Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
De Saab J-29 Tunnan was het eerste Zweedse straalvliegtuig dat daadwerkelijk oorlogsmissies vloog. In 1961 werden vijf J 29B's van de Zweedse luchtmacht in de Democratische Republiek Congo gestationeerd voor een VN-vredesmissie. In 1962 kregen ze versterking in de vorm van vier J 29B-jagers en twee S 29C-verkenners. De meeste missies behelsden het aanvallen van gronddoelen met zowel interne kanonnen als ongeleide raketten. Ondanks hevige tegenstand vanaf de grond gingen er geen vliegtuigen verloren. Toen de missie in Congo werd beëindigd in 1964, werden enkele Saab 29's op hun basis vernietigd, dit omdat ze niet meer in Zweden nodig waren en de kosten van het naar Zweden terugbrengen te hoog werden geacht. (bron: Wikipedia)

Het B-type had nog de vleugel met de rechte voorrand, in tegenstelling van latere types die een 'dogteeth' vleugel hadden. Zo'n Tunnan heb ik gebouwd voor de Groepsbouw Gouwe Ouwe (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 85&t=52612)

De UN-Tunnan is dus van het B-type. De kit is van Airfix (oorspronkelijke mal van Heller). Deze heeft de 'dogteeth'-vleugel. Dus die heb ik aangepast. De decals zijn van Print Scale.

photo 497990

photo 497991

photo 497992

photo 497993

Op de laatste foto zie je dus duidelijk het verschil tussen beide vleugel-types.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke Saab Peter.

Het enige wat ik me afvraag zijn de gele kwaststrepen. Je ziet wat kleurverschil daar waar de overgang zit tussen het bruin en groen. Wellicht kun je die gele strepen nog een keer oververven, zodat ze beter dekken, tenzij het zo hoort uiteraard.

Ik vind de foto wat vaag, net of de gele strepen heel subtiel zijn aangebracht....

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement