Bedankt voor jullie commentaar, jongens.
Markie schreef:
De langneuzige uitvoering is dan ook een stuk mooier dan de F84-F, deze klopt veel meer.
Markie,
Mee eens, de Streak ziet er wat sneuer uit zonder echte neus. Ik vind de Thunderflash een stoer ding en beter gelijnd.
Plasticprutser Peter schreef:
Zo'n beetje zoals ik de mijne ook wil neerzetten: een vroege 306 kist in blank metaal. Ik wil daarvoor gebruik maken van de set van Flevodecals (FD72-032). Komt nog wel een keertje want ik heb mij voorgenomen eerst eens een flink aantal 'hangar queens' eens af te maken.
Peter,
Persoonlijk vind ik dit ook de mooiste uitvoering, vooral de rode vlakken dragen hieraan bij. En als ex-306-er heb ik natuurlijk de ambitie om alle reccetypes een keertje te bouwen die ooit hebben gevlogen bij het squadron (ik heb dus ook nog het één en ander staan aan hangarqueens).
De decals zijn een allegaartje van DutchDecal. Volgens mij heb ik alleen de rood-witte strepen van het rudder uit een Flevosetje gebruikt. Over het algemeen vind ik de FD-decals veuls te donker, zeker voor 1:72. Hun rozetten gebruik ik nooit.
Plasticprutser Peter schreef:
Ondertussen ben ik wel benieuwd welke beren ik op de weg tegen kan komen bij deze Sword kit. Speak freely….
Beren is een groot woord maar het is geen Tamigawa-kit. Eerder vergelijkbaar met MPM/ SpecialHobby/ Azur en dus tijdrovender dan je denkt.
De bouwtekening is niet heel duidelijk over de positionering van de onderdelen. B.v. de droptanks.
Er zitten geen paspennen of andere locatiemarkeringen op de onderdelen. dit vraagt dus extra aandacht bij het uitlijnen van de onderdelen. Gelukkig had ik een uitstekende maattekening waar ik op terug kon vallen.
Ook de camerabay is een aandachtspuntje, hier heb ik wat extra schotjes geplaatst tegen inkijk. De cameraruitjes passen best goed en komen na een laagje P+ overtuigend over.
Ik raad je wel aan om een maskingsetje an te schaffen (Peewit M72158)
De oppervlaktegravering is subtiel. De flightcontrols en de speedbrakes zouden iets zwaarder gegraveerd mogen worden.
Verder aanpassingen:
-De cockpit heb ik voorzien van wat extra detail evenals het canopymechanisme omdat ik de kap in geopende stand wilde hebben.
-De resinschietstoel is niet 100% correct maar ook daar is met wat detail wel wat van te maken. Gelukkig ben ik ooit in de gelegenheid geweest om de Griekse RF-84F (ex-P-5) van binnen te fotograferen en daar heb ik 32 jaar later veel plezier van gehad bij de bouw van deze kit.
- De vroege versie had nog geen remparachutehousing waardoor de bult onder de staart anders van vorm is. Vooral minder hoog.
- Extra details landingsgestel. Vooral het neuswiel is een blikvanger en vraagt om wat extra.
- Wingfences de helft dunner geschuurd
- Uitboren gunports
- Trimtabs op ailerons uit fotonegatief
- Swaybraces bij de droptanks
- Pitotbuis uit messingbuis 0,5 en 0,3mm.
Nu ik er toch een heel verhaal van maak meteen maar de kleurtjes in de volgorde van aanbrengen:
- Interieur: grijs Humbrol 165
- Camerabay en wielkasten: Zinc Chromate Yellow Humbrol 81
- Walkways en vlak op romprug: Anthraciet Revell 9
- Rode vlakken: Revell 36
- Bare-Metal: Alclad Polished Aluminium
- Anti-glare: Xtracolor Olive drab en Olive drab Faded
- Alclad Klearcote Semi-matte als eindlaag
Als je dit schema wilt maken, let dan even op bij de rode vlakken rond de airintakes: het rood zit alleen aan de bovenzijde.
Plasticprutser Peter schreef:
P.S. Heb jij deze foto's geschoten met een hoge ISO waarde? Heb een beetje de indruk dat ze wat korrelig zijn.
Klopt, 1600 ISO. De foto's zijn vroeg in de avond gemaakt en omwille van de scherptediepte met een hoog diafragmagetal. Het kan inderdaad nog wel wat beter.
Groeten,
Paul