resultaat !! Zeer mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooie Emil Ron!
Je dooie blaadjeseffect ziet er erg goed uit.
Het toestelletje staat wel wat hoog op de poten lijkt het.
Mogelijk heeft Tamiya de wielpoten in uitgeveerde toestand weergegeven?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Fantastisch werk Ron! Vooral de camo is impressive.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement