Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 16:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Dit wordt mijn eerste full-resin kit. Het onderwerp is de SA-43 Hammerhead fighter uit de serie Space: Above and Beyond.

Afbeelding

Het decalsheet is van JBot en ziet er prima uit: je kan elke Hammerhead uit de serie maken.

Afbeelding

Het slechte nieuws is dat de instructies wat extra onderzoek vereisen:

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zien er goed uit, al is de detaillering wat magertjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts op het laatste plaatje zitten de chaff dispensers. Geen idee of je het kan zien, maar die horen dus ook links. En daar zit dus geheel niks....

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de kleine onderdelen zit grotendeels samen in een zakje, met een goede hoeveelheid flash rondom de breekbare onderdeeltjes.

Afbeelding

Afbeelding

De wielen zitten apart verpakt, al is dat wat overdreven gok ik.

Afbeelding

Ook de raketten zitten apart verpakt. Allen in één stuk gegoten, en ook hier zeer magertjes gedetailleerd.

Afbeelding

En waarom deze twee apart verpakt zijn is mij ook een raadsel. Breekbaar niet, al zijn het wel zowat de enige delen met een flinke hoeveelheid extra resin erop.

Afbeelding

Tot slot nog de canopy. Die ziet er ook goed uit, al vraag ik me serieus af of die gelige kleur wel klopt.

Afbeelding

Gelukkig heb ik ergens een afbeelding gevonden van alle onderdelen, schoongemaakt en al. Dit wordt interessant.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 16:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Zo stoer :)

Vond het een super serie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi project... blij eens een kit van dit merk te zien, zelf een tijdje zitten loeren naar de voertuigen uit Avatar... Persoonlijk vind ik ze redelijk aan de prijs voor wat je krijgt... daartegenover staat wel dat je een object hebt wat je niet vaak ziet...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 14:21 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het toestel en de serie zeggen me helemaal niets. (mijn manco) Maar ik vind het wel een gave uitdaging zo'n resin kit. Ik zie dat je heel wat schoon te maken hebt. Ook nog veel last van luchtbellen?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 17:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ok, voorzichtig maar eens een begin gemaakt. Ik kan maar 2 imperfecties vinden in de kit qua gietwerk: 2 flinke luchtbellen waar de fuselage
contact maakt met de cockpit-sectie, al vraag ik me af of het luchtbellen zijn....

Als eerste de casting blocks en flash verwijderd. Liever had ik alle onderdelen ook netjes opgeschoond maar dat doe ik liever buiten. En met
de regen van vandaag is dat niet gelukt. Wellicht morgen.

Eerst maar eens een overzichtsplaatje: 31 resin onderdeeltjes en 2 styreen buisjes die de pitot buizen moeten voorstellen.

Afbeelding

Stap 2: de cockpit en rest van de romp moeten tegen elkaar worden verlijmd, maar van wat ik zo hier en daar op internet heb gezien van de
gemiddele garage kit is het handig te binding wat te verstevigen. En dus heb ik wat gaatjes geboord om metalen pinnen (restjes van een paperclip)
te accepteren. De pinnen worden met superlijm vastgezet in de romp, en de gaatjes in de cockpit sectie zijn bewust een paar stappen groter
geboord zodat er wat speling is. Als het goed is heb ik nog ergens wat 2 componenten lijm liggen, anders wordt het gewone CA lijm.

Afbeelding

Afbeelding

An dan even de deuren van het landingsgestel bekijken: waarschijnlijk gaat deze in flight gebouwd worden, want op zijn pootjes is ie echt spuuglelijk.
Er gaat dan wel geen pilootje in, maar so be it. Om de deuren netjes te laten sluiten gaat wel wat werk vragen...

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 9:10 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Kun je de deuren van het onderstel niet namaken van styreen? Er lijkt niet heel veel vorm in te zitten.
En je zou ook het landingsgestel kunnen maken van geleende onderdelen van vliegtuig bouwers :D

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2017 8:53 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Wat is de schaal eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
In het verleden heb ik deze ook eens gebouwd:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 19&start=0

Ik heb toen de wielen vervangen en de raketten maar laten zitten.

De schaal is 1/72.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 7:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb hier nog wat mooie plaatjes gevonden van een mogelijk latere versie van de Hammerhead, met een hoop materiaal onder de vleugels. Wellicht leuk als inspiratie?
http://conceptships.blogspot.nl/search? ... date=false
(effe stukkie naar beneden scrollen)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 18:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Stap 1: de lijnen die aangeven waar de flaps zitten waren wat vaag, dus daar eerst maar eens een scribver overheen gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zijn de wielkleppen aan de beurt. De Hammerhead is afgrijselijk lelijk als ie op z'n pootjes staat, dus deze gaat in-flight. Ik maak me
meestal niet zo druk over in-flight modellen zonder pilootjes, en ga daar nu dus zeker niet mee beginnen. De kleppen passen goed in de vorm
van het gat, al liggen ze wat diep:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan dit kleine probleempje:

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt wat overtollig resin in de juiste vorm schuren dus. En dat overtollig resin is meer dan genoeg van, daar ik de wielpoten
en de wielen niet nodig heb. Ik ben alleen nog even aan het denken over die triple launch rekken en de 6 raketten.

En dat de uitlaatpijpen. Twee gaten per uitlaat en twee grote pinnen op de romp. Een goed idee dus.

Afbeelding

Niet slecht. Wel wat werk nodig, maar best aardig. Deze ene dan. De achterkant is er erger aan toe:

Afbeelding

Om over de andere uitlaat maar te zwijgen:

Afbeelding

Afbeelding

I ga denk ik die pinnen gewoon afzagen, dan gladschuren en dan maar vastzetten. Dit gaat in elk geval niet werken.
En mocht je denken dat ik ze gewoon verkeerd om heb zitten, nee dus. Andersom geeft exact hetzelfde resultaat.

Dan het rugkanon. Past aardig maar niet helemaal netjes.

Afbeelding

Intussen bij de bouwmarkt wat 2-part epoxy gescoord, en dus kan de cockpitsectie op de romp worden gelijmd:

Afbeelding

De naad is alleen slecht te zien, dus ik heb er wat Tamiya primer uit de spuitbus tegenaan gegooid. Nou zie ik tenminste wat ik doe....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement