Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 okt, 2016 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Ik lurk al meer dan een jaar mee op dit mooie forum, en heb besloten mezelf toch maar eens te registreren, en ook bouwverslagen te plaatsen.

Momenteel ben ik bezig met een Hasegawa kit van Macross. Ik ga niet vanaf het begin beginnen, maar plaats gewoon de foto's die ik tot nu toe heb, en vanaf daar ga ik verder :)

Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom :) Ik heb een redelijk deel van deze kit niet geschilderd, omdat de kleuren van het plastic exact hetzelfde zijn als de kleuren verf die je nodig hebt. Sowieso komen er behoorlijk wat panellines op, en zoals bij veel Hasegawa kits, ERG veel decals. Deze gaat er zo'n 170 krijgen :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dryfit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier ben ik momenteel. Boven en onderkant krijgen nog decals. Daarna ga ik verder met het onderstel, eerst panellinen en dan de decals.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 4:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
De laatste decals zitten op de boosters. Die zijn nu helemaal klaar :)

Afbeelding

Volgende stap is het onderstel (de benen in principe)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi hoewel ik meer fan ben van de sierlijker lijnen van bepaalde Macross vliegtuigen. Ik volg aandachtig ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 17:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Silenoz schreef:
Mooi hoewel ik meer fan ben van de sierlijker lijnen van bepaalde Macross vliegtuigen. Ik volg aandachtig ;-)


Ik ga op termijn nog een of meerder Bandai Macross' halen. De tranformeerbare variant :) En wellicht nog een Hasegawa zonder superpacks.

Ik twijfel momenteel over de volgorde panelline/decal op bv de vleugels. Wat is daar eigenlijk de norm voor? Ik kan me voorstellen dat 'in het eggie' grote stickers over de panelen gaan, dus dat zou voor decals ook moeten gelden. Aan de andere kant ben ik bang dat het de lijnen te veel opbreekt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Eerst glanzende laag, dan decals (met decalsetting en een platte zachte borstel kan je deze mooi in de paneellijnen krijgen), eventueel sealen op de decals met glans, dan wash, omdat de decals mee vervuilen. Daarna semi mat of mat

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2016 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Silenoz schreef:
Eerst glanzende laag, dan decals (met decalsetting en een platte zachte borstel kan je deze mooi in de paneellijnen krijgen), eventueel sealen op de decals met glans, dan wash, omdat de decals mee vervuilen. Daarna semi mat of mat


Ik gebruik altijd Microset/sol (zie die ene foto met het bolle onderdeel, zonder Sol was dat nooit gelukt) maar ik vraag me dus af of je de lijnen door de decals moet kunnen zien. Ook als ik kijk naar foto's van straaljagers zie ik verschillende dingen.

Nouja, ik kan achteraf altijd nog een extra pinwash over de decals doen natuurlijk...

Als het model klaar is gaat alles in de lak ja. Zal wel semigloss worden.

(trouwens... je nick komt me bekend voor... heb je op Fok gezeten toevallig?)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 7:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Bezig met panellines op het onderstel :)

Afbeelding

Heb wel een kleine blunder gemaakt op een geverfd onderdeel met Mr Hobby Aqueous. Ik dacht dat volledig gecurede verf (4 weken) bestand was tegen IPA, maar dat bleek dus tegen te vallen. Veegde het er zo af :shock: En m'n blanke lak is ook acryl, dus dat zal ook niet helpen.

Voortaan gebruik ik zippobenzine (waar ik ook m'n washes mee maak). Dat lijkt wel veilig te zijn voor acryl.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 9:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
hoi, Fok zegt me niks, buiten een omzeiling voor een ander woord. is dit een ander forum?

Bij gebruik van gunze doe ik steeds evenveel lak bij mijn verf als verf, en dan iets mee verdunner dan beide samen. zo moet ik achteraf niet extra vernissen voor de decals. Als verdunner voor olieverf gebruik ik gewone synthetische thinner, nooit problemen mee gehad, maar ik let er wel op dat ik een watergedragen lak gebruik, en dan daarop met olieverven pruts, of omgekeerd, zodat de oplosmiddelen de voorgaande laag niet aantasten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Silenoz schreef:
hoi, Fok zegt me niks, buiten een omzeiling voor een ander woord. is dit een ander forum?

Bij gebruik van gunze doe ik steeds evenveel lak bij mijn verf als verf, en dan iets mee verdunner dan beide samen. zo moet ik achteraf niet extra vernissen voor de decals. Als verdunner voor olieverf gebruik ik gewone synthetische thinner, nooit problemen mee gehad, maar ik let er wel op dat ik een watergedragen lak gebruik, en dan daarop met olieverven pruts, of omgekeerd, zodat de oplosmiddelen de voorgaande laag niet aantasten.


Ander forum ja. Daar heeft ook een user met jouw naam gezeten lang geleden ;)

Verf mengen met lak heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Lijkt me eigenlijk niet zo nodig bij gloss?

Ik zorg ook dat ik verschillende lagen met andere verf doe, ik doe mijn washes ook met enamels. Verdunnen met zippobenzine, en normaal gesproken wegpoetsen met alcohol. Maar dit is de eerste keer dat ik het op acrylverf deed, en dat lost dus alsnog op blijkbaar, ook al is het gecured. Dat wist ik dus niet... maar de zippobenzine werkt daar ook gewoon goed voor.

Ik heb ook terpentine, maar dat is te vettig naar mijn zin en lost traag op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2016 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Bezig met het vliegtuig zelf nu :)

Afbeelding
Afbeelding

Sommige plekjes ga ik overdoen, beetje teveel weggeveegd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement