Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2009 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iedereen bedankt voor de vriendelijke commentaren!
In mijn ogen mankeert er nog genoeg aan, maar dat heb je waarschijnlijk altijd als je iets zelf gebouwd hebt :wink: .
Het was weer een gezellige groepsbouw, maar nu wordt het weer eens tijd iets te bouwen zonder tijdsdruk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2009 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Beetje mosterd na de maaltijd maar dit is absoluut een fraaie T.VIIIw geworden. Beslist een goede referentie als
dit model bij mij op de knutseltafel komt!
Je spuitwerk vind ik heel fraai, vooral de propellers (maar dat wist je al..). Enige miniem kleine puntje vind ik de
passing/aansluiting van de cockpitkap op de romp maar dit blijft lastig.
Verder zou ik de motoren een glanslaagje geven maar da's persoonlijk natuurlijk.
Iets wat ik me nog afvraag: je hebt nu als laatste de onderzijde van de drijvers in aluminium gespoten.
Is het niet eenvoudiger om deze eerst te doen en dan het Hollandgrijs te spuiten? Het lijkt mij een hoop afplakwerk te schelen.
Bij de Koolhoven kwam de vraag over de eventueel zwarte achterzijde van de propeller, was daar bij de T.VIIIw geen sprake van?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Je spuitwerk vind ik heel fraai, vooral de propellers (maar dat wist je al..).........en.............Bij de Koolhoven kwam de vraag over de eventueel zwarte achterzijde van de propeller, was daar bij de T.VIIIw geen sprake van?

Hmm, toevallig dat je over de propellors begint. Zelf ben ik ook erg tevreden over het Alclad resultaat, maar helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat de props waarschijnlijk geen blank metaal waren. Na de foto's nog eens goed bekeken te hebben en het stukje in "De vliegtuigen van 320 squadron" waarin Nico Geldhof specifiek stelt "Bovendien moesten de oorspronkelijk van een groene laklaag voorziene propellorbladen op last van de RAF geheel zwart worden geschilderd." ben ik van mening dat ik de props beter in schwarzgrün kan spuiten. De Duitsers gebruikten deze kleur ook voor hun props, dus het zal in de buurt komen.

Citaat:
Enige miniem kleine puntje vind ik de passing/aansluiting van de cockpitkap op de romp maar dit blijft lastig.

Klopt, dit had beter gekund, maar ik werd een beetje ongeduldig omdat de deadline naderde en ik aan de spuitklus wilde beginnen :roll: .

Citaat:
Is het niet eenvoudiger om deze eerst te doen en dan het Hollandgrijs te spuiten? Het lijkt mij een hoop afplakwerk te schelen.

Tja, plannen is niet altijd mijn sterkste punt.... :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2009 17:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Na de foto's nog eens goed bekeken te hebben en het stukje in "De vliegtuigen van 320 squadron" waarin Nico Geldhof specifiek stelt "Bovendien moesten de oorspronkelijk van een groene laklaag voorziene propellorbladen op last van de RAF geheel zwart worden geschilderd." ben ik van mening dat ik de props beter in schwarzgrün kan spuiten. De Duitsers gebruikten deze kleur ook voor hun props, dus het zal in de buurt komen.


Zijn de props op de foto's dan ook zodanig donker dat het schwarzgrün zou kunnen zijn?
Of zou het Fokker C-X-propeller-mintgroene kleurtje bedoeld zijn door de auteur? Je bent denk ik, niet voor niets uitgekomen op blank metaal.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2009 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Shake schreef:
Hmm, toevallig dat je over de propellors begint. Zelf ben ik ook erg tevreden over het Alclad resultaat, maar helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat de props waarschijnlijk geen blank metaal waren. Na de foto's nog eens goed bekeken te hebben en het stukje in "De vliegtuigen van 320 squadron" waarin Nico Geldhof specifiek stelt "Bovendien moesten de oorspronkelijk van een groene laklaag voorziene propellorbladen op last van de RAF geheel zwart worden geschilderd." ben ik van mening dat ik de props beter in schwarzgrün kan spuiten. De Duitsers gebruikten deze kleur ook voor hun props, dus het zal in de buurt komen.


Denk er om dat Geldhof hier doelt op de machine die in 1941 uit bezet Nederland ontsnapte! Dan zijn de donkergroene propellorbladen verklaarbaar. In het MLD tijdperk waren de bladen blank metaal.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
g-1reaper schreef:
Denk er om dat Geldhof hier doelt op de machine die in 1941 uit bezet Nederland ontsnapte! Dan zijn de donkergroene propellorbladen verklaarbaar. In het MLD tijdperk waren de bladen blank metaal.

Dat de bladen blank metaal waren is iets waar ik, zeker na onze discussie in het referentietopic, ook klakkeloos vanuit was gegaan. Deze foto lijkt dat zelfs te bevestigen, maar als je naar de schaduwen kijkt is hij onder een bijzondere belichting genomen;

Afbeelding
(Bron; "De operaties van 320 squadron")

Daarna heb ik er tijdens de bouw eigenlijk geen aandacht meer aan geschonken omdat ik de kleur naar mijn idee al bepaald had.

Toen ik na de bouw nog eens door "De vliegtuigen van 320 squadron" bladerde viel mijn oog op deze foto. Hier zijn de bladen beslist geen blank metaal, maar een veel donkerder kleur. Dit gekoppeld aan de tekst van Geldhof, die in de context beslist op de T-VIIIw's uit 1940 van toepassing is, maakt het voor mij bijzonder aannemelijk dat de bladen een donkergroene kleur hadden.

Afbeelding
(Bron; "De vliegtuigen van 320 squadron")

Al met al voor mij voldoende aanleiding om de props alsnog een ander kleurtje te geven 8) .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2009 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Sjaak,

Gisteren nog een beetje foto's van de MLD- T.VIIIW aan het kijken geweest en voor zover ik het kan beoordelen is
de voorzijde toch blank metaal en toont de achterzijde donker (zwart of groen?).
Op bijna alle foto's valt de schaduw zodanig dat de achterzijde van de bladen donker uitkomt. Dus blank metaal is ook nog mogelijk.
Nu weet ik dat je ongetwijfeld je uitgebreide bibliotheek hebt geraadpleegd dus durf ik jouw conclusie niet
een-twee-drie in twijfel te trekken maar ik zou zo zeggen, denk er nog even over.. :wink: .

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2009 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tjonge, je zou er hoofdpijn van krijgen Afbeelding. Op de foto van de R-5 die ik in het stukje hierboven plaatste zie ik toch duidelijk een donker gekleurde prop. Toen ik nog maar eens door de documentatie snuffelde kwam ik ook deze foto's weer tegen;

Afbeelding
(Foto van Joe Silent)

Afbeelding
(Foto van Joe Silent)

Duidelijk een metaalkleurige prop, met waarschijnlijk een donkere achterzijde. Ik heb nu tot een compromis besloten; de voorzijde blijft blank metaal, de achterzijde wordt donkergroen :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement