Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Ik doe dus ook mee met een Fokker D.XXI. Om niet te veel in herhaling te vallen van het topic van Kitboy, een bescheiden presentatie:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd of het wat gaat worden, het zal een heel gepuzzel worden. Ik kies voor de uitvoering met nr. 223. Vreemd vind ik wel dat er boven staat "circa oktober 1940", dat lijkt me toch sterk. Weet iemand hier het fijne van?
En ik zit te broeden welke kleuren ik zal gebruiken...
Nu wachten tot 10 mei. Ik weet niet of ik dat volhoud, ik moet dan twee weken niets doen (waarvan een week gelukkig op de camping, scheelt weer).
Wim.


Laatst bijgewerkt door domsel op vr 26 jun, 2009 20:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
domsel schreef:
Ik ben benieuwd of het wat gaat worden, het zal een heel gepuzzel worden. Ik kies voor de uitvoering met nr. 223. Vreemd vind ik wel dat er boven staat "circa oktober 1940", dat lijkt me toch sterk. Weet iemand hier het fijne van?


Ik denk dat ik het weet: beperkte historische kennis van onze Amerikaanse medemens.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2009 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
domsel schreef:
kies voor de uitvoering met nr. 223. Vreemd vind ik wel dat er boven staat "circa oktober 1940", dat lijkt me toch sterk. Weet iemand hier het fijne van?


De 223 is gecrashed op 10 mei 1940 bij Wassenaarse Slag.
Wachtmeester-vlieger J.van Zuijlen is hierbij gesneuveld.
Misschien is CA in de war geweest met de tiende maand i.p.v. de tiende mei?

Deze groepsbouw krijgt een beetje het karakter van een vergelijkend warenonderzoek met alle aangekondigde D.XXI-en.
Misschien een leuk idee voor de Consumentenbond, een bouwdozentest? :wink:

Maak er wat moois van Wim,

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Bedankt voor de uitleg, Paul. Ik ga deze 223 nu met nog meer respect behandelen. Ik ben ook nog benieuwd of de 223 nog een overwinning heeft geboekt voor zijn einde.
Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Volgens mijn info:

De 223: Zag op 10 mei het signaal om het patrouilleverband na luchtgevecht weer op te nemen waarschijnlijk niet. Achtervolgde daarom Duitse bommenwerper en werd door twee He-111 bommenwerpers boven de Wassenaarse Slag neergeschoten, de vlieger, wachtmeester-vlieger J. van Zuylen, sneuvelde.

tot zover de 223..

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Nou, het is begonnen. Zoals zo vaak begon het rustig: stoeltje prutsen. Dat viel mee, al schoot er een palletje weg dat aan de zijkant moet.
Gisteren het echte werk: het in elkaar zetten van het frame in de cockpit. Dit is het (ongeschilderde en nog niet afgewerkte) resultaat:

Afbeelding

Dit viel echt niet mee. De bouwbeschrijving is nogal onduidelijk, en het ene stangetje is te lang, de ander te kort, enz. Maar met veel geduld, liefdevolle en meezoekende familieleden komt het toch goed.
Voor wie deze kit ook gaat doen, een slimme volgorde van bouwen van dit frame is:
- bodemframe op plaatje vastzetten
- zijkant (pootje voor pootje vast en telkens wachten tot het pootje goed vastzit)
- steun die achter de stoel komt erin voor het uitlijnen (al kan hij niet echt passend gemaakt worden in de zijframes, hij haalt de contactpunten niet)
- andere zijkant
- bovenste schuine stangetjes er op (passen niet goed)
- schuine stangetjes (linksonder naar rechtsboven) die nog minder goed passen.

Poeh. En nu een oplossing vinden voor het voetenstuur, waarvan een pedaal besloot uit mijn pincet te vliegen en nu nog steeds een eigen leven leidt ergens in de kamer.

Maar het is wel leuk hoor, het hoeft niet makkelijk te zijn, toch?
Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Wim,

Bij mij is dat palletje niet weggeschoten (hoewel ie volgens mij er voor zorgt dat de stoel moeilijk past) maar dat rondje links van de stoel. Die ligt bij mij nu ook ergens op zolder zich af te vagen waarom ie niet is vastgeplakt.

Ik weet dat het inderdaad aardig passen en meten is met al die buisjes, maar er is op zich wel goed uit te komen. Ik had overigens geen moeite met die steun achter de stoel, die paste in mijn geval prima.

Had je overigens nog bij mijn verslag gekeken? Ik had een tip geplaatste over de riemen, waarvan de onderste door een gleuf van de stoel heen moeten....

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Citaat:
Ik had een tip geplaatste over de riemen, waarvan de onderste door een gleuf van de stoel heen moeten....

Ai, nee dus. En ik maar denken waarom er zo'n gaatje in de stoel zit. Eens kijken of ik het nog kan corrigeren.
En dat rondje was bij mij ook weg. :lol: Mijn vrouw heeft 'm gevonden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2009 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Ik ga niet zo snel als Nico, maar heb toch ook wel wat gedaan...

Het was een heel werkje, maar op een moment was de cockpit toch klaar. Het linker voetenstuur is weggesprongen; ik heb zelf een nieuwe gescratchd.

Afbeelding

Dan in de romp. Het was nog prutsen om het instrumentenpaneel netjes er in te krijgen.

Afbeelding

En dan de romp dicht. Het paste heel goed, slechts een klein naadje.

Afbeelding

En tenslotte heb ik een begin gemaakt met de motor:

Afbeelding
Ik word niet zo wijs uit de bouwbeschrijving hoe de stootstangetjes er op moeten. Dat wordt nog puzzelen...

Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2009 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Gewoon één stoterstang voor iedere cilinder plaatsen. verder gaat ie goed zo! Mooi werk.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement