Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Na de hele voorraad nog eens te hebben nagelopen ben ik er ook uit.
Ik ga een Skua bouwen voor deze Blitz-bau. Het is best een rare duikbommenwerper met dat rechte voorraam. Snel hier en daar even wat info opgesnord en het blijkt dat dit machientje nog aardig wat pit in de spreekwoordelijke donder had:

"...The Blackburn Skua was the first operational monoplane in the British Fleet Air Arm, also the first designed specifically for the dive bombing role. Replacing the Hawker Osprey and Nimrod, the aircraft entered service in 1938. It was on strength of 800, 801,803, 806 Sqd., as well as numerous second line squadrons.

Armed with four Browning .303s in the wings, plus a rearward firing Lewis in the observer’s cockpit, it could act as a fleet fighter. On 25th September 1939, a Skua of 803 Sqd. destroyed a Do 18 off Heligoland-the first F.A.A. kill of the war. Skuas saw active service in Norway, sinking the cruiser Konigsberg during 1940. Later in the same year, aircraft from 800 Sqd. bombed the Richelieu at Dakar.

During the Dunkirk evacuation, 801 Sqd., attached to Coastal Command, flew the Skua in both fighter and bomber roles off the French Channel coast. Later, Mediterranean ops saw the Skua used successfully as a fighter against Italian aircraft, and unsuccessfully as a dive bomber against Italian ships.

A strike against the Scharnhorst and Gneisenau in Brest harbour during the summer of 1941 was cancelled, after protracted planning, and with it ended the Royal Navy’s front line use of the Skua. Remaining aircraft served for several years as target tugs and advanced trainers in second line units..."

Het moet dus waarschijnlijk een Skua worden van 801st Sqn. Ik heb hiervoor een kitje van Novo/Frog van de Skua.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

38 (volgens mij mis ik er een paar) grijze + 2 transparante deeltjes. De motor is een basaal los onderdeel, de propellor mist een blad. deze zullen moeten worden vervangen. De cockpit is ook magertjes uitgevoerd en er missen een aantal cruciale onderdelen wat deze kit juist tot duikbommenwerper moeten maken zoals: landingshaak, bomgeleider + bom, pitotbuis en een uitsparing in de buikwand voor de bom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Novo decals hebben serial L2928. Daarvan moet ik nog uitzoeken welke groep dat was van de FAA.

Dit wordt weer een leuke groepsbouw!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op za 29 aug, 2009 13:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Kijk, een echte klassieker in de groepsbouw, ook zeker niet verkeerd.

Ik geloof dat deze Novo/Frog kit ook nog in het huidige Revell programma zit.

En dat de Skua destijds nog best wat "pit in z'n donder" had blijkt uit de (koepel-) jagervariant die hieruit ontwikkeld was; de Blackburn Roc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ha David, leuk onderwerp. Een onderbelicht toestel, de Skua.
Deze staat ook bij mij op de plank, net als je Avia BH-3 van een tijdje terug!
Afbeelding

Afbeelding
Deze is al heel wat jaartjes geleden gebouwd.
Valt best wat van te maken, de motor is wel wat spartaans.

Succes ermee,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Die Roc is ook een aparte verschijning inderdaad.

Waarschijnlijk is de variant die in mijn NOVO zakje zit van 759 Sqn., 801 NAS, FAA. Gestationeerd op de Ark Royal en op RAF luchtbasis Detling.

Er zit allees geen letter "S" op mijn decal velletje... :?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 19:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Bizonder leuke oldtimer!
Revell heeft deze kit inderdaad in zijn programma opgenomen, of het dezelfde mallen zijn weet ik niet.
Zo te zien heb je nog heel wat aan detaillering toe te voegen, want het is wel een karig uitgerust kitje als ik het zo zie.
Succes

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Uhm...... die heb ik ook gebouwd...... in een What-if kleurtje........
Eens kijken hoe jij hem gaat maken.
Veel plezier.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 20:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Heel veel succes..maak er iets moois van.

Maar heeft Duitsers de titel van Engelsen gepikt want er staat Stua..terwijl Duitsers een Stuka heeft..beide zijn duikbommenwerper..

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2009 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Volgens mij komt de term SKUA van een soort stormvogel/meeuw (Stercorarius skua) :

Afbeelding
Bron: www.greglasley.net

@ Paul:

Leuk dat je ook de Skua hebt gebouwd! Ik vond het wel leuk om een wat meer obscure participant te nemen voor deze groepsbouw. Ik zie dat je hem zelf redelijk RUDD gebouwd hebt. Mooie refs voor mij :)

Later meer luitjes.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2009 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
david schreef:
Leuk dat je ook de Skua hebt gebouwd! Ik vond het wel leuk om een wat meer obscure participant te nemen voor deze groepsbouw. Ik zie dat je hem zelf redelijk RUDD gebouwd hebt. Mooie refs voor mij :).


Klopt David, hij is recht uit het zakkie gebouwd. Alleen de decals waren al in verregaande staat van ontbinding.
Daar hebben we in besloten kring afscheid van genomen en in de eindeloze voorraad vergeelde papiertjes toch
weer gezocht naar andere en uiteindelijk helaas weer net niet de goeie roundeltjes kunnen vinden.
Hij staat een beetje hoog op de poten (meer een ooievaar dan een meeuw) en die motor is echt te basic.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Paulus de Boskabouwer schreef:
david schreef:
Leuk dat je ook de Skua hebt gebouwd! Ik vond het wel leuk om een wat meer obscure participant te nemen voor deze groepsbouw. Ik zie dat je hem zelf redelijk RUDD gebouwd hebt. Mooie refs voor mij :).


Klopt David, hij is recht uit het zakkie gebouwd. Alleen de decals waren al in verregaande staat van ontbinding.
Daar hebben we in besloten kring afscheid van genomen en in de eindeloze voorraad vergeelde papiertjes toch
weer gezocht naar andere en uiteindelijk helaas weer net niet de goeie roundeltjes kunnen vinden.
Hij staat een beetje hoog op de poten (meer een ooievaar dan een meeuw) en die motor is echt te basic.

Groeten,
Paul


@Paul: Ik heb een nieuw 9 cil. motortje uit de reservebak gevist. Moet iets mee te scratchen zijn, mits het ding past natuurlijk.. :roll:
De decals worden nog een uitdaging..wellicht haal ik de doos reserve-plakkerts ook hiervoor maar eens tevoorschijn.

@Medegroepsbrouwerts: tsjongejonge..! iedereen is al ijverig aan de slag met zijn deelproject voor deze Blitz! Er worden hier ware colleges gehouden omtrent de Meidagen. (Waarvoor hulde!) Ik moet mezelf ook maar eens snel van de '45-'65 straaljagers afhalen en weer een echt '40-'45 kistje gaan bouwen :wink: Het is ook al weer veuls te lang geleden :D

Ik ga vanavond maar eens wat kleinigheden uit het NOVO-zakje halen en langs de x-acto halen.

Veel brouwplezier iedereen

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement