Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 15:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ook wel bekend als de Ichishikisentoki oftewel 'Type 1 fighter aircraft', en bij de geallieerden ook bekend als de 'Oscar'.
Afbeelding
Bron: http://christophe.arribat.pagesperso-or ... fki43.html

In december 1937 werd er een specificatie uitgegeven voor een jachtvliegtuig welke de Ki-27 moest gaan vervangen. In deze specificatie stond dat het nieuwe toestel een topsnelheid van 500km/u moest kunnen halen, in 5 minuten een hoogte van 5km moest kunnen halen en een bereik van 800km moest hebben. De wendbaarheid moest net zo goed zijn als bij de Ki-27.

De eerste vlucht vond plaats in begin januari 1939, en het prototype bleek een teleurstelling. Piloten klaagden dat de wendbaarheid minder was dan bij de Ki-27, en de snelheid viel ook tegen. In 1939 en 1940 heeft Nakajima een aantal verdere prototypes gebouwd om deze problemen op te lossen. Deze oplossingen kwamen in de vorm van een sterk verlaagd gewicht, slankere romp, en een nieuwe canopy. Verder had het elfde prototype een eigenschap die cruciaal bleek te zijn; de zgn. 'Butterfly flaps', welke de prestaties in krappe bochten behoorlijk ten goede kwam.
Het 13de prototype had alle voorgaande wijzigingen, en met dit prototype kreeg Nakajima de instructie om met de productie van de Ki-43 te starten.

De Ki-43-I was de eerste versie die in productie ging en vanaf Februari 1941 werd dit toestel geleverd aan de Japanse Legerluchtmacht. De Ki-43-I had door z'n lage gewicht een indrukwekkende klimsnelheid. De krachtbron was er in de vorm van de Nakajima Ha-25 (wat eigenlijk gewoon een Nakajima Sakae was), welke een 2-bladige, in 2 standen verstelbare metalen schroef aandreef.
De topsnelheid bedroeg 495km/u op 4km hoogte. De bewapening van de Ki-43-I bestond uit 2 gesynchroniseerde machinegeweren kon er in verschillende vormen zijn: 2x 7,7mm Type89's, 1x12,7mm Ho-103 en 1x 7,7mm Type89, en 2x 12,7mm Ho-103's. De verschillen in bewapening werd aangeduid als Ki-43-Ia, Ib of Ic (Ki-43-I Ko, Otsu of Hei).
Rond het uitbreken van de oorlog vlogen de meeste toestellen met de Type89's rond, maar het moge duidelijk zijn dat de 7,7mm machinegeweren op een moment niet meer toereikend waren en er steeds vaker één (of beide) wapen(s) werd uitgewisseld voor een 12,7mm machinegeweer. De Ho-103 werd meestal geladen met explosieve munitie om zo meer schade aan te kunnen richten, maar tegen de gepantserde Geallieerde jagers was het effect van deze munitie maar marginaal.

De Ki-43 heeft in z'n verschillende varianten de hele oorlog door aan de frontlinie gevlogen, uiteindelijk ook als Kamikaze toestel.


Dan nu de foto's.
De versie die ik heb gemaakt is de kist van Majoor Katsuji Sugiura, 11de Hiko-Sentai, ten tijde van zijn dienst in Birma in 1942.
Ik heb deze ronde eens gekeken of ik het voor elkaar kreeg om alle markeringen te spuiten. En al met al ben ik niet ontevreden, echter was de staart wel een uitdaging, en daar zit het er toch niet zo strak op als ik graag had willen zien, maar beter dan dit ging ik het niet krijgen. Ik had de boel al 3 keer overgespoten... :roll:

photo 494273
photo 494274
photo 494275
photo 494276
photo 494277

De gebruikte kleuren voor de camouflage zijn:
Mr. Color 129 Dark Green (Nakajima) voor de bovenkant.
Mr. Color 128 Grey Green voor de onderkant.
Revell Enamel rood voor de Hinomaru's, weet even niet welk nummer.

De kit is heel goed te bouwen, pasvorm is nagenoeg perfect. Al met al een aanrader!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik keek eerst naar de foto's en toen dacht ik: "Mooi!"
Toen las ik dat je alle markeringen gespoten had en toen dacht ik: "Wauw!! :shock:

Mooi resultaat! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 21:44 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt! :mrgreen:

De markeringen op het toestel waren recht toe recht aan gelukkig, enkel de schichten op de staart waren lastig.
En de Mr.Color kleurtjes spuiten ook heel prettig! Ik kan ze zeker aanraden! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk kitje geworden Danny, dit lijkt me een wat donkerdere kleur rood van Revell, heb hem ook wel ergens in de voorraad liggen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi gedaan, Danny Ik vind die vroege Ki-43s met 2-bladige propeller toch altijd de mooiste variant :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooie Jap Danny....petje af het sproeien ipv het gebruiken van decals.

dit was een opwarmertje voor de Banzai bouw?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement