Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 2:16 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
...of zoals de normale mensen onder ons 'm kennen; de A6M5b. :wink:
Aangezien ik zoveel op mijn shelf of doom heb liggen, kan ik me niet eens meer voor de geest halen of dit één van mijn vele nachtdienstprojecten is geweest of dat ik aan deze kit ben begonnen tijdens een sessie plakken buiten de deur. Ik geloof het laatste...

Dus, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, mag ik u voorstellen:
Mitsubishi A6M5b:
Afbeelding
Bron: https://shellwings.wordpress.com/2015/11/
Da's grappig, het toestel wat ik heb gemaakt staat op deze foto. :!: :mrgreen:

De Mitsubishi A6M Zero was een lange afstands jager (ruim 3000km voor de A6M2), in dienst van de IJN van 1940 t/m 1945.
De naam Zero komt van het laatste cijfer van het jaar 2600 in de traditionele Keizerlijke jaartelling, wat overeenkomt met het 1940 (vraag me niet naar de details alsjeblieft. :roll: ).

In het begin van de oorlog bleek de Zero een formidabele tegenstander voor de Gealliëerden, met een
kill/death ratio van 12/1 ( :!: ), maar in 1942 was er van dat 'formidabele' weinig over; nieuw materieel en nieuwe tactieken zorgden ervoor dat de luchtmacht van de Gealliëerden en de IJN opeens aan elkaar gewaagd waren.
In 1943 was, door de beperkingen van het ontwerp van de Zero en het gebrek aan sterkere motoren, er van het 'formidabele' helemaal niets meer over. De Zero was steeds minder effectief tegen de nieuwere Amerikaanse jagers zoals de F6F Hellcat en de F4U Corsair. Deze waren zwaarder bewapend, beter gepantserd, en nagenoeg net zo wendbaar als de Zero.
Tegen 1944 was de Zero eigenlijk verouderd, maar omdat de ontwikkeling van betere toestellen steeds maar vertraging opliep, bleef de Zero tot het einde van de oorlog in actieve dienst.


Dan nu wat specifieke info over de A6M5 en daar de subversie 'b' van.

Sommige mensen beweren dat de Type 0 Model 52, of de A6M5 de meest effectieve versie van de Zero is geweest.
Bij deze versies werd de spanwijdte wederom verkleind (dit gebeurde bij de A6M3 ook al), en het vleugel vouw mechanisme werd weggelaten. Verder werden de ailerons en flaps aangepast.
Ondanks dat de Zero een vliegtuig is van Mitsubishi Aircraft Company, zijn de meeste Model 52's door Nakajima gebouwd (behalve mijn exemplaar, die is door J. Naut Aerospace Industries gebouwd :mrgreen: ).
De eerste paar Model 52's hadden nog de oude collectieve uitlaten, en later werden de individuele uitlaten gebruikt. Deze laatste produceerden wat stuwkracht, wat de topsnelheid ten goede kwam.

Nu zijn er bij de Model 52's onderling ook nog verschillen, deze betroffen vooral de bewapening. Om deze te goed te kunnen vergelijken hier nog even de bewapening van de 'standaard' Model 52:
2x 7,7mm Type 97 MG in de romp met 500 schoten per stuk
1x 20mm Type 99 Model 2 in elke vleugel met 100 schoten per stuk

Model 52Kō (A6M5a): Beginnend bij vliegtuignummer 4651 werd de bewapening in de vleugels aangepast. De trommel gevoede Type 99 Model 2 Mark 3's (wat een benaming zeg... :roll: ) werden vervangen voor Type 99 Model 2 mark 4's die met een patroonband gevoed konden worden. Deze wapens hadden zo 125 schoten per stuk. De druppelvormige bult onder de vleugel (de uitsparing voor de trommel) werd verwijderd en de uitwerp-opening voor de lege hulzen werd verplaatst. De huidbeplating van de vleugels werd van dikkere platen gemaakt, zodat de Zero hogere duiksnelheden kon weerstaan.

Model 52Otsu (A6M5b):
Bij dit subtype werd de rechter 7,7mm Type 97 vervangen voor de grotere 13,2mm Type 3 (een wapen gebaseerd op de Amerikaanse .50, maar gebruikte het Franse 13,2x96mm patroon) met 250 schoten. Omdat het wapen groter was werd de vuurmond in de cowling ook groter gemaakt. Verder had dit subtype een grotere propeller spinner, een plak pantserglas achter het windscherm, en gebruikte deze toestellen een ander type buik-tank. Deze versie werd geproduceerd tussen April en Oktober 1944.

Model 52Hei (A6M5c): De overgebleven 7,7mm in de romp werd verwijderd, en in elke vleugel kwam er een 13,2mm bij. Totaal aan wapens komt neer op 3 13,2mm's en 2 20mm's.
Verder was er een pantserplaat achter de stoel geplaatst, werd de ophanging van de buik-tank gewijzigd en de vleugelhuid was weer dikker gemaakt.
Deze versie werd het vaakst gebruikt om B-29's mee te onderscheppen.


Tot zover deze kleine les Zero 101. Ik heb de A6M5a en A6M5c ook liggen, dus daar komt t.z.t. een verslag van (duobouw? :mrgreen: ).

Maar goed... Foto's?

Foto's!

Als eerste de boxart voor iedereen die deze kit misschien ook zou willen bouwen:
photo 422783

Vervolgens spoelen we door naar de cockpit. Deze is gespoten in Tamiya's interior green (XF-71). In mijn ogen een hele mooie allround kleur, ik gebruik het ook voor Engelse en Italiaanse toestellen.
photo 413982
photo 413984
De witte vlekken zijn houtlijm die ik op de instrumenten had gedaan om glaasjes te simuleren. De lijm was nog niet droog op de foto. :)
photo 413985
photo 413987
photo 413988
photo 413989
Met een beetje chippen, washen en detailschilderen krijg je al snel een leuk pitje zonder er PE voor te hoeven hebben. :)

De typische zwarte neus:
photo 413990
Staat altijd wel goed op die IJN kisten.
En de inhoud van de neus:
photo 413993
photo 413996
photo 413997

En toen kon alweer snel het één en ander in elkaar, en kon de onderkant gespoten worden.
photo 413999
photo 414000
Dit heb ik gedaan met Gunze's IJN Grey.

Nog even een kijkje in het pitje:
photo 414001
photo 414002
photo 414003
photo 414004
Stoeltje was resin trouwens.

En deurtje dicht:
photo 414005
Nadat de cockpitkap een laagje interior green heeft gehad kon ik met Gunze's IJN Green aan de gang, en besloot ik gelijk maar weer eens te spelen met het postshaden.
Met onderstaand resultaat:
photo 414006
photo 414008
photo 414009
photo 414010
photo 414011
photo 414012
photo 415681
De cowling werd nog een keer bijgewerkt na dit moment trouwens.

En toen kwam het decallen...
photo 415669
photo 415670
photo 415671
photo 415672
photo 415673
photo 415674
photo 415675
photo 415676
photo 415677
photo 415678
photo 415680
Ik was aanvankelijk niet echt een fan van de groene randen om de rode stippen. Het idee achter de groene randen was dat deze aanvankelijk wit waren en overgeschilderd zijn omdat wit toch vrij opvallend was (kennelijk is een grote rode schietschijf op de romp en vleugels dat niet :lol: ).
Wat betreft de witte strepen op de cowling, dit is een educated guess, maar ik kan me heel goed voorstellen dat deze waren om de wapens met de prop te synchroniseren. Het feit dat de lijn voor de 7,7mm op een andere plek t.o.v. de vuurmond zit dan die voor de 13,2mm lijkt dit te bevestigen.

En toen werd het spannend! We mochten gaan verweren!
Ik begon met het chippen, en daar ben ik wel even mee bezig geweest. Daarna kreeg de hele handel een wash in olieverf.
Echter was de kleur ook nog eens een vraagstuk... De Zero was al vrij donker, dus als daar een wash van Van Dyke Brown overheen zou gaan zou de boel nog donkerder worden.
Dus! Iets geligs it is! Ik heb Yellow Ochre gebruikt, wegens met geel kan je groene verf heel mooi vaal laten lijken. Dit was dus één groot experiment, maar ik ben in principe niet ontevreden. Zie onderstaande foto's..
photo 421151
photo 421152
photo 421153
photo 421154
photo 421155

En toen kwamen de uitlaatsporen, gespoten in Gunze's Soot:
photo 422666
photo 422667
photo 422668
photo 422669
photo 422670
photo 422671
photo 422672
photo 422673
photo 422674

De antenne was al vrij snel gebroken, dus ik heb uit een Tamiya kit, waar er 2 inzitten ééntje 'geleend' zodat deze in ieder geval weer compleet was.
Daarna was het enkel afbouwen, nog een paar kleine decals aanbrengen, cockpit uitpakken en een draadje spannen...

O ja!
De externe brandstoftanks...
Dat was ook nog een uitdaging. Hasegawa wilde nameijk dat de tanks recht boven een paneellijn zouden komen.
photo 422716

Dat leek me vrij onwaarschijnlijk, en na de onderzijde van de vleugels nog eens bekeken te hebben kwam ik 2 verdachte luikjes tegen.
photo 422712
Deze luikjes leken mij voor externe tanks bedoeld, en na het bekijken van tekeningen en foto's kwam ik tot de conclusie dat ik het beste een gaatje kon boren in deze luikjes.
En zo geschiede.

En dan (eindelijk) plaatjes van het eindresultaat.

photo 422675
photo 422676
photo 422677
photo 422678
photo 422679
photo 422680
photo 422698
photo 422699
photo 422700
photo 422701
photo 422704
photo 422705
photo 422706
photo 422707
photo 422709
photo 422710
photo 422711
photo 422713
Met flits lijkt er al vrij snel een gele waas op het geheel te zitten, maar met daglicht valt dat reuze mee.

Wat vind ik er zelf van?
Well, ik ben in principe niet ontevreden. Ik heb weer wat nieuws geprobeerd, en eerlijk is eerlijk, deze Hasegawa kits zijn heel gaaf!
Wel moet ik nog steeds leren om de wash aan de bovenkant genoeg droogtijd te geven... Ik heb het weer voor elkaar gekregen om op een plek een mooie vingerafdruk achter te laten... :roll:
Maar al met al, ik ben niet ontevreden. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 9:28 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooi model weer.

Het groen lijkt me wat geel, een volgende keer oplichten met wat meer grijs?


P.s. De geallieerde jagers werden niet wendbaarder en zeker niet zo wendbaar als de Zero. Echter ze gingen de turnfights niet meer aan en bleven Boom en Zoom aanvallen doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Op zich hou ik niet zo van die erg verweerde kisten maar als het consequent gedaan is kan ik het wel waarderen. Deze kist kan ik dus wel waarderen :brouw: . Het enige wat ik misschien anders zou doen is de prop. Deze ziet er zeer gaaf uit zonder chipping. Misschien kan hier nog iets aan gebeuren want de rest is heel erg gechipt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 14:09 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Looney, bedankt! :brouw: De volgende keer wil ik inderdaad gaan experimeteren met grijs, eens kijken wat dat doet.

Citaat:
P.s. De geallieerde jagers werden niet wendbaarder en zeker niet zo wendbaar als de Zero. Echter ze gingen de turnfights niet meer aan en bleven Boom en Zoom aanvallen doen.

Tjah, ik jat het ook maar van Wiki af, kan zomaar zijn dat er foutjes in zitten. :lol:

Het valt me trouwens wel op dat er vrij weinig technische boeken over de Zero zijn... Aero Detail heeft héél mooi werk over diverse Japanse toestellen, maar geen Zero helaas. Heel apart...

@ fvdm, bedankt! :brouw:
Wat betreft de prop, ik zie nu inderdaad dat er van de chipping op de foto's zo goed als niets te zien is. Ik zal nog even een foto maken van enkel de prop, wegens die heeft wel wat chipping gehad (misschien kan ik het nog wel een beetje doortrekken naar de achterzijde (de platte zijde) van de bladen).


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 15:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Juggernaut schreef:
Het valt me trouwens wel op dat er vrij weinig technische boeken over de Zero zijn... Aero Detail heeft héél mooi werk over diverse Japanse toestellen, maar geen Zero helaas. Heel apart...

En als je nou eens zoekt naar nr.7?? :wink: ( ik heb 'm als pdf )

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 19:23 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ fvdm, ik heb hier nog even een foto van de prop.
photo 422849
Hij glom aanvankelijk wel erg, en dat zal ook een reden zijn waarom de chipping haast niet te zien was op de foto's. Ik heb de prop nu zijdemat afgelakt, en dat zou moeten helpen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 21:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Lekkere afgetrapte bak.
Ik mis alleen de dekhaak, of was deze niet bij alle typen gemonteerd?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik vind het een hele geslaagde paint job :brouw: Ik ben geen kenner maar tegen het licht in fotograferen?

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 6:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Danny, die prop ziet er goed uit zo, nu zie ik dat hij mooi bij de kist past. Een fraai geheel :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 7:32 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Dave, bedankt!
Ik zie inderdaad dat die er nog niet op zit... :oops:
Shame on me! :lol:

@ ph-adk, ook bedankt! :)
Als ik met het licht in de rug wil fotograferen sta ik op het balkon :lol: , het beste wat ik tot zover kon doen was met het licht van de zijkant fotograferen.
Al zijn er een paar plaatjes die ik min of meer bewust tegen het licht in heb gemaakt om bepaalde lijnen van het toestel te accentueren.

@ fvdm, bedankt! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement