Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2017 14:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik geloof dat deze kit zo'n 7 jaar terug in mijn verzameling is gekomen, en ik had eens zin in een Eduard Stürmbock, dus waarom niet deze pakken?
Ik heb de heruitgave met grijs plastic ook liggen, die is voor een andere keer!

Dus, zonder er verder omheen te draaien.
Mag ik u voorstellen...

Focke Wulf Fw190A-8/R8:
Afbeelding

Ik denk niet dat het noodzakelijk is om de hele geschiedenis van de Fw190 te vertellen, dus ik hou het enkel op de A-8 en de meest relevante Rustsätzen; de R2, R7 en R8.

In Februari 1944 begon de productie van de Fw190A-8, welke als krachtbron de standaard BMW 801D of 801TU gebruikte. De BMW 801TU werd als zgn. Kraftei geleverd, een modulaire unit met alle beplating en kritische onderdelen al gemonteerd, praktisch een plug&play principe. Verder had het Kraftei dikkere platen dan standaard. Zo was de ring waar de oliekoeler achter zat standaard 6mm dik, bij de Kraftei was deze 10mm dik.
De '190A-8 had tevens een noodsysteem wat tijdelijk het vermogen van de motor van 1677pk verhoogde naar 1953pk. Dit systeem werkte door meer brandstof in te spuiten wat voor extra koeling zorgde (ja, dit werkt echt zo!), waardoor de motor met een hogere inlaatdruk kon draaien (hogere inlaatdruk = meer lucht in de cilinders = meer brandstof kan verbrandt worden = meer vermogen).
Nadeel was wel dat dit systeem natuurlijk wel het brandstofverbruik omhoog gooide.

Vanaf de A-8 konden de '190's uitgerust worden met een nieuwe houten "paddle-blade" propeller, deze zijn makkelijk herkenbaar aan hun brede bladen. Verder waren willekeurige A-8's uitgerust met de bolle cockpitkap, een ontwikkeling welke voor het F-2 subtype ontwikkeld was.
Ook had de A-8 een brandstoftank van 115L in de romp gekregen. Aan de onderkant van de romp was hier een luik voor aangebracht, en aan de flanken zijn hier extra luikjes voor geplaatst tbv het vullen van deze tank.
Verdere aanpassingen waren de Morane antenne onder de linker vleugel, vlak achter de wielbak en een ETC 501 rek onder de romp onder een verlengde beugel. Dit rek was 20cm verder naar voren geplaatst vergeleken met voorgaande versies.
De romp van de A-8 was de basis voor de Fw190D en Ta152 series.
In totaal waren er een stuk of 10
Rustsätzen ontwikkeld voor de A-8, maar ik zal enkel de meest relevante toelichten. Deze Rustsätzen bedroegen:

Rustsätze 2 (R2): R2 betrof de vervanging van de 2 buitenste 20mm MG151's voor 30mm MK108's met 55 schoten per stuk.
photo 430202
photo 430203

Rustsätze 7 (R7): R7 was een modificatie naar
Sturmjäger. Dit hield in dat het toestel extra bepantsering kreeg in de vorm van (stalen?) platen intern en extern, waaronder 5mm dikke platen aan de zijkant van de romp ter hoogte van de cockpit. Verder kreeg het windscherm een 50mm dikke plak pantserglas gemonteerd en op de voorste zijramen en de flanken van de canopy werden 30mm dikke platen pantserglas gemonteerd.
Rustsätze 8 (R8): R8 was een combinatie van bovenstaande
Rustsätzen, met als extra de toevoeging van 4mm dikke platen intern, bij de MK108 kanonnen.
photo 430204

Deze laatste
Rustsätze was erg populair bij de Rammjäger Staffeln voor de aanvallen op bommenwerpers.
Oh ja! Bij de R8 kwam het ook nog wel eens voor dat de MG131's op de neus weggelaten werden. Door al het extra pantser was het toestel een stuk zwaarder geworden, en op deze manier werd er toch wat gewicht bespaard. Daarbij komt, als de 20mm kanonnen op het randje zitten qua effectiviteit tegen een B-17, dan zal men aan die 13mm MG's eigenlijk ook niet heel veel gehad hebben.
Eduard geeft dan ook heel netjes aan dat je de MG131's en toebehoren lekker mag laten zitten waar ze zitten; in de sprue.


En feitelijk is de R8 wat de Eduard kit biedt, met de keuze om de platen pantserglas op de canopy afhankelijk van de te bouwen versie wel of niet te gebruiken (in werkelijkheid werden ze ook in veel gevallen weggelaten). Dus de aanduiding op de doos klopt eigenlijk niet. :!:

Maar goed, zullen we maar eens naar de de kit kijken?
photo 429806
Zoals gezegd is dit de 'oude' uitgave, en voor mij de tweede Fw190 van Eduard. Ik moet zeggen, als je er nu eenmaal één gebouwd hebt gaat de tweede een stuk makkelijker.
Beetje een learning curve zeg maar.

De versie die ik voor ogen had was deze:
photo 430207
Ik wilde 'm er redelijk Verweerd uit laten zien, een beetje vergelijkbaar met het toestel op de foto bovenaan.

Ik wilde ook wat nieuws proberen.. Ik wilde eens kijken of ik brandstofsporen kon namaken, resten gemorste benzine.
Dan was de eerste vraag... Welke kleur had Duitse vliegtuigbenzine? :roll: Tegenwoordig heeft benzine een kleur om o.a. het octaangehalte aan te geven.
Zo is 80 rood van kleur, 100 groen, en 100LowLead blauw van kleur.

Nu ben ik er achter gekomen dat C2/C3 100 octaan vliegtuigbrandstof groen van kleur was, en aangezien deze brandstof gebruikt werd in de BMW 801D, was het kijken of ik met Tamiya clear green kon spelen.
Het resultaat is een heel klein beetje te zien. Het was een probeersel, en ik vind het effect wel leuk.
photo 429732
photo 429733
photo 429734

Hier nog een foto van voor de verwering, misschien wel leuk om het verschil te zien met de foto's van na de olieverf.
photo 429737

Ik blijf het een stoer toestel vinden. Onderstaande foto laat mooi bepaalde lijnen zien:
photo 429741

De onderkant:
photo 429749
photo 429753

En boven, net de uitlaatsporen gespoten.
photo 429754
photo 429755
photo 429757
Ja, de boel is lekker smerig, maar bij deze past dat wel vind ik.

En toen waren we er bijna:
photo 429758
De extra glasplaten zitten met Tamiya clear op hun plek, een tip die ik vorig jaar in Telford oppikte.

Daglichtlamp plaatjes:
photo 429766
photo 429767
photo 429768
photo 429769
photo 429770
photo 429771
photo 429772
photo 429774
photo 429773
photo 429775
photo 429776
photo 429777
photo 429778

Daglicht plaatjes:
photo 429781
photo 429782
photo 429783
photo 429784
photo 429785
photo 429786
photo 429787
photo 429788
photo 429789
photo 429790
photo 429791
photo 429792
photo 429793
photo 429794
photo 429795
photo 429796
photo 429797
photo 429798
photo 429799
photo 429801
photo 429803
photo 429804
photo 429805

Ik weet dat hij niet perfect is, zo kunnen de oliesporen aan de onderkant van de cowling beter (kwestie van oefenen denk ik), maar ik vind 'm wel gaaf.
Wat ook wel grappig is, het potje RLM75 van Gunze wat ik heb gebruikt was al vrij oud en is kennelijk gaan verkleuren tot wat het nu is.
Ter vergelijking hier de Bf109 V48, ook met RLM75 (het lichte grijs):
photo 427498


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2017 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gave bak Danny, die Fw dan hé.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 8:11 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooie sturmbock.

Stoer ding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi toestel geworden, wel nog een kleine vraag, de vorige keer was er een probleem dacht ik met de uitlijning van de gunbays aan de vleugelwortel, hoe heb je dit nu opgelost?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 16:46 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt, lui! :brouw:

@ Silenoz, goeie vraag... Ik moet bekennen dat de pasproblemen die ik met de vleugel van de D-9 had, bij deze kit gek genoeg niet voornamen. Dat zal zeker meegespeeld hebben.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Je had wel wat aandacht mogen schenken aan de leading edges wat mij betreft, naden van de vleugelhelften en een sprue connecter is zichtbaar.


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 21:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wat betreft de naden, daar heb je een punt dat weet ik om de één of andere reden altijd weer te vergeten tot het te laat is... :roll: Dat sprue punt zie ik echter niet. Als je dat ronde uitsteeksel op de linker vleugelneus bedoelt; dat hoort daar te zitten, daar zit de gun camera.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Denk dat je te snel hebt willen bouwen. Als je leading edges had geschuurd dan was het punt waar de sprue connecter zat ook gelijk weg;
photo 430397

Neem volgende keer de tijd, dit is zonde van een verder prima model mijns inziens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 22:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik denk dat je gelijk hebt, en dat terwijl ik al bijna een jaar met deze kit bezig ben geweest. :lol:
Ik denk dat het ook komt dat ik bang ben de vleugelneus teveel te vervormen.

Maar goed, je hebt gelijk, ik moet er op letten. Misschien dat ik dan weer eens iets heb waarmee ik het aandurf aan een wedstrijd mee te doen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 15:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Zeg op foto 1 van je verslag. Welke bewapening had die want ik mis alle lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement