Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 04 dec, 2018 15:47 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Herenthout
Dit is een project van lange adem, zoveel is zeker. Maar we moeten ergens beginnen, dus een beschrijving van de kit is een mooi startpunt.
Dit is de 'Heilige graal' van de SF-modelbouw.Ik ken ze al een aantal jaren, de kwaliteit van Bandai model kits. Destijds had ik hun collectie van Batmobiles gebouwd en toen al vond ik dat de grote merken misschien eens een kursus ontwerpen dienden te volgen bij deze Japanse firma. Het is heel simpel: De kwaliteit en pasnauwkeurigheid van Bandai wordt op dit moment niet geevenaard door een ander merk. Misschien komt Wingnut heel dichtbij, maar dan nog heb je het feit dat Bandai een stapje voor heeft, als je bedenkt dat er geen lijm aan te pas komt bij de montage. En van de 15-tal modellen die ik tot nu toe in elkaar heb gezet, mag je daar ook nul putty bijrekenen. Als je het dan nog klaarspeelt om modellen met een 95% accurate vormgeving naar buiten te brengen, dan heb je het volgens mij meer dan voortreffelijk gedaan.Het openen van de doos bevestigd alleen maar al het goede dat ik hierboven neerschreef. Die doos is trouwens enorm en tevens fraai uitgevoerd. Maar belangrijk: Ze is tot de nok gevuld. In die mate zelfs, dat je op voorhand weet, bij het uitladen goed opletten of je krijgt dat van je leven niet meer dicht.
photo 476960
photo 476959

Dit is een 'Perfect grade' model, een benaming die je ook vaak tegenkomt in hun Gundam-reeks. Kort gezegd is het de hoogste graad van afwerking en mogelijkheden. Er is photo-etch aanwezig en een set verlichting.

photo 476961
photo 476962

Verder is er nog een uitgebreid decal sheet, waarbij je de keuze hebt om de verschillend gekleurde panelen te accentueren met een decal. Ik ga ze zelf niet gebruiken, ik verkies schilderwerk.Het bouwplan is een mooi uitgewerkte booklet met duidelijke 3D-instructietekeningen en een foto-schildergids.

photo 476963
photo 476964

De onderdelen zijn in grijs en zwart uitgevoerd. De fijne, breekbare parts(zoals de pijpleidingen) zitten nog eens in een apart doosje. Ook is er een sprue met transparante delen en zoals met alle ruimtetuigen uit het SW-universum heb je de keuze om ruiten te gebruiken of enkel het frame. De filmmodellen hadden geen ramen vanwege de lichtweerkaatsing, vandaar de optie.

photo 476965
photo 476967

Als dealer van Green Strawberry, mag dat zeker niet ontbreken bij mijn eigen modellen. Allereerst is er het 'Fruitpack' voor deze kit. Dat is niet meer dan een drietal sets in een voordelige verpakking. Ik heb dan nog een 4de setje met landing & positie lichten en ook een velletje met uitgesneden maskers voor het schilderen van de vensters.
In het fruitpack zitten dus 3 sets, die ook allemaal apart te verkrijgen zijn: Er is het 'exterior' setje dat grotendeels uit grilwerk bestaat, vooral voor de 6 uitlaten. Er zitten er ook in de kit, maar de GS zijn nog verder uitgewerkt. De 2de set is die van de cockpit en beide geschutstorens. Hier zit ook een in kleur gedrukt instrumentenpaneel bij, handig voor binnenverlichting.

photo 476966
photo 476970
photo 476968
photo 476969

Zo, voorstelling gedaan, wordt vervolgd. Momenteel ben ik bezig met de schildering van een MF 1/144 van Finemolds. Kwestie van voorkennis te vergaren:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Nou aangename voorstelling, lijkt een erg leuke om te volgen......succes.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 15:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Stoer ding zeg. Veel plezier


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement