Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 21:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Het is een stuk goedkoper dan Eduard, maar die kunnen veel fijnere lijntjes maken, en van 1 kant etsen. Dat laatste gaat me voorlopig nog niet lukken.

Wel op m'n werk nog een halve kilo ijzerchloride besteld, om verse oplossing te maken.

Lachen dat. Het zijn Amerikanen, en voor zij die het niet weten, die zijn compleet gestoord als het gaat om eenheden. Fahrenheit en mile overleef je nog wel, maar dit is echt maf.

Wil je een oplossing maken van 5%. Hoe doe je dat?

Nederland: je lost 50 gram stof op in 1 L (= 1000 gram) water. Ok, voor de muggezifters, dat is 998 gram bij 25 graden Celsius en anders niet, en technisch gezien moet ijzerchloride + water samen 1000 gram zijn, maar dit is nauwkeurig genoeg.

Amerika: je neemt 1 gallon water, en een dichtheidsmeter (eigl. hydrometer), en voegt net zolang ijzerchloride toe tot de dichtheidsmeter 42 Baume aangeeft. Hoezo 5%???
Even omzetten naar standaardmaten in Amerika: 0,416 lbs ijzerchloride in 1 gallon water. Wederom kom je met veel rekenwerk nooit op 5% uit. En zelfs de natuurkunde
amanuensis op m'n werk en overige natuurkunde docenten hadden nog nooit van Baume gehoord als eenheid van dichtheid. Mijn Binas ook niet trouwens. En dan zijn heteigenlijk ook nog graden Baume (graden ?!?!?!?). De Baume schaal geeft voor de dichtheid van water (ca 1 kg per liter) dus 0 graden op.

En voor de critici: 0,416 lbs is ongeveer 189 gram, 1 gallon is 3,79 liter, dus even lbs en gallons omzetten en wat krijg je dan? Yup - die hele logische 50 gram per liter....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2018 7:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Baume ken ik dan dus wel, das de eenheid die wijnmakers gebruiken om de dichtheid van de wijn aan te geven, in mijn bedrijfstak heet het dan weer brix, wat een omrekengetal is van de dichtheid.

Maar......je maakt een foutje in je berekening, dichtheid van water is geen 0,998 bij 25°C, maar 0,9982 bij 20°C , dit is namelijk een constante die gebruikt wordt bij calibratie van dichtheidsmeters en aanverwante labapparatuur


Maar wat ben ik blij dat ik dan gewoon in Europa werk bij een Nederlands (tegenwoordig groot internationaal concern, dat dan wel weer) bedrijf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2018 10:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Vraag me af hoeveel verschil die 5 graden maakt en of dat afgerond nog 0,998 is dan :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2018 13:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dichtheid van water bij 26°C is 0.9966 het lijkt weinig maar op een kubieke meter water is dat toch 1.5 kg, dus je moleculaire massa veranderd m.i . iets. Nu is scheikunde niet mijn sterkste punt hoor, maar dit soort getallen ken ik wel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2018 20:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
0,9966 (=996,6 gram/L) of 0,9982 (=998,2 g/L) scheelt dus 1,6 gram op een liter - kubieke meters zijn buiten beschouwing. en dan nog - 1,5 kg op een kuub (1000 kg) is verwaarloosbaar.

PS: moleculaire massa's kunnen niet veranderen als de stof gelijk blijft :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 23:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn grondplaatje eindelijk binnen.

Afbeelding

Maar dit is te plat... daar krijg ik geen standaardje in zo dat die kan blijven staan. Dus door met plabn #2. En het eerste deel daarvan is een
stukje hout zagen

Afbeelding

Nou ga je wel alleen de zijkanten hiervan zien, en die zien er zo uit

Afbeelding

Dat werkt dus niet, en dus is het tijd om de houtvuller van de plaatselijke bouwmarkt uit de kast te halen

Afbeelding

En dan heb je dit

Afbeelding

Dan flink schuren en een laag PlastiCoat eroverheen. In tegenstelling tot wat je zou denken is die zooi ook geschikt foor o.a. hout...

Afbeelding

En na drogen, en een 2e ronde vullen en schuren heb ik de X-1 en self-leveling thinners erbij gepakt

Afbeelding

Dan even uitvogelen waar je hem wilt hebben

Afbeelding

de 2-part epoxy erbij, op zijn plek lijmen en dan een lekker dik en zwaar boek erop

Afbeelding

Yup - die zit niet meer in het midden. Blijkbaar wat verschoven toen ik het boek erop legde, maar nu niks meer aan te doen. Gelukkig steekt
het hout niet onder de plaat uit, en het houten stuk is groot genoeg om nog steeds zeer solide te zijn.

En dan moet je natuurlijk wel een standaard hebben. Ik had bij een bezoekje aan Krikke mijn oog laten vallen op messing staafjes. De smalle diameter in het model,
en een dikkere in de bodemplaat die er zo overheen schuift. Op die manier kun je het model van de grondplaat afhalen voor makkelijk transport.

En dus boren we een gaatje in het model (3 mm)

Afbeelding

Die messing buis was te kort, dus een stuk van 2x zo lang wordt er in gelijmd:

Afbeelding

En dat ging goed - de deuren van de wielbakken passen nog prima

Afbeelding

Maar ja, dan moet daar een gat in op de juiste plek. Dat bleek wat lastiger en ging niet 100% netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Maar, het werkt wel!

Afbeelding

Volgende op de to-do list: de bewapening. De Hammerhead is voorzien van 3 wapensystemen. Om te beginnen een dubbel kanon op de rug

Afbeelding

Dat ronde dingetje die in de uitsparing op de rug moet waar het geheel mee kan draaien bleek echter niet hoog genoeg te zijn waarddor de boel
niet paste. Dat was eenvoudig opgelost met een rond plaatje plasticcard erop.

Afbeelding

Dan het neuskanon.

Afbeelding

Afbeelding

De derde optie is de triple missile launchers onder de vleugels. Die laat ik weg, ik vind de vorm van de Hammerhead veel mooier zonder.

En dus kunnen we weer verder. De cockpit. Immers, we zijn bijna klaar voor de verf, maar dan moet wel de canopy erop en die kan er pas op als
de cockpit is voorzien van wat kleur. Eerst maar eens wat zwart.

Afbeelding

Vervolgens wat kleur op de knoppen

Afbeelding

En de simpele stoel

Afbeelding

En nu kan de canopy er natuurlijk op, maar dit ging me toch wat te ver

Afbeelding

Ik dacht eerst nog eens wat PE te maken, maar de vorm is wat lastig, en mijn ets-oplossing ligt inmiddels op de gemeentewerf in afwachten van een nieuwe
voorraad ijzerchloride om nieuwe oplossing te maken. En gezien ik geen zin had om nog eens een week te wachten doe ik het eenvoudiger: papier.

Afbeelding

Afbeelding

En dan kan de canopy erop.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2018 21:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En eindelijk is de tijd daar voor wat kleur. Om te beginnen: AK grijze primer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar is nog wat werk nodig zie ik. Dat geldt ook voor de gaten waar de pylons moesten komen.

Afbeelding

De PE onderdeeltjes zijn nog steeds een goede aanwinst:

Afbeelding

Helaas kom je dan ook dit nog tegen:

Afbeelding

Dus, maar weer met de putty en sanding sticks aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een laag AK zwarte primer, die een doffe laag zwart gaf. Dat werkt niet onder een metaalkleur dacht ik zo, dus het potje
AK black base erbij gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Plan A: bare metal leading edges

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard direct ook maar de uitlaten meegenomen

Afbeelding

En dan gaat het mis: bij het afplakken van de leading edge zat wat tape niet lekker. Dus weer losgehaald, en dan ben je dus alle verf en
primers kwijt, en terug naar kaal resin.

Over naar plan B: deze wordt niet meer grijs, maar blauw. De foto op de doos is ook blauw, en dat vind ik er toch beter uitzien dan grijs.
En dus een potje blauw gepakt en de intakes and flaps gespoten.

Afbeelding

Vervolgens het blauw afgeplakt. En weer niet lekker:

Afbeelding

Op dat moment begin je dus serieus te twijfelen of dit ook nog goedkomt. Maar ja - er is maar één manier om daarachter te komen. Gewoon
stug doorgaan. En dus de rest gespoten met dezelfde kleur blauw, aangevuld met een paar druppels zwart.

Afbeelding

Geen idee wat hier gebeurd is, maar nu maar hopen dat dit straks niet meer te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de masking tape maar eens weghalen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Da's dus 500% beter dan gevreesd. Twee kleine stukjes aan de bovenkant, en een groter stukje aan de onderkant,
maar op een plek die straks slecht te zien zal zijn.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 13:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Met de blauwe kleur erop was het tijd voor wat metaalkleur op de leading edges, en een laag gloss als voorbereiding op de decals van JBot.

Afbeelding

Afbeelding

De verf kwam wel los bij het verwijderen van de tape, maar aanmerkelijk minder dan ik had gevreesd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan een wash om de paar paneellijnen te accentueren (nadat de decals erop zijn geplaatst, maar dat was ik even vergeten op de foto te zetten)

Afbeelding

En dan is ie af:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooitje geworden... met die raketten onder de vleugels ging het inderdaad een beetje zwaar overkomen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi SciFi apparaatje.......heb ooit de serie wel gevolgd op de buis.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement