Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 13:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wederom een kit die als nachtdienstproject begon, en na ruim een jaar eindelijk af is.
Zoals ik wel vaker heb de laatste tijd heb ik ook bij deze kit wat problemen gehad met de decals, wat natuurlijk weer de nodige frustraties opleverde. Dat heeft er in enige mate voor gezorgd dat het niet m'n mooiste model is, maar ik ben al lang blij dat 'ie af is, en de herkansing ligt alweer op de stapel.

Mag ik u voorstellen...

Aichi D3A1 "Val":
Afbeelding

De Aichi D3A1 Type 99 Carrier Bomber was een duikbommenwerper welke tijdens de Tweede Wereldoorlog aan boord van vliegdekschepen opereerde. Het was de primaire duikbommenwerper van de IJN tijdens een groot deel van de oorlog, en was betrokken bij bijna alle IJN operaties, zoals de aanval op Pearl Harbour.
De "Val", zoals de Amerikanen 'm noemden, was verantwoordelijk voor meer gezonken geallieerde schepen dan welk toestel van de asmogendheden ook, en dat terwijl het toestel al verouderd was toen de oorlog begon.

In 1936 deed de IJN een specificatie uitgaan voor een vervanger van de D1A tweedekker. Aanvankelijk reageerden Aichi, Nakajima en Mitsubishi, maar enkel Aichi en Nakajima kregen het verzoek om twee prototypes elk.

Het eerste prototype vloog voor het eerst in December 1937 en had laag geplaatste elliptische vleugels welke gebaseerd waren op die van de He 70. Het toestel was traag genoeg dat luchtweerstand van een vast onderstel niet al te veel negatieve effecten had, dus werd vanwege de eenvoud een vast onderstel geïnstalleerd. Het prototype kreeg een 709pk sterke 9-cilinder Nakajima Hikari-1 stermotor.
Tijdens de eerste vlucht werd duidelijk dat de vliegeigenschappen teleurstellend waren, en dat de motor ook te licht was. Verder was het toestel instabiel langs de langs-as en bij krappe bochten had het toestel de neiging om in een zgn. snap-roll* te komen. De duikremmen hadden ook de neiging om te gaan vibreren wanneer ze bij hun ontwerpsnelheid van 370km/u uitgeklapt werden, en dat terwijl de IJN al op zoek was naar een snellere duiksnelheid van 440km/u.

Het tweede toestel was behoorlijk gemodificeerd om deze tekortkomingen te verhelpen. Het vermogen was opgeschroefd door de Hikari motor te vervangen voor een 14-cilinder Mitsubishi Kinsei motor van 839pk.
Het kielvlak werd vergroot door er een vin aan de voorzijde op te zetten om zo het toestel stabieler te maken. De vleugels hadden een grotere spanwijdte en de buitenste delen hadden een
wash-out** om de snap-rolls tegen te gaan, en er waren versterkte duikremmen geïnstalleerd. Deze aanpassingen verholpen op de stabiliteit na alle problemen, en waren genoeg om de D3A boven de D3N (het voorstel van Nakajima) uit te laten komen.

De productieversie van de D3A1 had iets kleinere vleugels en een iets krachtigere versie van de Kinsei motor; variërend tussen 1000 en 1070pk.
Verder was de Val bewapend met 2 vaste 7,7mm Type 97 (licentie van de Vickers) machinegeweren en één beweegbare 7,7mm Type 92 (licentie van de Lewis) machinegeweer.
De normale bommenlast was één 250kg bom onder de romp, al kon onder elke vleugel nog een 60kg bom opgehangen worden.
Naarmate de oorlog vorderde werden Val's ingezet als jager/onderschepper, hun wendbaarheid zou voldoende zijn om kans te maken tijdens luchtgevechten.
Toen de D4Y "Judy" in diens kwam werden de Val's naar de kleinere vliegdekschepen en landbases verplaatst, en uiteindelijk werden de Val's omgebouwd naar trainers en in het laatste jaar als Kamikazevliegtuigen gebruikt.


*) Snap-roll: een reeks horizontale spins die wordt veroorzaakt door een snelle stampende beweging (neus omhoog/omlaag) gevolgd door een gierende beweging (neus links/recht), waarbij één van de vleugels eerder overtrekt dan de ander, waardoor het toestel in een snelle rol terecht komt.
**) Wash-out: De verandering van de vleugelhoek vanaf de romp naar de vleugel. Bij wash-out wordt de hoek die de koorde van de vleugel t.o.v. de romp heeft richting de vleugeltip steeds kleiner.

Afbeelding

Nou, op naar de kit!
photo 429808

Zoals aangegeven heb ik er een jaar over gedaan om deze kit te bouwen, en in principe is het gewoon een hele leuke kit (al heb ik altijd wel problemen met de decals van Hasegawa...).
Ik heb nog wat plaatjes van het interieur. Het is niet heel bijzonder, maar ik laat ze toch even zien.
photo 429837
photo 429836
photo 429838

Als eerst maar wat plaatjes met flits.
photo 429712
photo 429713
photo 429714
photo 429715
photo 429716
photo 429717
photo 429718
photo 429719
photo 429721

En wat daglichtplaatjes.
photo 429723
photo 429724
photo 429725
photo 429726
photo 429727
photo 429728
photo 429729
photo 429730
photo 429731

Het model is gespoten met 'Aluminium' van AK Extreme Metal, Tamiya semi gloss Black, en het rood op de staart is gespoten met een mengseltje van Revell Aqua Karmijnrood met een drupje zwart om de kleur op de stippen te verkrijgen. Oh ja, de witte strepen op de staart zijn ook gespoten, omdat de decals braken zodra ze in het water kwamen... :roll:
Het toestel is gewashed met de grijze wash van Flory, op de zwarte delen is deze het best te zien, op de metallic delen is hij heel subtiel in de paneellijntjes terug te zien.

Zeg het maar!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Hij is simpel geworden Danny, maar heel mooi in zijn eenvoud. En ja de Hasegawa decals hebben meer mensen (wijst naar zichzelf) last van...

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 18:53 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Markie, ik had ook gehoopt dat deze vanwege z'n eenvoud ook wat sneller af zou zijn. :roll: Vandaar ook dat 'ie ook niet zo verweerd is.
Nou ja, ik heb 'm dit jaar nog af gekregen, dat is tenminste iets. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Volgend jaar met de ESM of Hurdegaryp maar dan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er ferm geslaagd uit, evt kan je nog de roetsporen onderaan een toets grijs geven in het midden, door het lood wat meekwam in de uitlaatgassen, voor de rest ferm geslaagd

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Mooie kist :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Zelzate-België
Ook hier weer een meesterwerkje.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec, 2017 17:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt lui!

@ Markie, ik zal 'm meenemen. :)

@ Silenoz, dat zou ik nog kunnen doen inderdaad. Ik zal eens kijken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 2:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Ik heb helemaal geen verstand van de propper-afdeling, maar in mijn optiek staat daar toch een zeer fraai vliegtuigske ! :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement