Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 12:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dat Argentinië de Falklands heeft aangevallen in de 80er jaren weten we volgens mij allemaal, en dat de Britten deze eilanden heeft terug veroverd ook.
Maar hier aan voorafgaand zijn er heel wat huzarenstukjes vooraf gegaan van Britse zijde.
1 daarvan was operatie Black Buck, om te voorkomen dat de Engelse armada die onderweg was zou worden aangevallen door vliegtuigen vanaf de Falklands werd een bizar plan gesmeed om het vliegveld te bombarderen met Vulcan bommenwerpers welke in de mottenballen stonden, en waar alleen de slopershamer nog moest toeslaan.

Er werd een selectie gedaan welke toestellen voor deze raid in aanmerking kwamen en van de 10 toestellen zijn er uiteindelijk 5 klaargemaakt voor de raid, dat wil zeggen vliegwaardig, piloten weer trainen, andere toestellen strippen van onderdelen, oefenen op in flight refuelen, en dat alles in 3 weken tijd....

Dan de raid, om de Falklands te bereiken moesten de Vulcans een afstand afleggen van 6000 mijl, volgens sommigen een onmogelijk, maar met het gewaagde plan om Victor tankers in te zetten die andere Victor tankers bijtankten en de Vulcans, was het uiteindelijk mogelijk om de eilanden te bereiken, ware het dat de kisten terugkeerden op damp in de tanks.

Dan mijn kist de XM597, tijdens zijn raid was het toestel uitgerust met Bommen en Amerikaanse Shrike raketten onder de vleugels, hiermee werden 2 radarinstallaties in puin gelegd waardoor de Argentijnen hun radarbeeld werd geminimaliseerd.
Tijdens de terugvlucht sloeg het noodlot toe, bij het refuelen brak de probe af, waardoor de Vulcan niet voldoende brandstof kon innemen voor de vlucht terug.
Plannen werden in allerijl gewijzigd, en de Vulcan week uit naar Rio de Janeiro Brazilië.
Om de missie niet in gevaar te brengen moest alle info over de missie weggewerkt worden, als eerste alle gegevens op papier, de cabinedruk werd weggenomen en het toegangsluik in volle vlucht geopend en alle info over de missie boven zee gedumpt.
Vervolgend de laatste 2 raketten die onder de vleugels hingen, 1 werd afgeschoten, de andere weigerde los te komen.

Vlak voor het binnentreden van het Braziliaanse luchtruim werd een mayday uitgezonden en deed de kist zich voor als comercieële vlucht.
Pas 2 kilometer voor de landing hadden de Blazilianen pas door dat het hier niet om een commecieële vlucht ging, maar toen men in de toren goed en wel actie had ondernomen stond het toestel al aan de grond.
De bemanning werd ondervraagd, en het toestel geconfisqueerd, de laatste raket verwijderd.
Na enige tijd werd de bemanning vrijgelaten, en een paar weken later werd ook het toestel vrijgegeven, want de Brazilianen konden helemaal niks met de Vulcan beginnen.

Dan het model, dit is een oude tool van Airfix, en zeker niet het makkelijkste model, ik heb em OOB gebouwd, en alleen vervangende decals voor de Falkland versie aangebracht.
Iets verweerd, niet teveel, want het toestel was van een nieuw verfje voorzien voordat ze werd ingezet.

photo 445638

photo 445639

photo 445640

photo 445641

photo 445642

photo 445643

photo 445644

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi model geworden, ook een interessant verhaal achter deze kist...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Inderdaad een interessant verhaal Dave! En je kit is erg mooi gelukt. Nooit geweten dat ze toen met de Shrike vlogen, ziet er mijns inziens ook maar vreemd uit onder de Vulcan.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Hey Erwin,

Wederom een mooi resultaat! Prachtkist die Vulcan, aardig in mijn straatje van 1/72 ‘bakbeesten’... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2018 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een bak. Ik heb ergens eind jaren 70, begin jaren 80 dit vliegtuig mogen zien vliegen op Deelen, wat een verschijning zeg.

Interessant verhaal over deze kist tijdens de Falkland-crisis, wil ik ook nog eens wat mee doen. Ik heb al wat Engels spul en decals om een Argentijnse Chinook te maken, maar wellicht kan daar nog een leuke Argentijnse jet bij.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2018 7:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Kleuren zitten er strak op Dave, mooi werk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2018 12:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Bedankt voor de complimenten heren!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2018 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat is een heel imposant model van een even imposant vliegtuig geworden. Petje af.

Op Netflix staat de documentaire "The Last Flight of the Vulcan Bomber". Zeer de moeite van het bekijken waard.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2018 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Naast het feit dat het een mooi model is geworden vindt ik het ook altijd leuk om verrast te worden met verhalen waar ik nog nooit van heb gehoord. Dus twee keer top, een mooi model, en een prachtig verhaal.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2018 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Heb nog een foto gezien waar de raketten zijn beschilderd met camouflage strepen.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement