Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2016 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met plamuren en schuren... Lijkt me wel een intrigerende kit... Misschien me toch eens laten verleiden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
^ Het plamuren en schuren gaat me nog wel wat tijd kosten, zie ook later.

Afgelopen drie dagen eerst maar eens de rubberen delen opgeschoond. Uit de doos ziet zo'n deel er zo uit:

photo 382572

Deze onderdelen zijn op dezelfde wijze gemaakt als de onderdelen van een vinyl kit, dwz. door materiaal op te warmen, dit in een mal op te blazen en dan af te laten koelen. Alleen is het rubber veel zachter dan vinyl. Voor het opschonen heb ik een gebogen nagelschaartje gebruikt: minder kans op uitschieters dan met een modelbouwmes en handig voor de curves. De onderdelen hebben lijntjes daar waar er geknipt moet worden, maar hierbij moet goed naar de handleiding worden gekeken. Ook leek de handleiding op een gegeven moment (bij de knieën) aan te geven dat er meer materiaal moest worden weggeknipt dan op het onderdeel was aangegeven dmv. de lijntjes. Hier heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen en niet alles weggeknipt. Bij een ander onderdeel moet er een strook van 5 mm over worden gelaten, wat weer niet op het onderdeel is aangegeven...

Het bovenstaande onderdeel ziet er na het opschonen zo uit:

photo 382573

Verder dan alvast vier resin delen opgeschoond:

photo 382574

De rode resin is best zacht en makkelijk om mee te werken. Ik heb de gaten bovenaan de foto met een 1.8 mm boortje opgeboord.
Deze delen worden later bedekt door twee van de rubberen onderdelen en maken dus eigenlijk deel uit van het interne frame, om precies te zijn de voorarmen:

photo 382575

De passing bleek niet best te zijn:

photo 382576

Ook zat een van de gaten aan de zijde van de elleboog op de verkeerde plek. Wat niet duidelijk is aangegeven in de handleiding is dat er eigenlijk twee sets onderdelen voor de voorarmen zijn die elk uit een linker- en rechterhelft bestaan. De ene set is met twee stippen op de onderdelen aangegeven, de andere met één stip.
Nu, omdat deze delen toch bedekt gaan worden door een rubber onderdeel is er eigenlijk geen reden om alles echt netjes pas te maken. Dus dikke secondenlijm plus twee klemmen, en drogen maar:

photo 382577

(en ja, ik heb eerst getest of ze in de rubberen onderdelen pasten)

Na droging heb ik voor de zekerheid beide vooramen nog verstevigd door er een 1 mm dikke pin dwars in te zetten. Later zal ik de naden zo goed mogelijk wegschuren:

photo 382578
photo 382579

Vanochtend heb ik dan de overige resin delen grof opgeschoond, zodat ik nu vier zakken met losse resin delen heb:

photo 382581

Ook bij deze delen blijkt de passing niet best te zijn:

photo 382580

Dat wordt later dus ook nog wat lol met warm water.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2016 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, na de plastic delen te hebben geschuurd moeten er wat gaatjes in twee van de schouderdelen worden geboord, waarbij een van de polycap scharniertjes als een mal dient te worden gebruikt:

photo 383173

Na vier gaatjes te hebben geboord hier 1 mm diameter messing stang in gelijmd:

photo 383175

Vervolgens alle plastic delen putty-beurt #2 gegeven, aangezien een en ander nog extra moest worden gevuld en ik er bij het schuren ook achter kwam dat ik nog wat sinkmarks had gemist.

Daarna heb ik de onderarmen bijgeschuurd zodat de naad niet meer voelbaar is:

photo 383174

Hier komt dus later een rubber deel overheen, dus verdere afwerking is niet nodig.

Toen ben ik maar begonnen met het grote werk aan de resin delen. Deze zijn door Kotobukiya al ontvet, maar voor de zekerheid heb ik ze nog even extra ontvet door middel van een bad in wat 95% alcohol. Ik ben begonnen met de grijze resin delen voor de wapens (een bazooka, een lans, en een hakbijl). Met wat nat schuurwerk heb ik de grootste oneffenheden weggeschuurd, waarbij wat vervelende naden aan het licht zijn gekomen:

photo 383178
photo 383179
photo 383181

Ik heb de twee uiteindes voor de lans en de hakbijl alvast op hun respectievelijke plastic buizen gelijmd:

photo 383177
photo 383176
photo 383183

Helaas is de plastic buis voor de lans behoorlijk krom :( . Daarom ga ik daar een aluminium of messing stang in aanbrengen, die er hopelijk voor gaat zorgen dat de boel recht blijft.

De wapens worden trouwens fors groot, zie hier een dryfit van de bazooka naast een liniaal:

photo 383180

27 cm! :shock: De lans wordt trouwens nog groter, want daar is de plastic buis al 35,5 cm lang (totale lengte lans wordt ruim 40 cm!). Nog iets dat niet in mijn vitrine past... :lol:

De naden op de resin delen voor de wapens zijn inmiddels voorzien van een laag Mr. Surfacer 500 en zullen binnenkort geschuurd worden.

De overige (rode) resin delen zijn inmiddels ook door de stappen 'ontdoen van grofste oneffenheden' en 'extra ontvetting' heen. Bij sommige van die delen zal ik eerst een en ander moeten passen en goed in vorm moeten brengen voordat ik verder kan gaan.

Vandaag heb ik ook de rubberen delen gewassen in wat water met afwasmiddel en vervolgens laten drogen.

Daarna eens gekeken naar de knieën en de rubberen delen die daar overheen moeten:

photo 383184

Na de frame-delen in de rubber delen te hebben geschoven heb ik ze maar weer van elkaar losgehaald, omdat ik uit enkel de handleiding niet goed kan opmaken in welke richting de rubberen delen over de knieën dienen te worden geschoven.

Een ding dat uiterst irritant is, is de hoeveelheid stof die aan de rubber delen blijft kleven. :x

Dan maar verder gegaan met de romp. Volgens de handleiding moet dit rubber deel van onderen over de borstkas worden geschoven:

photo 383185

Dat werkt dus voor geen meter (past niet :( ), dus de borstkas gescheiden van de ruggengraat en opnieuw geprobeerd. Borstkas van boven in het rubberen deel, ruggengraat van onderen. Na wat geklooi gelukt:

photo 383186
photo 383187
photo 383188

Vervolgens moet de 'broek' (ook van onderen) over de heupen onderaan de ruggengraat worden geschoven:

photo 383189

Ook dat lukt dus niet. Ruggengraat en borstkas weer gescheiden, en ruggengraat zo ver mogelijk uit elkaar gehaald. Ik heb de heupen met een hoop geduld en geklooi (past zeer moeizaam :| ) in de broek weten te krijgen:

photo 383190

Daarna de ruggengraat terug in elkaar gezet en de borstkas op de eerder getoonde wijze opnieuw gemonteerd:

photo 383191
photo 383192

Gelukt. :mrgreen: Hier stop ik maar eventjes met het aankleden van het frame.

Dan blijft er nog een probleem over: de rubberen delen die over de voorarmen moeten worden geplaatst moeten gedeeltelijk oranje worden geschilderd. Maar wat voor verf moet ik daar gebruiken? Het moet namelijk flexibel blijven... Maar even in de R/C auto spullen gedoken en een potje Tamiya oranje voor R/C auto bodies gevonden:

photo 383194

Dit ben ik nu aan het testen op een restje rubber:

photo 383193

Morgen zien of het blijft zitten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2016 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De test met verf voor R/C auto bodies is geslaagd, de verf blijft goed zitten op de rubberen delen. Blijft enkel het probleem over van de tint oranje, die eigenlijk oranje-geel hoort te zijn volgens de schilderinstructies. Ik heb ook wel geel voor R/C bodies, maar weet nog niet of ik verf ga mengen of niet. Eerst maar eens kijken welke kleur er wordt gebruikt in de animatieserie (die ik op DVD heb).

Vervolgens ben ik maar verdeer gegaan met het aankleden van het interne frame. Eerst de knieën:

photo 383288

Op die rechthoekige pin komen later de knieschijven. De passing daarvan is redelijk los.

Dan de armen:

photo 383293

Er is een rechterarm en een linkerarm, en ook de rubberen delen hebben een rechter- en linkerversie, dus dat is even goed opletten. De rubberen delen zitten (nog) niet aan het interne frame vast, dat gebeurt later pas.

Gelijktijdig heb ik 3 mm diameter gaten in de handen geboord:

photo 383274

Ook heb ik de vingers gemonteerd bij de drie handen met losse vingers:

photo 383275

Bij de rechter hand heb ik de vingers nog niet vastgelijmd omdat anders de steel van de lans niet meer in de hand kan. Bij de middelste hand zaten de voorgeboorde gaatjes voor de metalen pin op een onhandige plek; hopelijk is dit na de primer en het schilderen niet meer te zien. Bij die hand was de passing van de vingers op de palm ook niet zo goed.

De schouders:

photo 383290

Hier heb ik een en ander moeten aanpassen aan het interne frame. Dit wordt inclusief het rubber ingeklemd in de resin helften voor de bovenarm; alleen past dat zo uit de doos voor geen meter. Pinnetjes van het frame afgesneden en ook een en ander bijgewerkt daar waar het buitenste deel in het frame hoort te vallen. Verder zit er aan de binnenste resin delen een soort bobbel, die in een gat in het frame hoort te vallen. Het probleem is dat het gat helemaal niet op dezelfde plek zit als de bobbel, waardoor de armhelften niet op elkaar kunnen. Dus de bobbel heb ik maar van de resin delen afgesneden:

photo 383289

De enkels:

photo 383269

Na het aanbrengen van de rubberen 'kousen' blijken de diverse resin delen die er om heen moeten nog moeizamer te passen dan zonder de 'kousen'. Later ga ik daar nog eens nader naar kijken.

Het bovenste deel van de bovenbenen dient in de 'broek' van het lichaam te worden geschoven:

photo 383268

Dit ging redelijk makkelijk in vergelijking met alle andere rubberen delen.

Hierna ben ik aan de gang gegaan met het hoofd. Dit bestaat uit de volgende onderdelen:

photo 383270

Een van de polycaps heb ik op maat gesneden en in het hoofd geplaatst, waarna ik het resin onderdeel dat de polycap op zijn plaats houdt erin heb gelijmd:

photo 383271

De kaak van het hoofd is beweegbaar, en wordt op een apart onderdeel gemonteerd dat onder op het hoofd moet worden gelijmd. Dat laatste onderdeel dient ook om het hoofd met de nek te verbinden door middel van een kogelgewricht. De polycap die in dat deel moet worden geplaatst past niet goed in het daarvoor bedoelde gat, dat ik flink heb moeten bijwerken met boortjes en een modelbouwmes. Beter dan dit kan ik het niet krijgen:

photo 383272

Twee gaatjes in de kaak geboord voor het gewricht, en gepast:

photo 383273

Ik kan alle resterende delen van het hoofd pas op hun plek zetten (sommigen met lijm) zodra ze zijn geschilderd.

Daarna maar aan de slag gegaan met enkele delen van de rug. Bij de Evangelion robots zit de piloot in een "Entry Plug" die in de rug wordt geschoven. Bij deze kit is dat gereproduceerd. Benodigde onderdelen voor de interne constructie (de plug rechts):

photo 383276

Na het boren van drie 1 mm diameter gaatjes even testen of alles in lijn ligt:

photo 383277

Messing stang op maat geknipt en vastgelijmd:

photo 383280
photo 383278

De Entry Plug gaat er min of meer als volgt in:

photo 383281

Hopelijk zal hij wat vaster zitten zodra het model af is.

Dit interne systeem wordt beschermd door een flink pantser dat bij de kit uit de volgende onderdelen bestaat:

photo 383282

De polycap wordt op maat gesneden en op zijn plek gedrukt:

photo 383283

Hierbij is het van belang dat de polycap goed wordt georiënteerd. Dan worden er twee deurtjes op hun plek geschoven, die open en dicht kunnen. Het idee is dat het rechthoekige deel (op de bovenstaande foto rechts) in de polycap heen en weer kan schuiven en het grotere resin deel dat er op bovenstaande foto net naast ligt omhoog kan drukken.

photo 383284

Dat rechthoekige deel zit daar echter veels te los voor, en het pinnetje waarmee het aan het grotere resin deel wordt bevestigd is angstaanjagend klein en breekbaar...

Het rubberen deel dat de nek en bovenrug bedekt zal later tussen het interne systeem en het pantser worden geklemd (gelijmd), zoals onderstaande dryfit toont:

photo 383285
photo 383286

Deze robot wordt in de serie door middel van een energiekabel gevoed, die met een grote stekker in het rugpantser wordt geplugd (zonder kabel doet ie het maar 5 minuten, behalve als er een speciale motor wordt toegevoegd). Hieronder de onderdelen daarvoor (in het rode deel in het midden heb ik al twee gaten geboord):

photo 383287

De connectie met het rugpantser op de kit is nogal los te noemen. Ik zal later zien hoe ik dat kan oplossen.

Ook heb ik wat beter naar de bovenbenen gekeken. Deze bestaan uit twee helften, met daartussen twee polycaps. De instructies bevatten hier een fout: ze raden aan 2/3 van de uiteindes van de polycaps af te snijden, terwijl dit 1/3 dient te zijn (als volgt dus):

photo 383292

Als je dit fout doet, kunnen de gewrichten bij het in elkaar schuiven van de benen losschieten uit de vastgelijmde beenhelften. De passing van de beenhelften is trouwens niet geweldig:

photo 383291

Ik heb de onderdelen inmiddels gesorteerd in twee plastic zakjes: eentje met de onderdelen die nu al verder richting het schilderwerk kunnen worden gebracht, en een zakje voor de onderdelen die krom zijn en/of verder werk nodig hebben voordat ze passen. Dat laatste zakje bevat beduidend minder onderdelen dan ik had verwacht. :D

Als laatste heb ik wat gewerkt aan de schouderpylon die open kan. Hier kwam ik een tweede foutje in de handleiding tegen:

photo 383294

De handleiding geeft aan dat het zwarte polycap gewrichtje onderaan het achterste onderdeel ondersteboven dient te worden gemonteerd t.o.v. de foto; echter dan kan het onderdeel niet aan het interne frame van de schouderpylon worden bevestigd. De gaatjes in dat frame zijn trouwens te klein en moeten worden opgeboord naar 2 mm diameter.
De schouderpylon wordt gecompleteerd met de andere buitenhelft en een kleiner driehoekig deel bovenaan de pylon:

photo 383295

Gesloten ziet hij er dan zo uit:

photo 383296

En geopend zo:

photo 383297
photo 383298

Dit is enkel een dryfit. Ik zal de pinnetjes van de scharnieren afsnijden en de binnenzijde van de pylon zwart schilderen. Hij zal pas in elkaar worden gezet zodra het schilderwerk van de onderdelen klaar is.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2016 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De afgelopen paar dagen heb ik verder gewerkt aan de wapens. Bij de lans en de bijl pasten de bladen wel erg losjes op de stelen van plastic buis. Ten eerste heb ik de stelen verstevigd met stukken messing buis van 3 mm diameter. Bij de lans verhelpt dit de kromming van de buis enigszins maar niet geheel. De messing buis heeft een binnendiameter van 2 mm, dus de volgende stap was om de bladen van een pin te voorzien die in die ruimte kon passen. Demonstratie met de punt van de lans:

Eerst heb ik een gat van 1.5 mm diameter in de pin op het resin onderdeel geboord. De pin van het resin onderdeel is te dun voor een gat van 2 mm diameter. Daar heb ik een stuk messing van 1.5 mm diameter ingelijmd:

photo 383611

Daar over heen heb ik dan een stuk messing buis met een binnendiameter van 1.55 mm en een buitendiameter van 2 mm gelijmd:

photo 383612

Resultaat: stevige verbinding, zelfs zonder lijm:

photo 383613

De lans is trouwens eigenlijk een naginata.

Daarna heb ik nog een en ander nat schuurwerk aan de onderdelen voor de wapens verricht. Terwijl die onderdelen aan het drogen waren, ben ik aan de gang gegaan met de slecht passende resin onderdelen en heet water. Dit heeft zeer goed gewerkt om de slechte passing van de delen voor de benen te verhelpen:

photo 383614

Dan de wapens maar eens in elkaar gelijmd.

Bijl:

photo 383615

Naginata (+ liniaal):

photo 383617

Bazooka (met wat tape om een en ander op zijn plek te houden bij het drogen):

photo 383616
photo 383619
photo 383620

Ook het eerste bovenbeen in elkaar gelijmd:

photo 383618

Het andere bovenbeen had ik ook gelijmd, maar dat heb ik de volgende dag maar weer uit elkaar gehaald omdat de helften tijdens het drogen waren verschoven, dit weer omdat een van de gaten voor de polycaps niet geheel goed zit en de resulterende spanningen de beenhelften doen verschuiven. Een en ander bijgewerkt (gaten afgeschuind, wat materiaal weggesneden) en een tweede poging gewaagd, die wel is geslaagd.

Tussen dit alles door heb ik alle rode delen waar dat kon van Mr. Surfacer 500 voorzien en vervolgens geschuurd:

photo 383621

De volgende stap is een hoop onderdelen van primer te voorzien.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2016 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Salamander schreef:
De volgende stap is een hoop onderdelen van primer te voorzien.


...en met die volgende stap ben ik vandaag eigenlijk al begonnen. :wink:

Voor de wapens heb ik gekozen voor zwarte primer, aangezien ze toch in donkere kleuren zullen worden geschilderd:

photo 383627

Zoals ik wel had verwacht, blijken er nog oneffenheden te zijn die bijgewerkt zullen moeten worden.

Het blad van de naginata heeft wat deukjes op een van de zijkanten en ook de rug van het blad vertoond nog steeds een duidelijke naad:

photo 383629

De bazooka is bijna perfect, op deze naad (die aan beide zijden zit), een deukje, en wat luchtbellen na:

photo 383628

Ook moet ik een braampje wegschuren van de tip van de loop.

Het blad van de bijl vertoont nog steeds een naad op het scherpste deel:

photo 383630

Echter de grootste boosdoener is het geweer, met dit soort naden op diverse plekken:

photo 383631

Ik heb de rode delen die niet rood of een andere lichte kleur hoeven te worden van een laag grijze primer voorzien. Klein grut:

photo 383632

Sommige delen zijn maar aan een kant van primer voorzien i.v.m. het latere lijmen. Op deze onderdelen zijn er nog wat kleine naden die weggewerkt moeten worden.

Wat grotere delen:

photo 383634

Het rechter onderdeel heeft nog wat bobbels die weggeschuurd moeten worden.

De rug moet zowel rood als grijs worden. Omdat het grijs overeen moet komen met het grijs op andere onderdelen (die van grijze primer zijn voorzien), heb ik het deel dat rood zou moeten worden afgeplakt en de rest in de grijze primer gestoken:

photo 383633

Later zal ik het grijze deel afplakken voor de witte primer die ik als basis voor het rood ga gebruiken. De resterende onderdelen moeten allemaal in de witte primer, aangezien ze rood of andere lichte kleuren moeten worden. Ik ben hier al mee begonnen, maar de witte Tamiya primer dekt beduidend minder goed dan hun grijze primer, dus dat gaat enige tijd kosten.

Inmiddels de kleurnummers op de schilderinstructies nagetrokken, en afgezien van het wit, oranje(geel), rood en zwart klopt er bar weinig van. De genoemde Mr. Hobby kleurnummers komen niet overeen met de getoonde tinten, de grijze tinten zijn te licht, 1 kleur wordt niet benoemd, en voor de ogen stelt Kotobukiya dat ze geelgroen zijn (ze zijn groen en kunnen geel oplichten).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2016 20:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Je kan dit verslag wel aanbieden als foto montagebeschrijving. maar wt een werk heb je hieraan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2016 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
heel mooi werk... in verband met de lans en de bijl kan ik je als idee deze scene meegeven naar eventuele aankleding en beschadigingen toe:


_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2016 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
heel mooi werk... in verband met de lans en de bijl kan ik je als idee deze scene meegeven naar eventuele aankleding en beschadigingen toe:


Mwah...deze worden geheel in nieuwstaat, want in de serie zijn ze wel getoond, maar nooit gebruikt. Vandaag of morgen ga ik maar eens verfbusjes kopen (de meeste oppervlakten zijn te groot om het mooi met de hand te doen) en ook wat extra primer. Vind trouwens dat de zwarte Mr. Surfacer primer een beter resultaat oplevert dan de Tamiya primer...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2016 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Eind vorige week eerst maar de eerste schouder in elkaar gezet. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:

photo 384246
photo 384247

De polycaps dienen te worden bijgesneden, alhoewel er minder vanaf hoeft dan in de instructies is aangegeven.

In elkaar gelijmd:

photo 384248

Bovenop de schouder dient een van de twee pylons te komen. Er is echter alleen maar een dunne rand om de pylon op te lijmen, en ik vertrouwde de lijmverbinding die dat zou opleveren niet. Dus dan maar wat stukjes styreen in de schouder gelijmd:

photo 384249

Dat uitgebouwd:

photo 384250

En de pylon kan stevig op zijn plek (dit is zonder lijm):

photo 384251

Na die pylon op zijn plek te hebben gelijmd, ben ik verder gegaan met de andere pylon, die open kan. Zwarte primer binnen, witte buiten:

photo 384252

De zwarte primer is dan ook direct de laatste verflaag die aan de binnenzijde van de panelen komt. Rechts van de panelen de meshouder in de witte primer.

Dat deel van de meshouder dat hem op zijn plek houdt wilde ik ook graag zwart maken, evenals de binnenzijde van de driehoek die bovenaan de pylon komt:

photo 384254

Terwijl dat aan het drogen was heb ik de onderbenen verder pas gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de bout en moer die de enkel bij elkaar houden in het onderbeen passen, moet er materiaal worden weggeschraapt:

photo 384253

Bij het ene been moest ik meer weghalen dan bij het andere.

Ook heb ik de naden op de bovenbenen grof geschuurd:

photo 384255

In elk van de hielen heb ik een pin aangebracht die er voor zorgt dat de hielen uit zichzelf vast blijven zitten:

photo 384256

Afgelopen weekend heb ik de andere schouder geassembleerd, na de meshouder te hebben geschilderd met Tamiya TS-67 IJN gray (Sasebo Arsenal):

photo 384257
photo 384258

Ook diverse andere delen zijn in deze kleur geschilderd:

photo 384259

En ik heb de eerste paar onderdelen rood geschilderd met Tamiya Mica Red, wat een licht metallic kleur is:

photo 384260

Links op de foto de schouders, die veel putty nodig hadden om de naden weg te werken.

Inmiddels zijn er veel meer onderdelen van de hoofdkleur voorzien, wat over het algemeen goed is gegaan. Ik hoop wel dat ik genoeg witte primer heb, want ik heb de laatste bus gekocht die Sjaak's Hobbyshop in Leiden had... Later van de week meer foto's.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement