Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
In 1995 brengt de Japanse animatiestudio Gainax een TV serie uit die zou uitgroeien tot een ware cultserie: Neon Genesis Evangelion.
Het verhaal begint als een klassieke super robot serie (jongen vecht tegen gevaarlijke monsters in een geavanceerde reusachtige robot), maar al snel blijkt de serie een deconstructie van het genre te zijn, zowel kwa psychologie van de personages, de aard van de 'robots', als het plot zelf, waarin een geheime eeuwenoude samenzwering met als doel een zeer specifiek einde van de mensheid te weeg te brengen al snel komt bovendrijven. Beschrijven hoe dit in zijn werk gaat kan eigenlijk niet zonder het plot van de serie te verklappen, dus dat laat ik maar achterwege. Wel kan ik melden dat de schrijver van de serie behoorlijk depressief was tijdens het maken ervan, wat merkbaar is in de serie, en dat het einde van de TV serie, gemaakt terwijl Gainax niet zoveel geld meer had, zeer controversieel was en een bepaald deel van de fans (degenen die niet van deconstructies hielden) in woede heeft doen uitbarsten. Hetgeen weer tot gevolg had dat er een film volgde met het "echte" einde van de serie, waarin de schrijver zich enigszins heeft uitgeleefd als reactie op de reacties op het einde van de TV serie, wat wederom tot controversie leidde (o.a. wegens een bepaalde scene in een ziekenhuis...). De serie maakt veel gebruik van bepaalde symbolen die in het Christelijke Westen een bepaalde lading hebben; in Japan echter niet, en het was dan ook niet de bedoeling dat ze in de serie de religieuze lading hebben die sommige Westerse kijkers ze toekennen.

In de laatste paar jaar zijn er dan weer films uitgebracht, die het verhaal met de nodige veranderingen hervertellen. Maar daar gaat het hier niet over.

In dit bouwtopic ga ik een kit bouwen uit een serie kits die binnen bepaalde kringen een al bijna even mythische status hebben als de TV serie zelf: de Kotobukiya Technique Impossible kits. Zoals de naam eigenlijk al aangeeft, zijn dit erg ingewikkelde kwalitatief hoogwaardige kits die halverwege de jaren 1990 zijn uitgebracht door de Japanse garage kit fabrikant Kotobukiya. De kits zijn een combinatie van resin, rubberen, en diverse plastic onderdelen, zijn volledige beweegbaar, komen met een stoot wapens, en worden iets van 30 cm hoog. Ze hebben de reputatie heel erg moeilijk te zijn, en het aantal kits dat ooit succesvol is afgebouwd is nogal laag (of er zijn gewoon weinig foto's op het web te vinden... 8) ). Daarom ga ik heel rustig aan doen; reken niet op een al te hoog bouwtempo.

De kit die ik ga bouwen is de volgende:

photo 381954
photo 381955
photo 381956

Dit is de EVA-02 van de roodharige pilote Asuka Langley, een nogal snel geirriteerde maar zeer vaardige tiener, met naar later blijkt een flink mama-gerelateerd trauma (maar ja, in Evangelion vind je eigenlijk niemand zonder trauma... :twisted: ).
Let niet op de foto's van een doorzichtige robot op de doos; deze kits zijn in twee versies uitgebracht: een normaal gekleurde versie en een doorzichtige.

Inhoud van de doos:

photo 381957

Een dikke handleiding, een kleurenprint blad met kleurinstructies in het Japans, en een blad dat denk ik een correctie bevat. De handleiding is ook volledig in het Japans, maar vrij duidelijk:

photo 381958

Andere inhoud is een flinke stapel onderdelen:

photo 381959

Laten we dat nader bekijken.

photo 381960

Een stuk dikke metalen kabel (rechts), 1 mm messing staaf, en diverse diameters plastic buis. Helaas zat een van de buizen klem tussen de wanden van de doos, en is deze kromgebogen waar ze recht hoort te zijn.

photo 381962
photo 381963
photo 381964

Flink wat rode resin onderdelen.

photo 381961

Wat grijze resin onderdelen. De kwaliteit is erg hoog.

photo 381965
photo 381966

Diverse onderdelen voor het interne frame uit een taai soort plastic.

photo 381967

Styreen onderdelen in het rood + nog wat delen voor het interne frame.

photo 381968

Rubberen delen die over het frame zullen worden getrokken. Helaas is de constructie van de armen trouwens zo dat ik een deel van deze delen rood zal moeten schilderen...

photo 381969

Een hoop polycaps voor de gewrichten.

photo 381970

En wat metalen delen, vooral schroeven en moeren voor het bouwen van het interne frame.

Goed, dus het doel van dit verslag is te kijken of deze kit zijn reputatie verdiend of niet... :P

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op ma 15 aug, 2016 21:04 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Oh, nog vergeten te vermelden:

- De oorspronkelijke prijs van deze kits was 15,000 yen (toen een Euro of 200). Echter, blijkbaar hebben ze zo slecht verkocht dat je ze met wat geluk voor 2,000-4,000 yen op Yahoo Auctions Japan kan vinden.
- De kit heeft geen duidelijke schaal (daarom staat er "non" in de topictitel).
- "TI" in titel = "Technique Impossible".

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 20:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooie duidelijke intro en toch een heel aardige kit volgens mij

maar ik snapte alleen deze zin niet

De vkits zijn een combinatie van resin, rubberen, en diverse plastic onderdelen, hebben volledige articulatie,


Deze robot kan toch sowieso niet praten?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, de bouw begint met het assembleren van diverse delen van het interne frame. Dit hoeft niet geschilderd te worden aangezien het straks geheel niet meer zichtbaar zal zijn. Diverse polycaps dienen wel op maat te worden gesneden. Omdat ik geen zin heb om herel erg veel foto's te maken, ga ik enkel de losse onderdelen en het eindresultaat voor dat deel van het frame laten zien.

Als eerste de onderdelen voor de nek en de gecompleteerde nek:

photo 381971
photo 381973

Dit deel van het frame wordt dan aan de bovenzijde van de rug bevestigd. Onderdelen voor dat gedeelte, en assemblage:

photo 381972
photo 381974

Wat een beetje hinderlijk is, is dat Kotobukiya geen bouten met de juiste lengte aanlevert. De lange bouten moeten op maat worden gezaagd of geknipt met een kniptang. De moertjes zet ik vast met wat secondenlijm.

Onderdelen voor de rest van de rug, en assemblage:

photo 381975
photo 381981

Hier moeten wat gewrichten worden gemaakt van een stuk polycap staaf. Deze heb ik aan de buitenzijde vastgezet met wat secondenlijm.

Om straks de diverse delen van de rug stevig genoeg aan elkaar vast te maken, wordt er gebruik gemaakt van een soort dubbele ruggengraat. Onderdelen voor het voorste deel, en geassembleerd:

photo 381976
photo 381977

De delen worden met stukjes van de messingstaaf, die in 1 mm diameter geboorde gaten gaan, verstevigd.

Dan de heupgewrichten. Onderdelen voor één heupgewricht en beide heupen geassembleerd:

photo 381978
photo 381979

Hier moest ik wat materiaal van de delen afschaven die op de bovenste foto middenboven liggen, anders was de boel niet in elkaar te krijgen.

Dan de schouders. Deze bestaan elk uit twee grote stukken. Eerste stuk, onderdelen voor een stuk, en beiden geassembleerd:

photo 381980
photo 381982

Ook hier moest wat geschaafd worden. Ook is een van de bouten moeilijk op zijn plek te krijgen omdat er een deel van het onderdeel waar hij als eerste in moet in de weg zit. Gelukkig is dit taaie plastic flexibel genoeg om het te buigen zonder te breken.

De onderdelen voor het andere stuk, en beiden geassembleerd:

photo 381983
photo 381984

En de schouders nodat beide stukken in elkaar zijn geschoven:

photo 381985

Nu eerst alles goed laten drogen, en dan kan ik eens kijken of de diverse delen van het frame goed in elkaar passen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Bert Takken schreef:
Mooie duidelijke intro en toch een heel aardige kit volgens mij

maar ik snapte alleen deze zin niet

De vkits zijn een combinatie van resin, rubberen, en diverse plastic onderdelen, hebben volledige articulatie,


Deze robot kan toch sowieso niet praten?


Oeps, Anglicisme ("articulation" = gewricht, beweegbaarheid) :oops: Gecorrigeerd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 16:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Toch wel een mooie techniek, het model is dus volledig beweegbaar neem ik aan , als ik die constructie zo bekijk? Ik had misschien een klein likje lagervet over de bolletjes gedaan, dan blijft het soepel.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie en interessante kit. benieuwd naar het vervolg van deze toch wel aparte bouwmethode...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2016 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Bert Takken schreef:
Toch wel een mooie techniek, het model is dus volledig beweegbaar neem ik aan , als ik die constructie zo bekijk? Ik had misschien een klein likje lagervet over de bolletjes gedaan, dan blijft het soepel.


In principe wel. In de praktijk is en blijft zoiets een model en geen actiefiguur. Smeren hoeft niet, er is een speciale soort plastic gebruikt die soepel genoeg is (en vaak na te veel bewegen te soepel wordt). Ik heb trouwens overwogen de moertjes met loctite vast te zetten, maar aangezien sommige soorten plastic daar slecht op reageren maar niet gedaan (secondenlijm werkt ook).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2016 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, ten eerste de foto's van het tijdelijk geassembleerde binnenframe (voorzijde en zijaanzicht):

photo 382145
photo 382146

Lijkt op iets uit Terminator. :D

Vervolgens heb ik besloten om af te wijken van de volgorde gegeven in de handleiding, en eerst zoveel mogelijk delen van de rest van het frame in elkaar te zetten.

Delen voor één elleboog en gassembleerde ellebogen:

photo 382147
photo 382148

Het was moeilijk de metalen pinnetjes in het plastic te krijgen. Uiteindelijk heb ik ze met een tang op hun plek gedrukt. Ook was het in elkaar zetten wat moeilijk omdat er veel onderdelen tegelijkertijd moesten worden vastgehouden.

Vervolgens waren de voeten aan de beurt. Eerst de enkels. Onderdelen voor één enkel en geassembleerde enkels:

photo 382149
photo 382150

Hier kostte het vastschroeven eerst enige moeite, maar na het vinden van een schroevendraaier die dun genoeg was ging dat toch nog vlotjes.
Dan de onderdelen voor de tenen van één voet, en beide geassembleerde voeten:

photo 382151
photo 382152

Later worden er delen over de tenen heen gelijmd, dus daar zie je straks niets meer van.
De laatste stap is het aanbrengen van het frame dat de voeten gaat verbinden met de onderbenen. Onderdelen voor één onderbeen etc.:

photo 382153
photo 382154

Het enige andere dat ik nog in elkaar kon zetten op dit moment waren de knieën. Onderdelen voor een knie, en beide geassembleerd:

photo 382155
photo 382156

De volgende stap zal het op maat maken en wassen van de rubberen delen zijn. In de tussentijd ga ik de plastic delen onder handen nemen aangezien deze vol met sinkmarks zitten. Tot nu toe valt alles erg mee.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2016 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, de plastic delen die "hulp" nodig hadden:

Mes en houder voor het mes:

photo 382273

De laatste bestaat uit twee delen, die na verlijming een flinke naad hebben.

Normale schouderpylon:

photo 382274

Geen sinkmarks maar een duidelijke naad na verlijming van beide helften.

Verlijmde meshouder en schouderpylon:

photo 382278

Helften van het geweer:

photo 382275

Zeer duidelijke naden na verlijming.

De andere schouderpylon kan open, en heeft ejector marks aan de binnenzijde exact op een plek waar ik er straks niet meer bij kan:

photo 382276
photo 382277

Schouders, vol met sinkmarks, ook op plekken waar ik er straks niet meer bij kan:

photo 382280
photo 382281

Interne onderdelen voor de schouderpylon die open kan:

photo 382279

Sinkmarks. Na verlijming ook duidelijke naden.

Nu ligt alles er zo bij:

photo 382282

Hier is de naad op het geweer nog steeds te zien:

photo 382283

Komende week deze onderdelen gaan schuren, en daarna gaat er een laag Mr. Surfacer 1000 overheen, om allerlei kleine krasjes op te vullen, gevolgd door nog een schuurbeurt.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement