Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2009 20:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Dit is mijn inbreng aan Blitzkrieg 1940.

Eerst wat achtergrond vooraf..
De Heinkel He 111 was een Duitse vliegtuigen ontworpen door Siegfried en Walter Günter in de vroege jaren 1930 in strijd met het Verdrag van Versailles. Vaak omschreven als een "Wolf in schaapskleren", Het werd normaal gesproken als transport vliegtuigen gebouwd, maar het doel ervan was om de Luftwaffe, met een snel medium bommenwerper te bouwen.

KG 54 begon de campagne in het westen met een sterkte van 106 He 111s en Ju 88s, met 80 in reserve. KG 54 verloor 46 bommenwerpers, 130 personen gedood, 10 vermisten en 60 gewonden en 188 als POW (sommige zijn later vrijgelaten). KG 54 liet 409 ton bommen vallen in 1200 ronden. Hij was ook verantwoordelijk voor de aanval op de stad Rotterdam op 14 mei, 1940.

KG-54
Kampfgeschwader 54 "Totenkopf" (KG 54) was een Luftwaffe bommenwerper tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eenheden hebben deelgenomen op alle fronten van de in de Europese Theater totdat het werd ontbonden in mei 1945. Exploiteerde zij twee van de belangrijkste Duitse bommenwerper soorten; de Heinkel He 111 en de Junkers Ju 88. Zijn eenheid insignes, weergegeven op een schild-achtig apparaat, droeg een opvallend grafisch nauwe gelijkenis met die van de 3e SS Panzer Division, bekend onder dezelfde naam.
Afbeelding

Slag om Rotterdam
Een eskader van negentig zware bommenwerpers van het type Heinkel 111 met aan boord in totaal 97 ton aan brisantbommen was bij Bremen opgestegen met bestemming Rotterdam. Terwijl een tweede ultimatum door een boodschapper naar de Nederlandse commandant werd gebracht, wierp de helft van het eskader om half twee ’s middags zijn bommen op het stadscentrum. Het bombardement duurde niet langer dan een kwartier, maar de gevolgen waren rampzalig. Ongeveer 850 burgers kwamen om het leven. Door de branden werd het overgrote deel van de Rotterdamse binnenstad verwoest en raakten bijna 80.000 mensen dakloos.

Winkelman oordeelde dat voortzetting van de oorlog geen zin had en besloot op 15 mei tot capitulatie. Dat deed hij vooral omdat ook Utrecht met een vernietigend bombardement werd bedreigd, waarna wellicht nog andere steden zouden volgen. Drie dagen na Rotterdam vond inderdaad nog een groot Duits bombardement plaats en wel op Middelburg, aangezien Zeeland buiten de capitulatie was gebleven. Het centrum van de stad werd grotendeels verwoest, maar het dodental bleef beperkt tot tweeëntwintig.

De gegevens van toestel zelf..
Algemene kenmerken

* Bemanning: 4 (piloot, navigator / bommenrichter / neuskanonnier, buikvinnenkanonnier, rugkanonnier)
* Lengte: 16,4 m (54 ft 6 in)
* Spanwijdte: 22,5 m (74 ft 3 in)
* Hoogte: 3,9 m (13 ft 9 in)
* Wing oppervlakte: 86,5 m² (942 m ²)
* Leeg gewicht: 7.720 kg (17.000 lb)
* Beladen gewicht: 12.030 kg (26.500 lb)
* Max takeoff gewicht: 14.075 kg (31.000 lb)
* Motor: 2 × Jumo 211F-1 of 211F-2 vloeistof gekoelde omgekeerde V-12, 986 kW (1300 pk (F-1) of 1340 (F-2)) elk

Prestatie

* Maximale snelheid: 440 km / h (273 mph)
* Bereik: 2800 km met max. brandstof (1750 mi)
* Service maximum: 8.390 m (27.500 ft)
* Stijgsnelheid: 20 minuten tot 5185 m (17000 ft)
* Wing lading: 137 kg / m² (28,1 lb / ft ²)
* Vermogen / massa: ,082 kW / kg (.049 pk / lb)

Bewapening

* Kanonnen:
- maximaal zeven 7,92 mm MG 15 of MG 81 machinegeweren, sommigen van hen vervangen of aangevuld door
- 1 × 20 mm MG FF kanon (centrale neus monteren of doorsturen ventrale positie)
- 1 × 13 mm MG 131 machinegeweer (gemonteerd rug en / of ventrale achterste posities)

* Bommen:
- tot 2000 kg (4409 lb) die intern (acht max. 250 kg), of:
- tot 2500 kg (5512 lb) op twee externe racks

Goed..de kit zelf..

Ik heb voor Revell gekozen, omdat het om heel ouwe Hasegawa kit ging, dus bijbestellen van bijbehorende spullen ging probleemloos.. De schaal is in 1/72 wat ik eigenlijk aan kleine kant vind..maar dat mag de pret niet onderdrukken.

Afbeelding

Handleiding + decals
Afbeelding

Gietramen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de orgineel decals niet goeie is, heb ik losse decalvelletjes besteld van KG-54 die echt meedeed om slag om Rotterdam..
Afbeelding
Het gaat dus om 1e toestel bovenin in de handleiding.

Omdat ik de handleiding al van te voren heb ingekeken op de site van Revell, vond ik de spullen niet goed genoeg en dat mij weinig details geeft, heb ik besloten om een BIG Ed aan te schaffen.
Afbeelding
Interieur, Exterieur, bommenruimte en masking tape.

Natuurlijk hoort een resin bij..
Afbeelding
Banden die veel realistischer uitziet dan uit de kit zelf. Verder heeft die band ook een bolling.

Ik ga mijn best doen om alles uit de kast te halen. Verder heb ik ook nog een MiG pigment gekocht (gunmetal) om wapens mooiere look te geven.

Ik heb er heel veel zin in..dus nog maar een maandje wachten..

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2009 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Zo hé, jij laat er geen gras over groeien!
Flink wat details in aantocht zo te zien.
En laten we eerlijk wezen, 1:72 leent zich daar best wel voor.
Zelf heb ik vroeger de Italaereireieaei-Heinkel He-111 gebouwd maar was daar niet zo van gecharmeerd.
Het is toch nog niet zo lang geleden dat Hasegawa deze uitbracht?
Ben heel benieuwd wat je ervan brouwt (maar ja, we moeten nog even geduld hebben voor we van start mogen).

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2009 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Goed voor de balans dat er ook een Duits toestel meedoet. Overigens is de uitvoering van Revell helemaal de goede? Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van He111's, maar een H6 is toch ietwat moderner? (ik kan me vergissen hoor)

groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2009 22:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Nico,

De Heinkel die meedeed om slag om Rotterdam is een H3 versie...

Als ik zo zie..zijn H3 en H6 minimaal..

He 111 H-3: Similar to P-4, but with Jumo 211A-3 engines.
He 111 H-4: Fitted with Jumo 211D engines, late in production changed to Jumo 211F engines, and two external bomb racks.
He 111 H-5: Similar to H-4, all bombs carried externally, internal bomb bay replaced by fuel tank
He 111 H-6: Torpedo bomber, could carry two LT F5b torpedoes externally, powered by Jumo 211F-1 engines, had six MG 15’s and one MG/FF 20 mm cannon in forward gondola.

Het is beetje weghalen van sommige onderdelen. De motor 211A-3 en 211F-1 zijn ook weinig van verschil.

Wikipedia:
Citaat:
The He 111H-1 was fitted with a standard set of three 7.92 mm MG 15 machine guns and eight SC 250 250 kg (550 lb) or 32 SC 50 50 kg (110 lb) bombs. The same armament was used in the H-2 which started production in August 1939.[32] The P-series was gradually replaced on the eve of war with the new the H-2, powered by improved Jumo 211 A-3 engines of 820 kW (1,100 hp).[32] A count on 2 September 1939 revealed that the Luftwaffe had a total of 787 He 111s in service, with 705 combat ready, including 400 H-1 and H-2s that had been produced in a mere four months.[33] Production of the H-3, powered by the 895 (1,200 hp) Jumo 211 D-1, began in October 1939.The experiences during the Polish Campaign lead to an increase in defensive armament. MG 17s were fitted whenever possible and the number of machine guns was increased to seven. Normally one MG would be installed in the nose, one in the ventral position, dorsal position and one in each waist window position. The two waist positions received an additional MG 15 or 17. On some Heinkels a permanent belt-fed MG 17 was installed in the tail.


Tijdens de Poolse campagne draagt de toestel 7 machinegeweren. De Heinkel die meedeed om Slag om Engeland is een H4 versie.

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2009 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 okt, 2006 23:47 pm
Berichten: 119
Volgens deze bron vloog KG54 met P versies. Zoek ook maar eens op Google met
"He111-P KG54".
Deze versie heeft andere motoren dan de H versie. KG54 heeft nooit met een H variant gevlogen. Ze zijn overgestapt van de P variant naar de Ju-88.
Ook ik ga de variant bouwen van de He111 die Rotterdam heeft gebombardeerd (als ik eens tijd heb :? ). Vandaar dat ik al wat research had uitgevoerd.

Verder zijn er geen grote verschillen tussen de beide types.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2009 13:22 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Bedankt..die bron had ik al eens gezien..maar er zijn weinig informatie te vinden. De meeste naslagwerk die ik allemaal kon vinden wordt er gezegd over He111 H3 versie.

Als ik opzoek over P versie..
Citaat:
In May 1939 the P-1 and P-2 went into service with improved radio equipment. The P-2, like the later P-4 was given stronger armour and two MG 15 machine guns on either side of the fuselage and two external bomb racks. The P-5 was powered by the DB601A. The variant was mostly used as a trainer and at least 24 production variants were produced before production ceased. Many of the He 111 Ps served during the Polish Campaign. With the Junkers Ju 88 experiencing technical difficulties, the He 111 and the Dornier Do 17 formed the backbone of the Kampfwaffe. On 1 September 1939, Luftwaffe records indicate the Heinkel strength at 705 (along with 533 Dorniers).

The P-6 variant was the last production model of the He 111 P series. In 1940, the RLM abandoned further production of the P series in favour of the H versions, mostly because the P-series' Daimler-Benz engines were sorely needed for Messerschmitt Bf 109 and Bf 110 fighter production. The remaining P-6s were redesignated P-6/R2s and used as heavy glider tugs. The most notable difference with previous variants was the upgraded DB608N powerplants.


Wat H en P veriant betreft..er zijn inderdaad weinig verschil in..alleen de verschillen zit in de motoren..

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Sander,

Ik heb een beetje rondgesnuffeld op het grote world wide web en ben een foto tegengekomen van een He-111 van KG54. Vervelend genoeg voor jou is het een "P" versie. Als je belangstelling hebt kan ik je een CD'tje opsturen met een aantal Pdf's over de He-111, kwestie van je adres PB'en.

Afbeelding
(Bron: Luftwaffe im focus 10)

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
De gondels voor de P zijn duidelijk anders als die van de Jumo. Ik heb zo'n Hasegawa P eens in m'n handen gehad en er zat een extra gietraam bij met nieuwe gondels.

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 15:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Hmm..dan zijn er 2 verschillend Heinkels gebruikt om slag om Polen en daarna slag om west europa.

Ik weet..er zijn inderdaad verschil in de motorgondels tussen H en P versie.

Ik heb handleiding van Hase He111-P doorgenomen en de verschil zit ook in de gondel onderop.

Voor de rest zijn het precies hetzelfde.

Als ik een P versie neem, betekent ook dat ik heel ander soort kit en PE moeten nemen.

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 21:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Sjaak,

Heel erg bedankt voor de PDF van Heinkels 111. Die kan ik heel erg goed gebruiken.

Het staat ook in dat ik P-2 versie moet nemen ipv H-3. Maar ik hoef ook geen ander kit aanschaffen. De H6 versie is ook goed, alleen zijn hier en daar aanpassingen nodig.

Vooral moet ik de motoren onder hand nemen. De H6 versie heeft supercharger aan rechterkant terwijl de P versie aan linkerkant heeft. De uitlaatpijpen zijn allemaal losse pijpjes. De oliekoeler intake zijn ook wat anders dan H versie. Die zal ik moeten scratchen of iets verzinnen. De onderste gondels zijn maar 1 machinegeweer aanwezig. De voorste glazen kap van onderste gondels zijn dicht.

De propellerkop zijn in rood ipv zwart. Wat er allemaal nog meer aangepast moet worden weet ik niet. Ik moet de PDF nog eens nader bestuderen. Ook beschik ik over genoeg detailsfoto's van P2 versie. Die kan ik goed gebruiken als referentiemateriaal. Ook staan in PDF de kleurenschema en patroon die ik kan uitvergroten, uitsnijden en als mal gebruiken tijdens spuitklus.

Verder zijn P en H versie de rest identiek. Elders aanpassingen zijn dus niet nodig.

Maar mocht iemand al ooit in Noorwegen zijn geweest, hebben ze daar echt P2 versie die na 1998 volledig gerestaureerd zijn.

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement