Dit is ook weer één van de vele kitjes waar ik tijdens nachtdiensten of een beurs aan begonnen ben. Intussen is deze op een klein detail na (kom ik later op terug) klaar.
Mogelijk dat ik straks nog aan de Hobbyboss kit ga beginnen voor de 'Cats' GB, maar dat weet ik nog niet zeker om heel eerlijk te zijn...
Mag ik u voorstellen...
Grumman F4F WildcatDe Wildcat (Felis silvestris) is een kleine kat welke voorkomt in grote delen van Afrika, Europa en Azië. Vanwege.....Whoops... verkeerde kat. René, heb weer een leuke voor de Beasts of Nature!
De Grumman Wildcat is een vliegdekjager welke vanaf 1940 in dienst kwam bij zowel de US Navy als de Royal Navy.
Zelfs nog voordat de US Navy de Wildcat begon aan te schaffen had Grumman al orders binnen vanuit Frankrijk en Engeland. Deze Wildcats (welke bij de Engelse krijgsmacht als 'Martlets' bekend stonden) waren i.t.t. de Amerikaanse toestellen voorzien van een 9 cilinder stermotor, en waren deze toestellen apart geconfigureerd voor deze landen (zo hadden de Franse toestellen o.a. metrische instrumenten).
Door de capitulatie van Frankrijk in Juni 1940 zijn er geen toestellen geleverd, en is de bestelling overgenomen door Engeland.
Martlet bij de Grumman fabriek in 1940
De Martlets die voor Frankrijk bedoeld waren werden omgebouwd naar Engelse specificaties (7,5mm Mg's werden vervangen voor .50's, instrumentarium werd aangepast etc.) en kwamen in augustus 1940 in Britse dienst.
In Britse dienst waren de Martlets er voor om de Fairey Fulmar te vervangen, er waren geen aangepaste Spitfire's beschikbaar, aangezien de RAF elke Spit nodig had die ze kon krijgen.
In Britse dienst hebben de Martlets aktie gezien bij Scapa Flow en Harstad, Noorwegen.
In Amerikaanse dienst was het de Wildcat die in de loop van 1941 en 1942 de tegenvallende Brewster Buffalo verving.
Ook al had de Japanse Zero betere vliegeigenschappen, de Wildcat was, o.a. vanwege betere bepantsering, een geduchte tegenstander.
De Wildcat heeft naast de oorlog in de Pacific
Het duurde dan ook pas tot 1943 voordat de opvolger, de F6F Hellcat, ten tonele verscheen.
Technische eigenschappen F4F-3 (gegevens F4F-4 zijn dikgedrukt):
Length: 28 ft 9 in (8.76 m)
Wingspan: 38 ft (11.58 m)
Height: 11 ft 10 in (3.60 m)
Empty weight: 4,907lb (2,226 kg)
- 5,895 lb (2,674 kg)
Loaded weight: 7,423 lb (3,367 kg)
- 7,975 lb (3,617 kg)
Powerplant: 1 × Pratt & Whitney R-1830-76 double-row radial engine, 1,200 hp (900 kW)
Maximum speed: 331 mph (531 km/h)
- 318 mph (512 km/h)
Range: 845 mi (1,360 km)
- 830 mi (1,337 km)
Service ceiling: 39,500 ft (12,000 m)
- 34,000 ft (10,363 m)
Rate of climb: 2,303 ft/min (11.7 m/s)
- 500 to 1,000 ft/min (150-300 m/s)
Guns: 4 × 0.50in (12.7 mm) AN/M2 Browning machine guns with 450 rounds per gun
- 6 × 0.50in MG's with 300 rounds per gun
Bombs: 2 × 100 lb (45 kg) bombs and/or 2 × 58 gal (220 L) drop tanks
De F4F-4 kwam in 1941 in dienst, en in 1942 werden de F4F-3's door deze nieuwe versie vervangen, de F4F-4 was de meest definitieve versie, en zag van alle types Wildcat de meeste aktie. Tijdens de Slag om Midway vloog nog maar één squadron met F4F-3's.
Behalve de 2 extra .50's aan boord had de F4F-4 de mogelijkheid om z'n vleugels op te vouwen. Hierdoor zouden in theorie 5 F4F-4's op dezelfde plek kunnen staan waar voorheen maar 2 F4F-3's konden staan. In de praktijk nam door het vleugelvouwsysteem het aantal toestellen op de carriers met 'maar' 50% toe.
Bij de Amerikaanse piloten was de F4F-4 minder geliefd dan de voorganger, het vleugelvouwsysteem en de extra wapens hadden het toestel zwaarder gemaakt en dat kwam de vliegeigenschappen niet te goede. Daarbij hadden de 6 .50's bij elkaar net zo veel patronen als de 4 .50's van de F4F3, waardoor er per wapen minder munitie beschikbaar was.Maar goed, op naar de kit!
In principe is de Tamiya Wildcat een prima kitje. Er zijn eigenlijk geen issues waar ik tegenaan ben gelopen.
Wel zijn er een aantal dingetjes waarvan ik persoonlijk vind dat Tamiya daar een aantal steekjes heeft laten vallen.
Als eerste, ik vind de wielbak wat leeg. Aangezien deze nogal prominent aanwezig is had Tamiya hier wellicht meer in kunnen steken (zoals de olietank o.i.d.).
Verder 'mist' er een intercooler. In de kit is er één intercooler met wat leidingwerk meegeleverd, terwijl er 2 horen te zitten.
Op de propeller horen nog wat stencils, en Tamiya heeft die niet meegeleverd. Dat zijn dus die details waar ik het over had. Ik heb een decalset besteld met propellerstencils, en die zijn nog onderweg (om die reden is de prop nog wat glimmend t.o.v. de rest).
Als laatste een 'misschientje'...
Eén van de decalopties betreft een Wildcat met de registratie 41-F-8. Volgens sommige bronnen zou dat een F4F-3 zijn, al zijn er net zoveel bronnen die deze kist weergeven als een F4F-4...
De foto's die ik van het origineel heb kunnen vinden bieden geen uitsluitsel, dus het kan allebei nog.
Ik heb de kit opgeleukt met een Quickboost motor en wat PE voor de cockpit, en dat was het wel.
Ik heb deze ronde geprobeerd om een aardig verweerde kist neer te zetten. Onder andere om te oefenen met chipping. Persoonlijk had de wash een tintje lichter gemogen, maar al met al ben ik niet ontevreden.
Op naar plaatjes, beginnend met foto's die ik met schemering/flits genomen heb.
Dan volgen hier de daglicht plaatjes:
Onderkant:
Die vlek achter de 3 lichtjes is tijdens het washen tevoorschijn gekomen. Geen idee hoe, maar ik heb 'm niet weg kunnen krijgen helaas...
Samen met de Vindi, en wederom; eerst met flits, daarna daglicht.
Aan de ene kant een leuk stel, zo. Aan de andere kant wel jammer dat ik het gepresteerd heb ze exact dezelfde kleur te geven...
Comments zijn welkom, dusseh...Shoot!
Danny