Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2009 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Pinvise?

GJ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2009 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Yep, ik zat maar te hangen in pinvisor en kreeg hele rare hits

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2009 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb het boortje (de houder) ook, is van Tamija. Je kunt er verschillende boortjes bij kopen, van heel dun (0,5 mm ??) tot wat dikker (2 mm). Wellicht nog dunnere boortjes, maar die zijn dan wel heel fragiel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Ik heb inmiddels een setje handboortjes bij onze eigenste modelbrouwerswinkel besteld. Kreeg gisteren een mailtje dat de bestelling verzonden was, vanavond zal ik hem wel binnen hebben en dan ga ik meteen aan de slag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Inmiddels benne de boortjes binnen en heeft het loopje een keurig rond gat verkregen.

Ziehier plaatjes, zeggen meer dan praatjes maar vullen geen gaatjes.




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 feb, 2009 17:13 pm
Berichten: 55
Hoi Korneel,

Dit bedoel ik dus. Ik denk dat ik gewoon voor een zwarte stip ga.
Ik was afgelopen zondag op een beurs in België. Daar lagen boorsetjes voor ongeveer 8,- Euro. Ik heb lopen twijfelen omdat ik al zoveel had en bedacht mezelf dat ik het waarschijnlijk toch niet nodig had. Ik had alleen niet aan deze toepassing gedacht.

Ik ben benieuwd of er ook nog een bijeenkomst komt, kunnen we de modellen eens naast elkaar zetten. Hoewel van twee verschillende merken is het toch echt dezelfde kit. Ik heb alleen zelf wat decals moeten spuiten. Die van mij had geen DS decals.

Je bent goed bezig en ik ben erg benieuwd naar het eindresutaat. Ik denk namelijk dat na het weatheren die van jouw er nog steeds een stuk realistischer uit gaat zien.

Succes,

Erwin

_________________
Bradley IFV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2009 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Inmiddels heb ik een en ander aan extra toeters en bellen besteld. Stars and Stripes vlaggen kwamen gisteren binnen, razor wire komt ook binenkort en ik heb net metalen tracks besteld.

Oei oei, dat wordt een duur karretje!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2009 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Gisteren bij het postkantoor een zendinkje opgehaald dat voor de Bradley bestemd was. Het gaat om de tracks van Friul, ter vervanging van de plastic dropveters die ik in eerste instantie om de wieltjes had gelegd. Voor degenen die dit merk niet kennen, het doosje ziet er aldus uit:
Afbeelding

En daarin bevinden zich twee separate zakjes met schakeltjes, alsmede een eind ijzerdraad.
Afbeelding

Wat hiermee aan te vangen?
De schakeltjes zijn van witmetaal, het ijzerdraad is van een slap soort ijzer. Het idee is dat je de gaatjes in de trackschakeltjes wat uitboort, vervolgens eventjes wat overtollig flash van de schakeltjes vijkt zodat ze wat mooier in elkaar vallen en vervolgens een eindje ijzerdraad als pinnetje gebruikt om die twee schakeltjes aan elkaar te verbinden. Dat herhaal je eindeloos, totdat je genoeg hebt om rond de loopwielen te geraken.

Tot zover de theorie. Nu de praktijk.

Afbeelding

Eerst maar eens gedroogpast, dat viel niet tegen. Met een klein beetje vijlen vallen de schakeltjes zo in elkaar. Dan moet je natuurlijk die gatjes verder uitboren, ook zo gebeurd, en vervolgens het ijzerdraadje op maat knippen en door de achter elkaar uitgelijnde gaatjes steken en je hebt zowaar twee schakeltjes aan elkaar verbonden. Daar zijn het tenslotte schakeltjes voor, niet waar? Alles bij elkaar kostte zo'n minuutje of 5, misschien iets langer. Oei, ik denk dat er meer dan honderd schakeltjes in één zo'n zakkie zitten, dus Korneel is even van de straat.

Afbeelding

Het bijgeleverde ijzeredraad is slappe hap, vandaar dat we ons eigen draadwerk maar erbij genomen hebben. Ietsjes steviger spul.

Afbeelding

Bij het verwijderen van de rubberen rupsbanden viel het op dat een aantal van de loopwielen flink scheef was gaan staan. Deze geprobeerd met zachte hand in het gareel te krijgen, hetgeen iet helemaal bevredigend afliep. Geen nood, komt helemaal goed.
Overigens zitten er ook metalen aandrijfwielen bij de schakeltjes. Probleem is, dat als je die eenmaal vast hebt gelijmd, je de metalen tracks met geen mogelijkheid meer eromheen krijgt. Gevalletje van gewoon geen ruimte. Leve de man die het droogpassen uitvond, zodat we daar al in een vroeg stadium achter kwamen.


Afbeelding

De uitstekende draadjes worden nog afgeknipt en met een druppeltje secondenlijm gefixeerd.

En dan nu nog een uurtje vijlen en boren, gezellig muziekje erbij. Jaren 70 meuk, niet te moeilijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2009 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi tracks, zijn dat die tracks die je op sommige modellen wel eens ziet, die zo mooi doorhangen? Lijkt me nl. wat zwaarder, dat witmetaal!

Succes iig met schoonmaken en boren, zou niks voor mij zijn ben ik bang! ;)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2009 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Inderdaad, deze tracks zijn knap aan het gewicht. Bij de Bradley zie je niet veel van het doorhangen omdat er bepantsering voor de tracks ziet, maar op andere modellen zie je het beter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement