Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2022 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Soms kom je wat tegen dat goedkoop is en dat schreeuwt om gebouwd te gaan worden. Zo ook deze flink uit de kluiten gewassen drone.
photo 553480

https://en.wikipedia.org/wiki/EADS_Barracuda
Tekst van www en vertaald:
Citaat:
De EADS Barracuda is een eenmotorige verkennings- en gevechtsdrone-demonstratie-drone, 2 vleugels in het midden, naar achteren gerichte horizontale stabilisatoren, twee roeren, een dorsale luchtinlaat en een intrekbaar landingsgestel met drie wielen.

Als een directe concurrent van de nEUROn en de Taranis, de Barracuda is een Duits-Spaanse technologisch demonstratie-drone, ontwikkeld door EADS. Het moet een modulair platform worden, waarmee op middellange termijn bemande vliegtuigen kunnen worden vervangen voor verkennings- en bombardementsmissies. Toen het programma van start ging, bood Duitsland ook Zweden en Italië aan om mee te doen aan het programma, maar deze twee landen wilden liever meewerken aan de ontwikkeling van nEUROn.

De Barracuda heeft een afgeplatte romp, met een aanslag aan de zijkanten. De geveegde vleugels, in de middelste stand, bevinden zich in het verlengde van deze rand. De horizontale stabilisatoren zijn ook geveegd, evenals de "V" -vinnen aan weerszijden van de motoruitgang. De motor, een 14 kN (1427 kgp) Pratt & Whitney (Canada), wordt aangedreven door een dorsale luchtinlaat om de elektromagnetische signatuur te verminderen. Het drie-wielige landingsgestel is volledig intrekbaar. Afgezien van de uitgebreide metalen vleugelliggers, is de structuur van het vliegtuig gemaakt van koolstofvezels.

Het opstijgen, vliegen en landen gebeurt autonoom, maar het is ook mogelijk om de Barracuda vanaf een grondstation te besturen. Navigatie wordt uitgevoerd met behulp van GPS. De vluchtbesturingen zijn drievoudig redundant, wat zorgt voor meer veiligheid.

Een ventrale ruim is geschikt voor modulaire lasten. Zijn elektromagnetische en infrarode discretie, evenals zijn uitrusting aan boord, maken het mogelijk om missies van dag en nacht verkenning, maritiem toezicht, doelaanduiding en grondaanval uit te voeren met behulp van geleide bommen of luchtraketten.
----------------
De eerste vlucht werd gemaakt op 2 april 2006 in San Javier, Spanje. Het vliegtuig vloog autonoom terwijl het werd gevolgd door een grondcontrolestation om de veiligheid te garanderen. Op 23 september 2006 stortte het prototype kort voor de landing op zee neer. Na analyse was dit ongeval te wijten aan een programmeerfout.

De Barracuda werd een paar maanden stilgelegd, maar in 2008 werd de ontwikkeling hervat en in november van hetzelfde jaar ging een tweede prototype van start.
Ook in Canada werden in 2009, 2010 en 2012 vliegtesten uitgevoerd. Ze maakten het mogelijk om verkenningsmissies te valideren, met automatische lokalisatie van doelen, waarbij informatie in realtime wordt doorgegeven via een datalink.
Sommige van deze missies worden uitgevoerd in paren met een speciaal aangepaste Learjet. Tijdens de verkenningsmissies van de twee vliegtuigen, uitgerust met een EO/IR-gondel voor de Barracuda en een AESA-radar voor de Learjet, stelde een programma het grondstation in staat om de verschillende live verzamelde informatie samen te voegen. Andere missies maakten het mogelijk om schietsimulaties uit te voeren waarbij de Barracuda de doelen aanduidde, op een gesimuleerde manier verwerkt door het tweede apparaat.

Het testen gind door, met een derde prototype, met als doel technologieën te ontwikkelen die ook door andere apparaten kunnen worden gebruikt. Zo hoopt Airbus Group rond 2020 een Europese MALE-drone in gebruik te nemen en tegen 2025 een gevechtsdrone...

99+80 c/n UD001 – 1e prototype, gecrasht 23-09-2006
99+81 c/n UD002 – 2e prototype
99+82 c/n UD003 – 3e prototype, poortwachter Airbus Defence and Space Ingolstad, Manching (Dld)


photo 553461

photo 553462

photo 553463

De 99+82 staat als poortwachter Airbus Defence and Space Ingolstad, Manching (Dld)
klik hier voor google maps

De kit
photo 553472

photo 553481

Geen cockpit, dat scheelt. Wel de inlaat en uitlaat met de turbineschoepen, dus wel iets aan interieur. Verder ging het bouwen vlot. Geen paspennen, dus even goed schuiven en passen. Hier en daar een paar plekjes bijwerken met plamuur. Alleen aan de onderzijde, bij de uitlaat, moest veel plamuur toegepast worden. Een paar flinke sinkholes en een niet fijn aansluitend achterpaneel. Het landingsgestel was nog even een puzzel, gelukkig vond ik een paar duidelijke referentiefoto's. Helaas staat één wiel iets scheef, maar het is te fragiel om los te breken en opnieuw vast te lijmen.

Ik vond het toch nodig om zelf ook nog wat toe te voegen: lampjes op beide vleugels, de uitsteeksels op de pitot-buis (0,5 mm styreen staaf, stretched sprue en vinnen uit 0,13 mm styreen plaat. Hier en daar wat panellines uitgediept. De lenzen van de camerabol onderop heb ik uitgeboord, zwart geverfd en glans gelakt.

De basiskleur is ligt grijs en door postshading de middenvlakken iets opgelicht door er een drupje wit doorheen te mengen. De beide afwijkende vlakken bovenop de vleugels is een mix van beige+grijs.
photo 553466

photo 553465

Onderop zijn enkele kleppen donkergrijs gespoten. Ik heb gekozen voor het 2e protoype (99+81). De decals waren superdun, maar goed aan te brengen. Wel duurde het lang voordat ze loslieten van de drager. Voor de decals heb ik het model voor het eerst gespoten met HG77, wat prima lukte met de airbrush. Na de decals is het model geseald met matte lak (spuitbus Action).

Een leuk kitje om tussendoor te bouwen.

photo 553464

photo 553467

photo 553470

photo 553469

photo 553468

photo 553471

Staat straks mooi naast mijn Predator. Een Reaper is onderweg. Leeuwarden heeft volgens mij de eerste Reaper reeds gekregen en anders staat dat binnenkort te gebeuren.

photo 247196

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2022 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ben niet bekend met drones maar dit is een gaaf model :brouw:
Die apparaten zijn echt een vast legeronderdeel geworden.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2022 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Heel mooi geworden René, vooral als je weet hoe klein dit modelletje in werkelijkheid is.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank, David en Peter. Modelletje is zo'n 11 cm lang en heeft een spanwijdte van zo'n 10 cm.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2022 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Die is goed gelukt René.
Is weer eens wat anders.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2022 13:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een bijzonder onderwerp. Mooi

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement