Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Het is al wat tijd geleden dat ik iets heb laten zien, maar dat heeft dan ook meerdere oorzaken. Hier even een teken van leven middels wat prenten van een Academy kit waar ik ergens 5 jaar geleden aan begonnen ben en inmiddels na een hoop heen en weer schuiven van werkplek naar opbergdoos toch maar afgewerkt in de vitrine geschoven. Ik zie dat de macrofoto's toch wel weer veel te veel slordigheden en fouten laten zien, maar so be it.

Bill of Material:
Kit: Academy T-6G Texan kit#1662
Add on: CzechMaster S-68 Conversionset AT16 Harvard
Decals: Flevodecals FD-72-011 en Dutch Decals 72019
Kleursapjes: Xtracolor X001 BS241 RAF Dark Green, Xtracolor X004 BS638 RAF Dark Sea Gray en Xtracolor X008 BS636 RAF PRU

Beeldmateriaal:
photo 537769

photo 537768

photo 537767

photo 537766

photo 537765

photo 537764

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuke Harvard geworden, ik vind hem mooi...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig toch. Ik heb eens de Revell-versie gebouwd, ook met de AM van Czech Master. Ik vond het nog een hele klus om die canopy erop te krijgen. Jij hebt het zelfs voor elkaar gekregen om de delen open te zetten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Erg leuk geworden, Peter. Ik ben eigenlijk stiekem wel weer eens benieuwd naar een bouwverslagje van jouw hand. Die lezen altijd zo lekker weg :lol: :lol:
Misschien van de nieuwe SpecialHobby Harvard....?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2021 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Die 'nieuwe' Special Hobby Harvard is niets anders dan de sprues van deze Academy kit plus een beetje extra, dus ik heb 'm al gemaakt. :D Heb trouwens nog een Academy liggen met ombouwsetje dus 'ne gele komp er ook nog wel eens.

Voor een bouwverslag à la Triple moet je wat geduld hebben. Ideetjes en inspiratie genoeg maar om te voorkomen dat de stapel W.I.P. nog harder gaat groeien eerst wat oude meuk wegwerken, waaronder deze ESCI....

photo 537852

of deze Matchbox...

photo 537853

En dan hebben we ook nog een Fokker T.V (iets met een groepsbouw ooit), een Fokker S.14 die uit de stelling is gekieperd en flink hersteld moet worden, een Revell 1/32 F-104G en nog wat kitjes.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie Klu Harvard neergezet. Best een lastige ombouw met die canopy, gemakzuchtig als ik ben heb ik onlangs de nieuwe Special Hobby/Academy maar aangeschaft. De MLD uitvoering vindt ik vanzelfsprekend toch mooier :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Een leuke Harvard Peter! Wat mij er aan herinnert dat ik ook eens een KLu en/of MLD Harvard moet maken, wel in 1/48 uiteraard.

Wat ik me alleen afvraag; Is er geen betere kit dan de Academy T-6? Deze lijkt me wat misvormd rond de cowling en net achter de canopy is de rug te hoog lijkt het.

Anyway, je heb van een T-6 een AT-16 gemaakt en dat werk op zich is eigenlijk waar het om gaat, vacu canopies zijn niet de makkelijkste.


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
In schaal 1/72 is er wat keus om een Harvard te maken. Airfix heeft eens een kitje uitgegeven en in de herinnering leeft niet veel goeds over dit product.Dan hebben we de oude Heller/Testors/Encore/Revell kit. Niet slecht, maar met opliggende paneellijnen. Daar is natuurlijk een mouw aan te passen middels wat vlakschuur- en scriberwerk. Vervolgens hebben we deze Academy en sinds kort heeft Special Hobby dezelfde mallen gebruikt om ook op de proppen te komen met een Harvard. Voor alle modellen geldt dat er aanpassingen moeten komen qua canopy en uitlaat. Special Hobby heeft die in de kit meegenomen en deze canopy is spuitgietwerk; dat is een verbeterpuntje tegenover de vacuvorm after market. Hoe het allemaal past? Ik heb de kit - nog - niet.

Ik was een tijd geleden ook bezig met een Heller Harvard (en inderdaad alle paneellijnen ingekrast) maar ergens in het proces is het falikant misgegaan en heb ik het ding weggemieterd. Ik meen mij wel te herinneren dat qua vorm de Heller en de Academy zeer dicht bij elkaar lagen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat ik zowel de Special Hobby/Academy en de Heller/Revell/enz. heb liggen heb ik maar een vergelijking gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder Academy van plagiaat te beschuldigen kan je wel zeggen dat ze tenminste sterk geïnspireerd zijn geweest door de Heller kit. Het paspennetje achteraan bij het staartvlak past exact, de 2 anderen komen niet overeen.

Op onderstaande foto misschien de verklaring waarom de neus er wat anders uitziet, bij de Heller kit zit er iets meer hoogteverschil:

Afbeelding

Verder is de motorkap van Academy wat forser. Ik ben vergeten te meten en had geen zin om alles weer tevoorschijn te halen, maar schat de diameter ongeveer 1 mm. groter. Verder is de rand aan de achterzijde bij Heller een stuk scherper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De canopies van de conversie van Czech Master en de Special Hobby kit laten zich lastig fotograferen en vergelijken, maar tsjopper bob laat HIER ZIEN dat de Czech Master zich met wat moeite ook goed laat monteren. Het lijkt erop dat er voor de Czech Master conversie wat meer materiaal van de romp moet worden verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was zelf ook wel nieuwsgierig hoeveel de Academy en Heller verschilden, maar de eerste indruk is dat er geen grote afwijkingen zijn.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Amen....

Verhelderende uitleg

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement