Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Chinook HC.1
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2009 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Hoi Rene

ik heb in het weekend nog op verschilende websites gekeken maar niets gevonden ,misschien dat je kunt kijken bij de Egyptische luchtmacht want die hebben nog 3 CH-47C`s misschien dat je daar iets bijzonders aan het model ziet, reden dat ik hier aan denk is omdat deze kisten ook in de woestijn vliegen .

Gr.Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2009 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank je wel voor het zoeken. Ondertussen heb ook ik niet stil gezeten en heb wat plaatjes gevonden van de zandfilters (foto's van een 1:35 model van Trumpeter). Nog geen foto's van het filter in het echt. Heb ook nog geen bericht mogen ontvangen van heer Summers.

We proberen om aan de hand van die plaatjes iets te fabriceren wat er op gaat lijken. Zonde van het mooie PE rooster voor de standaard luchtinlaat. Kan ik deze eens op een andere Chinook toepassen.

Verder even een korte tekstuele update. De bodemplaat is aangebracht met redelijk wat plamuur welke inmiddels redelijk vlak is geschuurd. Zo op het oog lijkt het vlak. Als hij straks op z'n pootjes staat, zie je toch niks van de onderkant. Verder de achterste wielpoten aangebracht. Ook heb ik de binnenkant van de achterzijde wat opgeleukt met iets wat op spanten moet lijken, wat gaten geboord en een begin gemaakt met het hydraulische systeem voor het openen/sluiten van de laadklep. Deze zit niet standaard op het model en moet dus gescratched worden. Al met al (voor mij) een bereklus.

Foto's volgen wanneer ik weer wat verder ben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2009 15:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
heb deze chinook in wording al even in mn handen mogen hebben, maar dat gaat er uber-vet uitzien. Imposante kist, zowel de echte als deze.

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2009 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo.... onder het genot van een 'beugeltje' (sorry jeugdige lezers), dan maar even een update met wat plaatjes. Mijn zoon heeft de stripboeken ontdekt en ineens weet ik weer dat een verhaal met plaatjes meer tot de verbeelding spreekt dan vele woorden. Het bouwtempo is erg laag (heb wel heel veel ideeën in mij hoofd), maar op dit moment moet er veel gescratched worden en dat staat niet in de bouwhandleiding. Van foto's en zo wil ik het een beetje gelijkend nabouwen.

Voordat de bodemplaat aangebracht kon worden, wat vlakken (mat)zwart gemaakt en ligt gebrusht met wat aluminium.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de bodemplaat aangebracht en vanwege de pasvorm, was er nogal wat plamuur nodig.
Afbeelding
Dit is inmiddels al lekker vlak geschuurd.

Zo ziet de cockpit er dan uit in een heerlijk zonnetje.
Afbeelding

Vervolgens begonnen met de laadklep. Je hebt de keuze uit: 1) laadklep helemaal dicht, 2) laadklep (deels) geopend, het bovenste deel hoort dan in het onderste deel te schuiven, 3) geheel geopend met losse rijplaten. Deze laatste optie wil ik bouwen. Ter vergelijk tussen Revell en Airfix, links de laadklep van het Airfix model. Het stripje (trapeziumvormig) op het onderdeel van Airfix moet ik dus scratchen bij mijn Revell model.
Afbeelding

De bovenzijde voorzien van (mat)zwart. De losse rijplaten liggen erachter, tevens een begin voor de hydraulische aandrijving voor het op en neer bewegen van de laadklep.
Afbeelding

De motorgondels. Hier wil ik dus nog speciale zandfilters voor maken.
Afbeelding

Binnenkant wat opleuken met extra spantjes en gaatjes.
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog even een plaatje van de super pasvorm van dit alles. Dit is een detail van de aansluiting van het cockpitglas met de romp. Volgens mij levert dit wel erg veel frisse lucht op voor de boys in the front.
Afbeelding

... kortom nog veel te doen. Ik leg bij dit model de lat voor mijzelf wat hoger omdat ik gewoon een puike Chinook wil afleveren. Normaal ben ik niet zo van de scratch, meer straight-out-the-box. En ik wil het niet afraffelen, vandaar het wat trage tempo (lees, veel denkwerk).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2009 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Het trage tempo werpt wel vruchten af.
T ziet er allemaal goed uit.

Vooral dat met die cockpitbeglazing wordt een leuke uitdaging.

Succes!

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2009 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo allemaal, de vakantie al weer zo'n 1,5 week voorbij, we kunnen er weer fris tegen aan. Na thuiskomst van vakantie eerst alles schoon en opruimen, voordat er weer gehobby-t kan worden. Waar was ik ook al weer gebleven.... oh ja, die goeie pasvorm van het cockpitglas aan de romp (zie vorige post van mij, laatste foto). Om deze kloof te dichten, maar even aan de slag met plastic-card.
Afbeelding
Afbeelding
Dit was een proces van circa een week. 's Avonds laat, als de kids slapen, er geen interessante film op tv is (of al is afgelopen) even een stripje op maat maken. Vervolgens laat ik het dan minimaal 24 uren drogen en snij/schraap/schuur het dan bij met een scherp mesje. Wat nog moet is hier en daar nog wat plamuur en dan nog bijschuren. Verder heb ik de ruimte tussen de vloer van de cabine en de romphuid (uiterste puntje onder de neus op de eerste foto) opgevuld en aan elkaar gelijmd. De romphuid was nagenoeg recht, zodat het te ver uit stak. Het resultaat overall is al vele malen beter dan zoals het was. Ook heb ik het cirkelvormige deel aan de onderkant van de neus weggehaald. Hier zou het zoeklicht in gemonteerd moeten worden. Ten eerste monteer ik het zoeklicht niet en ten tweede zit op het echte model die 'hulp' ring niet eens. Een scherp mesje en wat korrel 1000 doen wonderen. Voor het vastlijmen van het cockpitglas, hier en daar nog even een stipje antraciet om wat beschadigingen bij te werken.

De grootste uitdaging zit toch wel in het fabriceren van iets wat op een zandfilter lijkt. Hiervan heb ik niet zoveel informatie weten te vinden. Er blijkt een setje te zijn (voor een HC.2), echter deze is via LHS niet leverbaar en om nu hemel en aarde te bewegen om hem ergens anders te kopen (tegen een toch wel redelijke prijs)... We zijn modelbrouwer, zelf maar wat proberen. Hoe ziet zoiets er dan uit? Als ik Thomas Neuss mag geloven (deze heeft een 1:35 model van Trumpeter gemaakt en een verslag achtergelaten op http://images.google.com/imgres?imgurl= ... f%26sa%3DN waarvan ik enkele foto's heb gebruikt (overigens wel een über-vet model hoor)), ziet zo'n zandfilter er als volgt uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat om het voorste deel, waar normaal een 'trechtervormig' rooster zit. Ik kan wel iets brouwen wat er op lijkt, maar ben ook wel benieuwd wat de benaming voor de onderdelen zijn. Kan iemand mij daar bij helpen? Ik ziet het als een soort filterbak, welke op iets van rails gemonteerd worden. Op basis van enkele foto's heb ik de rails van dun plastic-card al aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het grootste deel wil ik iets ronds gebruiken wat ongeveer dezelfde diameter heeft als de motorbehuizing. Verder zie ik een soort rooster/filter op de bovenzijde, iets van een inlaat welke schuin naar achteren staat (kan volgens mij nooit een uitlaat zijn, daar het eerst lucht moet aanzuigen). Waarom de voorzijde dicht zit???

Heeft iemand ideeën?? Tips?? Of meer info??

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2009 6:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Yo bro,


looking good.

die filter, zit die aan de voorkant niet dicht omdat er anders vanwege de aerodynamica van de tsjopper geen zand/vuil in de filters gezogen wordt??
Wanneer je de openingen groot genoeg aan de zijkant, maar uit de aerodyn. stroming haalt, haal je de meeste derrie er misschien wel uit.

Kun je niet van een buisje, iets van misschien op een pielkebuis lijkt (even de juiste diameter opzoeken) om daar een dergelijke filter van te maken??

Verder is de beglazing prima dicht gemaakt. ziet er goed uit. Zijn niet de leukste klusjes, maar....

binnenkort maar ff bieren of bbq'en. Nu kan het nog.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2009 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
"pielkebuis" oftewel PVC-buis voor electriciteit is te grof. Kleinste diameter is 16 mm, moet zo'n 11 á 12 mm zijn. Ik heb 2 pluggen van 12 mm gekocht (wel € 0,30 per stuk). Het achterste deel is redelijk vlak en van plastic, zou dus moeten lukken. Aan de zijkant moet ook nog een of ander buisje komen.

Op de plaatjes zie je wel dat veel van de zijkant rooster o.i.d. is, maar de voorkant helemaal dicht met wat piefjes??? Geen idee??? Iemand wel een idee???

Off topic:
Biertje met evt. bbq klinkt goed. We moeten snel weer wat afspreken. Ben je er al uit of je de 29e meegaat naar Aalsmeerderbrug / Schiphol?

On topic:
René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2009 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
off topic...

zit er wel over te denken, maar het schijnt dat je gratis entree hebt op vertoon van je ipms ledenkaart...

Ik op zoek, maar nergens een ledenkaart te vinden. IPMS gemaild, maar geen respons.

hou het in eerste instantie maar op dak mee ga.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2009 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie foto/tekst update, wel jammer dat je niet zoveel aan de PE hebt gehad. De vloer ziet er realistisch uit, ga je ook nog wat woestijnstof/zand aanbrengen met een waske en gaan de wieken straks ook zo naar beneden hangen? wat zo typisch is voor een chinook?

Keep the update's coming zou'k zeggen en tot op de straat bbq, hopenlijk ben ik dan niet al te slaperig want ik werk zaterdag doorgaans 12 tot 15 uur.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement