Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Vintage Jet schreef:
Prachtig verweerd! En naar mijn smaak zeker niet overdone. Sterker nog: dit effect zoek ik ook voor de C-46. Ik experimenteer wat met olieverf, maar dit lukt mij nog niet. Kan je een tipje van de sluier oplichten hoe je deze realistische streaking hebt aangebracht?

:brouw: VJ

Paneel lijnen heb ik met AK-panel liner enamel wash gedaan. Ruim in de panel lines laten lopen en in de richting van airflow overtollige (desnoods met met white spirit bevochtigde tissue) in de richting van airflow weg poetsen. Herhalen indien nodig

De streaking op de onderkant is met olieverf gedaan. Met klein puntig penceeltje klein stipje/streepje zetten waar de 'streak' moet beginnen. Dan met zacht plat penceel de streak als het ware 'uitsmeren' wattenstaafje lukt het ook wel mee. Wat deze laatste stap betreft begin je uiteraard met een schoon penceel/wattenstaafje, maar het resultaat is naar mijn mening het beste als er een fractie verf op het platte penceel/wattenstaafje zit. Eventueel teveel verf wat je op het penceel 'verzameld' afvegen of nieuw wattenstaafje pakken. Mits je de ondergrond goed in de glans lak hebt gezet maakt een misser niets uit, poetst de olieverf immers zo weer weg en je hebt weer een schone ondergrond voor een volgende poging. Voor de rest een beetje 'strategische' plaatsten uitkiezen voor de streaks en het zou moeten lukken.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
sorrowman schreef:
Eventueel teveel verf wat je op het penceel 'verzameld' afvegen of nieuw wattenstaafje pakken. Mits je de ondergrond goed in de glans lak hebt gezet maakt een misser niets uit, poetst de olieverf immers zo weer weg en je hebt weer een schone ondergrond voor een volgende poging.

Dank voor de uitleg. Waar ik steeds tegenaanloop is dat ik met de eerste twee vegen de hele stip olieverf er volledig afveeg. Het blijft gewoon niet 'plakken' op de gloss ondergrond. Gebruik je een droge kwast of doop je deze licht in een verdunner?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2017 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Meest droge kwast, verdunner alleen als ik het helemaal weg wil poetsen. Blijft inderdaad iets wat je met beleid moet (leren) doen. Niet vol er op om poetsen, maar meer 'toucheren' dat werkt voor mij het beste.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Dank voor je tips. Ik begin het onder de knie te krijgen. Binnenkort het resultaat in het Buffalo C-46 draadje. Mogen we in de toekomst ook bouwverslagen van jou hand verwachten? Ik ben benieuwd naar jou werkwijze. De resultaten zijn in elk geval prachtig.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 14:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je stip olieverf even een minuut of 5 mt rust laat werkt het al makkelijker, als je direct gaat vegen, heb je inderdaad de kans alles mee te vegen vanwege de lijnolie (of een andersoortige olie) die dan als smeer/glijmiddel gaat fungeren. Na een aantal minuten heeft de verf een bite op de ondergrond en kan je wel mooi vegen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Als ('als' hè, niet zo vaak) ik met olieverf werk, doe ik eerst een beetje op papier of karton. Het teveel aan (lijn)olie trekt dan in het papier en dan is de olieverf al iets droger.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Dank voor de tips! Ik ben er mee aan het oefenen. Ondertussen is de Spit van Jelmer een prachtig voorbeeld van wat ik voor ogen heb.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Ik sluit me bij de aanvullende opmerkingen van tsjopper bob en bert takken aan.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement