Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Geschiedenis
De Lavochkin La-5 was een doorontwikkeling van de matige Lavochkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3. De LaGG-3 was op papier best een veelbelovende jager echter in de praktijk bleek de Klimov M-105 12 cilinder in lijn motor te weinig vermogen te hebben om de beloftes waar te maken, de LaGG-3 was dan ook allesbehalve populair onder Sovjet piloten die het moesten opnemen tegen de veel meer capabele Bf-109 F. Om de problemen met de LaGG-3 te verhelpen werd er eind 1941 gezocht naar een krachtigere motor, uiteindelijk werd gekozen voor de Shvetsov ASh-82 14 cilinder ster motor. Voor de installatie van de ASh-82 was een nieuwe neus nodig, hiervoor werd simpelweg de neus van een bestaand vliegtuig uitgerust met de ASh-82, de Sukhoi Su-2, ingebouwd op een LaGG-3 casco. Samen met wat andere aanpassingen ivm de balans was het verbeterde vliegtuig klaar om getest te worden, dit vliegtuig stond bekend als de LaG-5 (Gudkov was niet langer betrokken bij het project) In maart 1942 ging de LaG-5 het eerst de lucht in en het resultaat was verrassend positief, het nieuwe vliegtuig werd door testpiloten beschouwd als beter dan de Yak-7. Het nieuwe vliegtuig werd in Juli 1942 in productie genomen als de La-5 (Gorbunov was nog wel betrokken maar dat werd blijkbaar niet meer erkend of zo? :? )
La-5 werd verder verbeterd door de romp achter de cockpit wat te verlagen, dit resulteerde in de La-5F, de La-5F werd opgevolgd door de La-5FN met de nog krachtigere ASh-82FN met brandstof injectie. 9920 La-5s werden er gebouwd totdat productie in november 1944 volledig over ging op de verbeterde La-7.

specs
Lavochkin La-5FN
lengte: 8,67m
spanwijdte: 9,8 m
motor: Shvetsov ASh-82FN 14 cilinder ster motor 1960 pk
max snelheid: 648 km/uur op 6250 m
bewapening: 2x20 mm ShVAK

model
De kit die ik heb gebouwd is Zvezda's La-5FN in 1/48, dit was Zvezda's 1e kit in 1/48 en dat merk je op zich wel, best wat flash en sinkmarks en het paste ook niet altijd even lekker.
Er zaten geen riempje bij de kit dus ik heb eens wat HGW riempjes van textiel geprobeerd, deze zijn ongelofelijk priegelig om te bouwen maar zien er wel goed uit vind ik.
De La-5 was voornamelijk gebouwd van hout dus er zitten niet heel veel panel lines op deze kit maar degene die er wel zijn zien er keurig uit en zijn geaccentueerd met een berg klinknagels. Cockpit detail was een beetje meh, vooral het instrumenten paneel dus heb ik er ook een Eduard PE setje in gemikt.
Verf is op wat gekwaste details na allemaal Mr. Paint, de camo is uit de losse pols en alle markeringen zijn gedaan met een Montex mask setje, in totaal heb ik 0 decals gebruikt :mrgreen:
Verweerd met olieverf en een klein beetje pigments.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het een prachtig resultaat. Mag je best trots op zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind de weathering op de onderzijde erg realistisch overkomen. Heel mooi resultaat!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi resultaat Pieter van deze Lavochkin. Goed gelukt met die Montex verfmaskings....

Die navigatielichtjes...druppeltje rood en groene transparante verf op een tandenstoker en aanbrengen op de vleugel?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Binnenkort in het theater in Hurdegaryp?

Wellicht was het iets spannender geweest om de canopy open te zetten. Vind zo'n inkijkje altijd wel wat hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement