Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mijn derde model dit is af. Dat is lang geleden dat ik er zoveel in een jaar afkreeg. En er is nog tijd over :)

Het is de Airfix B5N2 Kate die ik vorig jaar als presentje voor mijn verjaardag heb gekregen. Ook kreeg ik er een Eduard PE setje voor het interieur bij. Zelf heb ik enkel nog een masker erbij besteld van Montex. Deze bleek erg lastig te verwijderen, wat wellicht veroorzaakt werd door Pledge waar ik de transparante onderdelen in gedoopt had.

Het model heb ik geairbrushed met interior green van Tamiya en ook de aluminium delen, rode hinomaru’s, zwarte neus en banden zijn met verf van dat merk gespoten. De groengrijze romp en vleugels heb ik met xtracolor X354 Japanese WW2 Navy Grey gespoten. Het is mij wat te groen, maar ja het zij zo. De groene camouflage op de bovenkant heb ik uit de losse pols naar voorbeeld van de instructies gespoten met modelmaster verf. De decals hebben uiteraard een laagje set en sol gehad en gingen er perfect op. Wat dat betreft zijn die nieuwe Airfix dozen een genot om te bouwen. Verwering is met zwarte olieverf gedaan met een tikje bruin en wit. Oh ja, wat ik voor het eerst heb uitgeprobeerd was met zout werken (voor een bouwpakket dan). Dat zijbalk die kleine spikkels waar het aluminium te zien is. De grotere vlakken heb ik met Humbrol bespetterd. Deze heb ik denk ik niet helemaal goed geschud, want op een paar plekken laat het niet los. Ook dat vind ik verder niet heel hinderlijk, hoewel het jammer is.

Genoeg tekst? De foto’s dan maar:

photo 455266

photo 455267

photo 455268

photo 455269

photo 455270

photo 455271

photo 455272

photo 455273

photo 455275


En dan een paar kiekjes van het bouwproces die ik toevallig ook nog had vastgelegd.

photo 455274

photo 455276

photo 455277

photo 455278

photo 455279

Wat vinden jullie ervan? Ik heb de B5N1 recent ook aangeschaft en die wil ik met de vleugels opgeklapt maken dus tips zijn zoals altijd welkom.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
ze zien er netjes uit hoor :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 18:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Nette kist geworden hoor.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ziet er super gaaf uit :brouw:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Mooi gebouwd, en de camo vind ik echt geslaagd :brouw:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 11:52 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooi hoor. Persoonlijk vind ik de chipping wat zwaar voor een pre-oorlog vliegtuigje. Camo is dan wel weer heel mooi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
persoonlijk ben ik er ook niet helemaal weg van, het is niet slecht, dat niet, maar het is wel verdienstelijk (zeker niet vergeten)

- de overspray van het groen op het basiskleur vind ik persoonlijk te (het is dan ook 1 van de moeilijkste zaken om deftig te kunnen spuiten)
- bij het chippen ben je met het zout iets te lukraak te werk gegaan... je kan de korrels ook meer verdelen, en ook op het aluminium zout verdelen, het IJN kleurtje spuiten, weer zout verdelen, en dan het
groen. De verwering is ergens onlogisch (midden in een paneel, zonder enige oorzaak), en hoewel sterk aanwezig toch te uniform en enkel bij het groen, maar niet tot op het aluminium. Ook komen ze
iets te fel naar voor omdat ze geen kleine mist met het groen gekregen hebben. Bij de japanners had de verf de neiging los te komen, maar vooral bij de vliegtuigen van de landmacht... Deze van de
zeemacht hadden goede verf, hun toestellen waren dan ook onderhevig aan een zout en corrosief milieu. Aantasting daarvan op de mechaniek resulteerde meestal in een crash, en ze verloren al genoeg
toestellen gewoon in de gevechten ;-)
- De hinomaru's werden spic en span gehouden, het was hun nationale symbool, en voor de japanners dus heilig, je kan er wel overschilderde vlekken op schilderen, maar echt chippen...

Wat ik wel geslaagd vind is de chipping op de romp, en een heel net gebouwd model... de rest van de opmerkingen is iets waar je rekennig mee kan houden bij een volgende, het is gewoon een onderdeel van de leercurve...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de reacties, ook de kritische. Het is de eerste Japanner die ik ooit gebouwd heb en zoekend naar foto's kwam ik dus een aantal behoorlijk verweerde kisten tegen. Ook op het forum zie ik die wel eens voorbij komen. De andere optie uit de doos was een groene die ik wat saaier vond dus dacht ik, ik daag mezelf uit dat ga ik ook proberen zo'n verweerde kist te maken met spannende camo.

Ik heb getracht rekening te houden met een logische locatie van de chipping. Om die reden zit het vooral aan de voorrand van de vleugel, daar waar er luiken zitten en op plekken waar de bemanning aan boord gaat. Het stuk op de achterkant van de romp was meer om het model interessanter te maken. Zoals in de openingspost beschreven was de maskol niet echt goed te verwijderen waardoor het vooral bij de randen van de panelen op de vleugel slecht te zien is. Het zout liet zich ook wat moeilijk geconcentreerd aanbrengen. Bovendien is er natuurlijk een hoop van gevallen tijdens de hele behandeling waardoor het nu helemaal willekeurig lijkt. Overigens is het wel zo dat het meerdere lagen zijn gelegd. Dus zowel over het aluminium heb ik met zout gestrooid, als ook op de grijsgroene kleur. Op de foto's is dat echter wat lasting te zien door het felle licht denk ik.

Die overspray baalde ik ook van. Ik met de 0,2 of 0,15 naald gespoten, maar moet dit nog leren om mooi strak te krijgen. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Is de verf te dik of te dun? Misschien dat ik de hinomaru's nog aanpas dan. De camouflage zelf is van tijdens de aanval op pearl harbor volgens de doos. Ik bedacht me ook al dat die kist er dan nog wel redelijk strak uitgezien moeten hebben, maar zoals hierboven geschreven wilde ik mezelf wat meer uitdagen. Zouden ze daarna nog lang met deze kleurstelling gevlogen hebben? Dat moet de gedachte dan maar zijn.

Nogmaals bedankt voor de commentaren. Ik ga er zeker rekening mee houden bij de volgende.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
om op deze schaal mottling te spuiten heb je wel wat oefening nodig.

Wat ik persoonlijk handig vond was de verf sterk verdunnen, weinig druk, en in meerdere lagen opbouwen. Je spuit zo haaks en zo dicht mogelijk houden op het oppervlak (het kroontje dat de tip van je naald beschermt kan je hiervoor verwijderen, dat scheelt al een heel deel in de overspray, maar dan wel HEEL goed opletten wat je doet, zodat je met je naald niet in je model krast, want dat is voor beide partijen niet goed...) ook vooraf eens oefenen op een testmodel vlak voor je naar je model gaat, zodat je het spuiten reeds in de vingers hebt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement