Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 10:05 am
Berichten: 24
Hallo medebrouwers,

eigenlijk altijd al vindt ik de Stuka een van de mooiste vliegtuigen uit WO2, dus toen ik op een rommelmarkt voor 3 euro dit comlete, gesealde kitje uit 1981 kon kopen, moest ik hem wel meenemen.
Ik bouw, als beginnend modelbouwer zijnde, eigenlijk altijd tanks, maar heb vroeger - in m'n kinderjaren - ook wel wat vliegtuigen in elkaar geknald... deze zagen er natuurlijk niet uit :lol: Deze Stuka is dus mijn eerste serieuze vliegtuigkit.

toen ik aan de kit begon, zag ik het meest op tegen het beschilderen van het frame van de canopy.. en ja als je tegen dit soort zaken opziet, kies je natuurlijk als eerste vliegtuigkit een JU-87 :? . Over het algemeen was de pasvorm voor 1981 vrij redelijk, met vrij weinig schuurwerk een nette Stuka gebouwd. Alleen die ellendige plantenkas paste niet geweldig. Verder heb ik de motorkap los gelaten, zodat ik toch nog iet terug kan zien van de motor. tijdens het bouwen dacht ik; ik schilder straks een splintercamo; lekker makkelijk, al die rechte lijnen.. grote fout.... al het afplakwerk viel zwaar tegen, met name aan de vleugelranden te zien.. voor de canopy heb ik een 5*0 penseeltje gebruikt, maar doordat het zo'n oud kitje was, was het frame slecht te zien (alleen heel vaag gegoten lijntjes) soms echt gokken waar het frame liep. Verweren heb ik niet gedaan, ik dacht; de eerste keer gewoon een net vliegtuigje neerzetten.. en met zo'n oude revell met opliggende panellines zou dat ook lastig worden de decals waren, ondanks de leeftijd gelukkig nog bewerkbaar.. weliswaar erg dik en stug, maar met wat decalsoft kwam ik een heel eind (helaas hier en daar nog wat silvering).. het enige wat ontbreekt zijn de swastika's op de staart; weet iemand waar ik die kan krijgen?

wat ik nog wil zeggen, na deze ervaring; enorm veel respect voor vliegtuigbouwers!

naar mijn mening een redelijk netjes gelukt vliegtuigje gebouwd, met toch wel heel wat ''fouten''/verbeterpunten :brouw:

graag ontvang ik feedback op mijn eerste vliegtuigje.. kritiek en tips zijn van harte welkom, houd er wellicht wel rekening mee, dat ik geen airbrush bezit, en dus alles met penseel beschilder.

maar nu, Foto's

photo 423130
photo 423120
photo 423127
photo 423129
photo 423128
photo 423126
photo 423125
photo 423124
photo 423121
photo 423119
photo 423118
photo 423117


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Op zich een leuk resultaat. Heb je het model wel eerst in de glanslak gezet voordat je de decals hebt aangebracht? Daardoor zou je al veel minder 'silvering' hebben. Qua swastika's zou ik even een vraag uitzetten bij het 'gevraagd' gedeelte, wellicht dat iemand wat in zijn spare-box heeft. Anders kwestie van creatief met tape en zwarte verf.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 10:05 am
Berichten: 24
op delen waar decals kwamen heb ik eerst een (semi) glanslak gebruikt, maar ik denk dat vooral de leeftijd van de decals ermee te maken had dat er wat silvering is opgetreden. Als ik mijn methode normaal gebruik - bij nieuwe decals - heb ik geen silvering.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Ziet er mooi en clean uit, zeker voor een kit op leekftijd :brouw:

Tip: Je zou met wat Aluminium kleur, de vuurmonden nog wat kunnen dry-brushen, dan haal je wat meer detail uit je model.

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 21:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Da's leuk, die heb ik als kind vroeger ook gebouwd.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Goed, jij wilt feedback, waar zal ik eens beginnen? :lol: :lol:

Ik vind het er voor je eerste vliegtuig prima uitzien. Het schilderwerk vind ik keurig gedaan. De decals vallen met de silvering in mijn ogen nog wel meevallen. Het is wel altijd aan te raden om het hele model in de glanslak te zetten. Dat is beter voor je decals en je hebt minder kans op eventuele verschillen in kleur/glans nuances. Misschien een tipje voor de volgende keer. Wel vind ik de canopy wat in het oog springen. Ik zou bij een volgende kist proberen om de canopy wat soepeler op de romp te laten aansluiten. Nu zie je een kier aan de onderkant. Dit kun je met wat plamuur wel oplossen. Al met al vind ik dus dat het positieve zeker de boventoon voert met ruimte voor verbeteringen. Ik denk dat we allemaal wel altijd verbeterpunten zien bij onze modellen. Ik zeker bij de mijne.

Ga vooral zo door.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 10:05 am
Berichten: 24
heel erg bedankt voor alle feedback,

erg goede tips ontvangen! bij het volgende vliegtuigje zal ik rekening met de aangegeven zaken houden. voor nu, eerst genieten van de stuka, en dan door met de volgende :brouw:

waarschijnlijk wordt dat een modernere kit, waarbij onderdelen beter passen; met name de canopy paste vrij slecht... ik denk dat mijn volgende vliegtuig de nieuwe ME-262 van airfix zal worden, die ziet er namelijk op foto's erg mooi en strak uit.. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
boerharms_ schreef:
...waarschijnlijk wordt dat een modernere kit...
...ik denk dat mijn volgende vliegtuig de nieuwe ME-262 van airfix zal worden...


Die is inderdaad veel moderner :lol:

Of doel je op de leeftijd van het model?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 okt, 2017 7:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 10:05 am
Berichten: 24
dat ging eigenlijk vooral om de leeftijd van de kit... maar de ME-262 is inderdaad heel wat moderner dan de JU-87 :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 okt, 2017 15:07 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Leuke Stuka geworden, splintercamo zit er strak op!
Mocht je nog swastika's zoeken, dan heb ik er mogelijk nog wel een paar. Hoe groot moeten ze ongeveer worden?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement