Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk stukje info over Ruigenhoek. :D

Met 800 meter gras had je een veld waar zelfs de zwaarste LVA toestellen (T-V) vanaf konden opereren.... Tegenwoordig toch onvoorstelbaar :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie intro, leuk zo'n stukje bijbehorende historie!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Na de historische praat gaan we lekker aan de slag met het model.

Van de FK-51-modellen is het SpecialHobbykitje de fraaiste en gelukkig ook het eenvoudigst verkrijgbaar.
De Dekno en Azur-modellen geven de Spaanse uitvoeringen weer en zijn van mindere kwaliteit.
Het inmiddels ter zielle gegane Spaanse merk Dekno bood een resinmodel van de FK-51.
SpecialHobby heeft recent ook een ML-KNIL-variant uitgegeven en kost ca. €20,95.
Deze zit in een enorme doos en dat zal dan ook wel de verklaring zijn voor het prijsverschil.

Prijs: ca. €16,95
Schaalnauwkeurigheid: zeer goed, hoofdmaten binnen 1 mm
Lengte model: 109 mm
Spanwijdte model: 125 mm
Gelijkenis t.o.v. origineel: eerste indruk is heel goed. Je moet wel rekening houden met typische eigenschappen van een
shortrun kit zoals dikke onderdelen en matige passing.
Mede doordat paspennen ontbreken, vraagt de uitlijning van de onderdelen wat meer aandacht.

De paneellijnen en oppervlaktedetails zijn fijntjes uitgevoerd.
Afbeelding

Naast spuitgietonderdelen is er een motor en motorkap uit resin bijgeleverd, twee (dubbele!) vacuform windschermpjes
en wat Piel-Etswerk.
Afbeelding

Kleurinstructies: op basis van Gunze Hobby/ Mr.Color.
Decals: scherp en goed gecentreerd, of ze goed te verwerken zijn is nog even afwachten.

Gelijk even goed opletten welke versie je wilt gaan maken. De nummering staat niet bij de onderdelen en je moet even goed
de bouwtekening bestuderen wat je nodig hebt.
Er zitten verschillende motoren, motorkappen en propellers bij de kit, kortom wederom een goede aanvulling voor de scrapbox.
Het onderwerp van deze groepsbouw, de “426” in de verkenningsversie kan ik rechtstreeks uit de doos bouwen,
ook wel ‘ns makkelijk! Alleen de waarnemersmitrailleur moet vervangen worden.

De cockpit.
Ja, hier heb ik een beetje mijn twijfels over omdat SpecialHobby een soort vloertje heeft gefabriceerd.
Wat ik terug heb kunnen vinden, en dat was niet veel, had de FK-51 een LVA-Khaki stalen buisframe, met een zwart dashboard,
groengrijze stoelen en verder een lichtgrijs interieur.
Verder bestond de “vloer” uit stalen buis met daarop gemonteerd een paar houtkleurige voetenplanken en de stuurorganen.

Zoiets heb ik dus een beetje op gevoel na zitten bouwen op basis van het vloertje uit de doos.
Afbeelding

Met strip op de vloer en de rompwanden wat framewerk aangebracht. Houten vloerplanken uit brede strip.
Stuurknuppel met stang uit sprue, voetenstuur uit de doos en het klapstoeltje van de waarnemer tegen
het stoelframe van de vlieger.
Met wat donkergrijs een beetje diepte aangebracht tussen het framewerk zodat het vloerplaatje na montage niet meer
zo opvalt.
In de kit zitten keurige PE-stoelriempjes. Ook hier weer even goed kijken welke waar hoort.
Het waarnemersstoeltje heb ik zwart gemaakt en de riemen een licht khakibruin kleurtje gegeven.
De wanden van de cockpit wat gedetailleerd met links gashendels en een kaartenbakjeachtig iets en rechts
met een geelkoperen brandblusser. Voor de waarnemer aan de rechterkant een soort radiokastje en links een
rekje met twee trommelmagazijnen voor de Lewis.

Enigszins uit de losse pols en naar eigen inzicht bij gebrek aan verdere info.
Afbeelding

Tot zover het interieur.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooi wek,

maar waar basseer je het zwart van het buizenframe op?

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
KitBoy schreef:
maar waar basseer je het zwart van het buizenframe op?


Nico, je brengt me in verwarring.., bedoel je het buizenframe (dat is LVA-khaki) of de waarnemersstoel (die is zwart en bij jou bruin)?

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Iets duidelijker;

Het relief aan de binnenkant van de romp. Dat moet denk ik, de sturctuur van het buizenframe toch voorstellen?

groetjes, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Nico,

Het idee voor het khaki komt hier vandaan.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2009 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Weer wat verder gewerkt aan de romp. Hier is een dry-fit zeker noodzakelijk.
Geheel volgens de verwachting passen de romphelften niet tegenelkaar nadat de vloer en achterwand zijn aangebracht.
Die ervaring had ik al met de Lodestar. Bovendien is het richtingsroer veuls te dik.
Ik wil niet overdrijven maar in 1:1 zou deze zeker 10 cm dik zijn.
Dat lijkt dus echt nergens op vooral niet in verhouding tot de fijne rompdetails.
Eerst dus de romphelften aan de achterzijde dunner schuren alvorens je het interieur plaatst en de romphelften tegen
elkaar gaat lijmen. Daarna is het rudder dunner geschraapt, gevijld, geschuurd en de details gerescribed.

Op de foto zie je het misschien niet zo goed maar het is echt een verbetering.
Afbeelding

De hoogteroeren zijn redelijk dun maar zijn aan de achterlijsten lelijk gegoten. Ook hier weer wat schuren en bijwerken.
Verder missen de paspennen waardoor een goede uitlijning (haaks op het hoogteroer) wat lastig is.
Wat ik meestal doe is de horizontale staartvlakken tegen de romp lijmen en met een stuk tamiyatape rondom in de juiste
positie fixeren. Soms boor ik er kleine gaatjes in en zet ze met pennetjes vast.
Bij de Koolhoven zijn deze staartdelen vrij klein dus volstaat het lijmen en fixeren.

Voor het samenvoegen van de romphelften zijn de vloerplanken bruingeschilderd.
Het affuit voor de Lewismitrailleur is er inmiddels al weer uitgesloopt.
Ten eerste vind ik 'm toch wat te lomp en ten tweede denk ik dat ie verder naar achteren moet.
Afbeelding

De waarnemer heeft toch wat ruimte nodig om een goede schietpositie te krijgen.
Hiertoe werd in de verkennerversie de cockpitrand van de waarnemer aangepast. Zo ook de "426".
Daar heeft SpecialHobby geen rekening mee gehouden.

Ook bij de positie van de waarnemersstoel heb ik zo m'n bedenkingen.
Die zit wel erg ver naar voren zodat de waarnemer eigenlijk alleen met een gekromde rug onder de cockpitrand kan blijven zitten.
Afbeelding

Eerst maar 'ns wat foto's bestuderen hoe dat nou precies gezeten heeft.
Wordt natuurlijk weer een lastig herstelwerkje als mijn zitje niet blijkt te kloppen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2009 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Ik vond het al vreemd hoe mijn waarnemers-zitje in de cockpit zat. Hopelijk wordt het niet te ingewikkeld. Voor de rest begint het er al leuk uit te zien.

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2009 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er al netjes uit. Ik neem aan dat je het boek "Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker" hebt? Op pag. 102 staat een foto van de 420 waar je heel duidelijk de gemodificeerde cockpit ziet.

Nu ik je aanpassing van het richtingsroer bekijk is de achterrand van de vleugel van de T-VIII inderdaad veel te dik. Toch laat ik het zo, als ik ga schuren ben ik het hele detail van het linnen rolroer kwijt. Leermoment voor volgende MPM/Special hobby modellen. Opvallend genoeg is de passing van de romp van de T-VIII erg goed Afbeelding.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement