Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En wat kleine vorderingen....

Eerst maar eens die pinnen voor de uitlaten eraf gehaald.

Afbeelding

En nu past het best goed...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de openingen voor de triple missile launchers. Ik ga deze zonder doen, dan ziet hij er een stuk beter uit vind ik zelf:

Afbeelding

Afbeelding

En dan dat ontbrekende stukje. Een restje resin gepakt, grofweg in de juiste vorm geschuurd, en daarna maar eens vastgezet. De volgende dag
het laatste werk verricht om deze sluitend en in de juiste vorm geschuurd. Nou ja, bijna de juiste vorm...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 18:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En dan is het tijd voor iets nieuws.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de luchtroosters die op de kit zijn meegeleverd. Eén ervan mist de detaillering, en de rest. Ach, misschien wordt het met een
wash wat maar daar durf ik geen euro om te verwedden. Gelukkig had ik ooit in een ver en grijs verleden eens een Pro-Etch photo etch
system van MicroMark gekocht. En vervolgens nooit wat mee gedaan. Maar nu is wellicht dan toch de tijd daar. Ik had destijds de
benodigde vloeistoffen al verzameld, ik mis alleen nog een 230V->110V omvormer omdat het systeem Amerikaans is. Die doen het niet op
230V. (Nou ja, ze doen wel wat, maar dat is vooral stinken en kapot gaan - als je mazzel hebt). Dus die ook nog maar even snel besteld,
even als een UV lamp.

Afbeelding

En dan gaan we aan de slag met experiment nummer 1....

En dus eerst maar eens met een simpel programmaatje de artwork in elkaar gezet. Lekker eenvoudig, dat dan weer wel.

Afbeelding

Dit dan weer printen op bijgeleverde transparant ging best aardig.

Afbeelding

Afbeelding

Yup - twee identieke, al is één ervan in spiegelbeeld. Dit zodat je straks het metaalplaatje van 2 kanten kunt etsen. Daarvoor moet je er
wel een soort envelopje van vouwen waarbij beide transparanten perfect over elkaar vallen....

Afbeelding

Vervolgens een stukje bijgeleverd brons op maar gesneden en dit met een stukje schuurpapier te lijf gegaan.

Afbeelding

Het metaalplaatje werd voorzien van een laagje foto-resist film, dat vervolgens met (alweer bijgeleverde) lamineerapparaatje werd vastgezet.
Daarna kun je het metaalplaatje in de envelop schuiven en de boel met UV licht belichten. En dan heb je dit.

Afbeelding

Dat is dus niet zoals het hoort, en dus konden we de foto-resist eraf schuren, en het verhaal nog eens proberen. Dat ging een stuk beter ...

Afbeelding

En nadat we vervolgens het resterende fotoresist hebben ontwikkeld met behulp van wat opgeloste natriumhydroxide was het tijd om het
etsen dan te beginnen.

Afbeelding

Dat bruine goedje is dus ijzer(III)chloride. Geen zuur, wat je wellicht zou verwachten, maar een zout. Voor zij die wat van scheikunde weten,
het gaat hier om een redoxreactie waarbij ijzer(III)- wordt omgezet in ijzer(II)-ionen en gelijkertijd het metaal (koper en zink) ook wordt omgezet
in ionen. Het resultaat is dat op de niet beschermde plekken het metaal verdwijnt en op de wel beschermde plekken niet. Met als gevolg het
welbekende PE-fretje dat je kunt kopen.
Je kunt ook een zuur gebruiken, maar dat ets veel sneller waardoor het lastiger wordt de reactie tijdig te onderbreken. IJzer(III)chloride werkt een stuk
langzamer waardoor dat probleem minder is. Ter vergelijk: etsen met geconcentreerd zoutzuur duurt enkele seconden, etsen met mijn oplossing
duurt enkele uren.

Dit is het resultaat na een goed uur etsen: op enkele plekken beginnen er al gaten te vallen in het metaalplaatje...

Afbeelding

En vervolgens, zelfs met deze trage reactie, vergeet je dus de boel en ben je dus toch te laat:

Afbeelding

Maar - dit werkt, en goed. Deze moest toch al opnieuw omdat ik de spijlen metaal te dun vind en de tussenruimtes te dik. Dat blijkt ook wel:
toen ik van de kleine onderdeeltjes de braampjes wilde wegschuren verboog deze aan alla kanten. Het was te zwak :)

Voor de gein toch de boel even op de juiste plek gelegd met wat KristalKlear.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over een dag of wat gaan we door met poging nummer 3 :)

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 17:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ok, tijd voor de volgende ronde:

Het artwork is een klein beetje aangepast, zoals je kan zien:

Afbeelding

Dit heeft 2 voordelen:
* de metalen lijnen zijn dikker en de tussenruimtes dunner, waardoor het geheel steviger zal moeten worden, en er ook beter uit ziet (hoop ik)
* de tabs die het onderdeeltje aan de fret vastzetten heb ik weggehaald. Dat heeft ook weer twee voordelen: je hoeft ze niet uit de fret te halen en daarna de restjes weg te schuren, en omdat elk onderdeeltje los komt, kan je per onderdeel de ets-tijd varieren. Da's handig als je kijkt naar de vorige poging: één van de onderdelen is hopeloos beschadigd in een hoek omdat deze te lang in de ets-oplossing lag, terwijl een ander net goed is.

En dus gaan we weer: eerst het artwork printen op een transparant

Afbeelding

En een stuk messing te lijf gaan met schuursponsjes - de rechterhelft is gedaan, de linkerhelft niet. Dat moge duidelijk zijn.

Afbeelding

De foto-resist film heeft wel één nadeel: de film is aan beide kanten beschermd met een dunne laag folie, waarvan je er één dient te verwijderen. MicroMark suggereert een stukje plakband, maar dat gaat niet altijd even goed.

Afbeelding

Als het wel goed gaat ziet het er zo uit:

Afbeelding

Je kan dit ook met een spray doen (Positiv20), die heeft dan als voordeel dat je niet loopt te klungelen met de beschermfolie, en dat je de boel niet hoeft te lamineren (wat je trouwens niet moet doen als de boel al in dat transparant-envelopje zit). Nadeel is dat het wel 2x 24 uur moet drogen, terwijl dit met een half uurtje is gebeurd.

Afbeelding

En dan kunnen we wederom gaat etsen. Na 70 minuten heb je dit:

Afbeelding

Weer 70 minuten later ziet het er zo uit:

Afbeelding

En uiteindelijk, na 3 uur en 13 minuten heb ik dan de onderdeeltjes die ik voor ogen had. We kunnen weer verder :)

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
ziet er mooi uit, erg leuk dat je uitlegt hoe het in zijn werking gaat!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 19:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Tijd om het PE erop te zetten. Eerst heb ik met een potlood een lijntje getrokken om dat wat de kit me gaf. Dan weet ik straks als dat weg is
nog ongeveer waar ik ze moet plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk ben ik ook bezig geweest met de naad aan de onderkant tussen de cockpitsectie en de rest. Uiteindelijk na 4x is de rest van de naad weg maar
dit stuk bleef maar terugkomen. Volgens mij is hij na deze laag Vallejo Plastic Putty echt weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 21:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Handig setje, weet ik ook meteen waar ik mijn opdrachten kan afgeven, okee, de tekeningen zal ik dan zelf maken :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi om te zien dat je zelf aan het etsen bent. Zeer leerzaam. Wat ik mij wel afvraag is hoe lang je de UV-lamp op het werk laat schijnen. Is dat lang of juist heel kort?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
ik heb een 25W UV lamp. De envelop zit tussen 2 perspex platen geklemd van 5mm dik, de UV lamp staat daar een centimeter of 13 boven. Beide kanten worden 20 minuten belicht.

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Duidelijke uitleg. Dank je wel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 14:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooi werk die PE.

Hoe bevalt het? Vaker doen of toch maar voortaan weer Eduard?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement