Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2009 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Paul,

Geen AMS ontwikkelen, dat is heel slecht voor je bouwtempo (hoe zou ik dat nou weer weten.... :wink: ). Gewoon lekker doorgaan!
Over je kleuren; ik ben het niet helemaal eens met je keuze. X-214 is naar mijn smaak iets te "grijs" en het White Ensign véél te fel. Voor mijn gevoel komt het Russian blue van Humbrol het dichtst in de buurt.

Succes met je keuze.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Sjaak,

WTF is AMS?
Kan je mening over de kleuren wel delen.
Humbrol 115 en Xtracolor 214 ontlopen elkaar niet zoveel qua tint.
Ik zal 'ns een proefstukje opzetten. Misschien maak ik uiteindelijk wel een mixkleurtje met WEM-blauw.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Advanced Modeller's Syndrom. Zoek maar eens op in de DSM IV :wink: .

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De cockpit is nu klaar. Er is een ander mitrailleursteun, een andere waarnemersstoel en en dashboard geplaatst.
De waarnemer zit nu in de vliegrichting zoals op de meeste foto's ook te zien is.
De waarnemersstoel heb ik nagemaakt van de foto van de restauratie FK-51 (zie blz.1) en voorzien van een
eenvoudige rugleuning die tegen de mitrailleursteun is geplaatst.

Afbeelding

Het was een heel gepiel om alles er weer netjes in te krijgen, het dashboard is met een eigenhandig dubbel
omgebogen pincet op z'n plaats gebracht.
Afbeelding

Het dashboard is, naast wat basis instrumenten voorzien van een klein werkblad met een morsesleutelachtig iets.
E.e.a. een beetje naar eigen inzicht bij gebrek aan informatie.
Afbeelding
Op de foto komt het allemaal wat groffer en harder over maar dat komt mogelijk door de flits.

Nu dit achter de rug is(hèhè), ben ik begonnen met draden trekken op de staart.
Eerst kleine gaatjes geboord, visdraad vastgezet op het startpunt en door de gaatjes heengetrokken.
Afbeelding

Vervolgens een drupje vloeibare secondenlijm in het gaatje en de draad straktrekken.
Afbeelding

Na het drogen de resteindjes afsnijden. Je kunt de draden indien nodig, nog wat strakker krijgen door er met een
soldeerbout langs te gaan.
Afbeelding

De planning is om na de motorkap de vleugelstruts te plaatsen, deze vervolgens te voorzien van spandraden en
dan het blauw en het khaki te spuiten.
Dan decals erop, de bovenvleugel plaatsen en de stuurkabels bevestigen.

@Nico: help me es effe, wat is DSM IV? De Staatsmijnen hebben er toch niets mee van doen denk ik.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2009 0:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Petje af voor het draadjeswerk! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2009 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
Mooi werk !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2009 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De DSM IV is hét handboek voor psychiaters en psychologen om allerhande ziektebeelden te bepalen. :wink:

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2009 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Oeps, sorry voor de verwarring. AMS is een veel gebruikte term op "The unofficial Airfix modellers forum". Nico had mij daarentegen ook op het verkeerde been met z'n DSM :) .
Het resultaat van je scratch werkzaamheden mag er zijn! Ziet er allemaal fijntjes uit, beter dan mijn pogingen bij de T-VIII.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2009 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
KitBoy schreef:
De DSM IV is hét handboek voor psychiaters en psychologen om allerhande ziektebeelden te bepalen. :wink:


Als AMS pas in deel IV van de DSM staat, hoeveel ziektebeelden bestaan er dan wel niet?
Kan een helicopter ook in automutulatie geraken :shock:
Hoeveel stemmen staan er op de CVR als captain en co-piloot beide schizofreen zijn :roll:

Flauwekul natuurlijk Nico, ik heb alleen wat last van GMT (Geen ModelbouwTijd) :wink:.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2009 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Vandaag weer verder gegaan met spandraden trekken:

eerst de struts voorzien van een pennetje en gaatjes geboord in de onder- en bovenvleugel.
Afbeelding

De draden worden als eerste vastgezet in de blinde gaten met secondenlijm.
De pennetjes op de struts zorgen voor een stevige verbinding en fungeren als afstandhouder tussen de dubbele spandraden
Afbeelding

Met de bovenvleugel worden de struts uitgelijnd en gefixeerd.
Belangrijk is dat de vleugels netjes evenwijdig uitgelijnd worden.
Dit kost even tijd en regelmatig nameten.
Afbeelding

Na een nachtje drogen heb ik de spandraden gespannen door ze één voor één over de struts in het juiste gaatje
te plaatsen en na het vastlijmen aan te spannen door er een knijper aan te hangen.
Het is de kunst om alles precies zo strak te spannen dat de struts niet gaan wijken.
Afbeelding

Het is eigenlijk best wel stevig zo...
Afbeelding

Voordeel van deze volgorde is dat de spandraden en de gaatjes nu in één keer meegespoten worden.
Ook de bovenvleugel kan nu compleet afgewerkt worden en als laatste op de struts gemonteerd worden.
Da's de reden waarom ik het riggen een keer vooraf wilde proberen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement