Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2009 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
PE? De roosters zijn wel goed. Alleen het instrumentenpaneel vond ik niet echt van meerwaarde (geef mij die van Airfix maar, veel meer reliëf). Het trapje bij de deur moet nog gemaakt worden. Ziet er zo op het oog ook wel goed uit.

Rotorbladen doorhangen? Yep, check pagina 1 van het topic.

Als hij uiteindelijk klaar is, overweeg ik wel om hem zanderig te vervuilen, maar dat neem ik nog wel in overweging. Ik wil mijn model niet 'verknallen'.

Off topic. Buurtbbq ja, wel zin in, alleen kom ik wat later. Heb eerst ergens anders een bbq. Zal wel zo'n 21:00 uur worden eer ik verschijn en mijn goudgele sapjes nuttig. Maar vanavond eerst een Belgische bieravond met vrienden, dus wordt er niet zoveel gebrouwd dit weekend (afgezien van de biertjes :lol: :lol: :lol: ).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2009 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
...dus.

Wellicht een onderdeeltje (zandfilters) wat niet veel bruikbare tips heeft opgeleverd. Google op 'sandfilters Chinook' leverde niet meer op dan een resin setje wat niet meer leverbaar is via de LHS (wellicht wel via andere duistere zaakjes, maar ik hou wel van een betrouwbare bron) en wat foto's van een 1:35 Chinook.

Wel even een kleine tekstuele update:
De afgelopen week voornamelijk gezocht naar info betreffende het zandfilter. Laat ik nu zaterdag in Aalsmeerderbrug geweest zijn bij 'de start' in het Crash-museum. Heb daar wat kitjes gescoord en ben toen nog even bij de LHS langs geweest...en wat zag ik daar? Een heel dik boek over de CH-47D (Pilots manual oid).

...blader-blader... hay wat zien ik, een plaatje wat heel erg lijkt op mijn zandfilter. Wat doe ik? Vragen om een kopietje, want om een heel boek kopen voor alleen dit detail? Ik had mijn fototoestel ook bij me, fototje maken? Wik-weeg-wik-weeg...Vooruit maar, toch het boek gekocht.

Ik weet nu wat het is. Het is een EAPS (Engine Air Particle System). Een soort van centrifuge wat de luchtstroom in de rondte slingerd, zodat de zware delen in de lucht (zand / steentjes e.d.) naar buiten geslingerd en afgevoerd worden, en er 'schone' lucht de motor ingevoerd wordt.

We kunnen dus weer verder om dit onderdeel te scratchen. Maten staan er niet bij, maar we maken iets wat er op gaat lijken.

Verder nog wat geplamuurd rondom de cockpitaansluiting met de romp en ik heb de rotorbladen een wat scherpere kromming / knik gegeven, zodat het nog meer lijkt dat ze doorhangen. Ook ben ik begonnen om de rotorkop te verven (mat zwart). Een heel klein aanpassinkje gedaan aan de rotorkop, ik heb een en ander 2 mmm ingekort zodat de rotorbladen dichter op de schijf komen. Heb een en ander gedaan aan de hand van detail-foto's van de rotorkop. Vind het nu wat mooier lijken.

Hopelijk volgende update met wat foto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op ma 31 aug, 2009 19:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Chinook
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2009 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Hoi René

ben blij dat je meer info heb gevonden over de zandfilters , ik was ook nog steeds bezig met zoeken ,ook een leuke bezigheid omdat ik op dit moment zelf niet kan bouwen omdat mij alles uit mijn rechterhand valt ik hoop dat dit probleem snel oplost zodat ik ook snel aan mijn C-135 voor DS kan beginnen ,maar dus ik hoef niet verder meer te zoeken ,nou ben benieuwd hoe het er uit komt te zien blijf het volgen .

En mocht je iets uitgezocht willen hebben laat he me gerust weten ,ik heb hier tijd genoeg voor.

Gr Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2009 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kan altijd maatvoering gebruiken. Mocht je dus wat vinden (Google EAPS), dan mag je me op de hoogte houden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Motor update
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2009 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Een klein foto-updatje (met wat tekst, plaatjes zeggen ook niet alles):

De handleiding van Airwaves gaf aan dat ik ter plaatse van de roosters delen plastic moest verwijderen en dit vervangen door de roosters van PE. Bij het Matchbox-model (waar de PE eigenlijk voor bedoeld is) zitten de roosters er al ingegoten, dus de plaats van de roosters is daar niet zo moeilijk. Bij mijn Revell model moest dit op de gok. Eerlijk gezegd zag ik het niet eens zitten om deze operatie uit te voeren, maar heb het (gelukkig) toch maar gedaan. Ik vind de PE hier wel een aanvulling op het model (in tegenstelling tot de PE in de cockpit).

Aangezien de roosters op een gekromd oppervlak aangebracht moesten worden, is het eerst al lastig om de juiste plaats te markeren. Op een recht, vlak stuk kom je een heel eind met een lineaaltje. Ineens kreeg ik het idee om stukjes etiket, ter grootte van de roosters af te tekenen, deze uit te knippen en ze op de juiste plaats (ongeveer) te plakken.
Afbeelding
Vervolgens de contouren van de stickers met een stift overtekenen en de sticker verwijderen.
Afbeelding
Met een klein boortje allemaal gaatjes geboord en het plastic uitgesneden.
Afbeelding
Vervolgens telkens meten en het gat zo groot gemaakt dat het rooster er net niet in valt. Vervolgens de zijkanten van het gat schuin gesneden zodat het rooster vlak of net onder het oppervlak van het plastic lag en vastgelijmd met secondelijm.
Afbeelding
Afbeelding
(foto van onderkant/zijkant, de andere foto's zijn allemaal van de bovenkant).

Het ene roostertje is wat beter gelukt dan de andere, maar met 8 roosters in/op een gondel van zo'n 2 cm vind ik het resultaat wel prima zo. Als er straks wat kleur overheen komt lijkt het al heel anders.

Zal er zo-wie-zo heel anders uitzien met een kleurtje, maar voordat het zover is, eerst nog heel veel voorwerk doen (antennes, laadklep, uitgeklapte zijdeur, wielen e.d.).

Ben nu bezig om een EAPS te scratchen (zanfilter welke voor de motor word geplaatst).
René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2009 8:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Heb afgelopen weekend de kist in handen gehad en het ziet er allemaal prima tip-top uit.
Is het een optie om deze straks te airbrushen??
Desnoods alleen de basiskleur. Denk dat ie dan wat beter uit de verf komt.
Ik wil mn airbruhs wel beschikbaar stellen. Je moet dan alleen zelf even voor potje Vallejo zorgen (te koop bij Brattinga in Sneek, waar we sowieso es naar toe moeten.)

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Chinook
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2009 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Hoi René

Met die roosters ziet er goed uit ,wat een geduld om die gaatjes met een boortje 1 voor 1 uit te boren ,hier in Twente hebben we een bekende spreuk van het bekende bruine water dat luid vakmanschap is meesterschap deze titel past ook bij jouw met dit project .

Ik ben zelf ook weer langzaam begonnen ,ook met een Chinook van Airfix ,maar zo als deze krijg ik hem niet .

Volgende week begin ik met de C-135FR DS groepsbouw want ik voel dat het steeds beter met me gaat , morgen krijg ik nog een ogen test i.v.m. mijn rijbewijs mocht deze uitslag goed voor mij uitpakken kom ik een keer naar Fryslan toe om je choppers te bekijken .

Zelf ook nog een mooi project besteld de C-17 Globemaster 1/72 .

gr.Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Chinook
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2009 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Red Arrows schreef:
wat een geduld om die gaatjes met een boortje 1 voor 1 uit te boren


geloof dat je het niet helemaal goed begreep.
De roostertjes zijn PE... De gaten waar ze in vielen zijn handmaatzaam geboord :wink:


De 1:72 globemaster, die heb ik ook nog liggen, met canadian decals.. Omdat de CC-177 (zo heet ie in canada) hier onlangs in l'warden vloog.

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Chinook
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2009 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
@Darka

Word een dagje ouder :(

Maar je broer bouwt een super mooie Chinook ,daarom zou ik hem wel eens van dicht bij willen bekijken.

Ziet het er goed uit die C-17 deze wil ik zelf in RAF uitvoering bouwen .

Hoe staat het met je eigen DS project ,ik begin als mijn gezondheid mij niet in de steek laat er volgende week mee .

Gr.Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2009 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
kan niet veel over de globemaster zeggen dan dat het in het echt een mega vet ding is!!! Kicke om zoiets te zien vliegen.

mn eigen ds project is momenteel.... :oops:

Laat ik het zo zeggen: Wat in het vat zit.... (zit er niet buiten)

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement