Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de Rick-Dias zou ik verder kunnen gaan met de B-Club 1/220 Super Gundam, maar die vind ik op dit moment nog iets te hoog gegrepen kwa complexiteit en schilderwerk. Dus in plaats daar van ga ik een resin kit van een mecha uit Cyber Troopers Virtual-On: Operation Moon Gate (VOOM, in het kort) bouwen.

Cyber Troopers Virtual-On: Operation Moon Gate is een arcade spel van Sega uit 1995, waarbij je met een op afstand bestuurde robot het kan uitvechten tegen een andere op afstand bestuurde robot in een arena. Samen met titels zoals Virtua Fighter 1 en 2 en Fighting Vipers behoort het tot de 3D klassiekers van Sega uit de jaren 1990. Het exacte verhaal is zoals gewoonlijk bij arcade spellen nogal dunnetjes (behalve als je Japans kan lezen, want er zijn flink wat boeken met extra materiaal uitgebracht), en draait er om dat er een groot kannon op de maan moet worden uitgeschakeld voordat dat de aarde verdampt (ofzo...). Een specifiek kenmerk dat het spel met Fighting Vipers deelt is dat de bepantsering bij treffers aan flarden vliegt; alleen zorgt dat bij Fighting Vipers dus voor karakters in hun ondergoed :shock: en in Virtual-On enkel voor visuele schade. Een ander kenmerk is dat de drie verschillende wapens verschillend werken afhankelijk van de afstand tot je vijand en de bewegingen die je maakt. De arcade versie draaide op een van Sega hun speciale arcade boards met een voor die tijd spektaculaire 60 frames per seconde, transparantie-effecten en extreem snelle actie in een arcade-machine met een speciaal controle-systeem: de Twin Sticks (twee joysticks waarmee de robot als een soort tank werd bestuurd). In het verhaal is de arcade-machine trouwens het systeem waarmee de robots op afstand worden bestuurd...
Later is er een port geweest naar Sega's 32 bit spelcomputer de Saturn, die maar 30 FPS haalde en een lagere resolutie maar wat extra spelmodi toevoegde, een tweede Staurn port voor spelen over het internet (!), evenals een PC versie, die wel 60 FPS haalt met een hoge resolutie en spelen over het internet maar dan weer geen extra spelmodi heeft. Voor beide systemen zijn ook Twin Stick controllers uitgebracht. De PC versie heeft later een update gekregen om op computers met MMX/Direct X te kunnen draaien. Wederom later is er een PlayStation 2 versie uitgebracht met betere graphics en nog meer spelmodi, en recentelijk is het spel opnieuw uitgebracht op de XBox 360.
Het eerste spel heeft maar liefst drie vervolgen gekregen, met nog snellere actie, en waarvan Virtual-On: Oratorio Tangram waarschijnlijk het populairst is. Diverse versies zijn opnieuw uitgebracht voor de XBox.
Het ontwerp van de robots wordt door Hajime Katoki afgehandeld, die ook verantwoordelijk is voor de ontwerpen van diverse Gundams en dergelijke.
Filmpjes op Youtube.

Goed, tot zover de korte introductie van het spel.

De kit die ik hier ga bouwen is een door Kaiyodo (tegenwoordig meer bekend van actiefiguren) geproduceerde kit van Bal-Bas-Bow, waarschijnlijk het vreemdste ontwerp uit het eerste spel. Een zwevend geval dat nog het meest weg heeft van een zwaar gemuteerde uit de kluiten gewassen eend (BBB's niveau is een oude tempel versierd met eendmotieven :) ), met twee armen die kunnen worden gelanceerd om de tegenstander vanuit de lucht overhoop te schieten (zelf ben je dan hulpeloos), of een grote hoeveelheid mijnen kunnen loslaten (zoveel dat ze voor vertraging zorgen bij het spelen van het spel), of bij gevechten van dichtbij de tegenstander gewoon in mootjes kan hakken of verbranden.

Hierbij wat foto's van de doos:

photo 377029
photo 377030

Het is een standaard doosje met flink wat kleurrijke illustraties, die in feite direct uit advertentiemateriaal voor het spel komen. Twee stickers vertellen je welk karakter in de doos zit:

photo 377031

De andere kant bevat nog meer verhaal:

photo 377032

En zelfs de binnenzijde is versierd:

photo 377033

De inhoud bestaat uit een vijftiental resin delen en een instructievel:

photo 377034

Eerst heb ik maar de onderdelen opgeschoond. Alles is van goede kwaliteit resin met zeer weinig luchtbellen of naden. De onderdelen zijn ook al voorzien van duidelijke putjes op de plekken waar metalen pinnen moeten komen:

photo 377035

Dus vervolgens maar alle gaten geboord en pinnen aangebracht:

photo 377036
photo 377037

Een steuntje wordt meegeleverd:

photo 377038

En een dry-fit:

photo 377039

Yep, alles past zo goed en zit zo stevig vast dat bijna de gehele robot zonder lijm in elkaar kan :D . Dat wordt dus makkelijk. :mrgreen:
Vervolgens heb ik alle delen gewassen en wat opgeschuurd. Hierbij bleken nogal wat 'platte' vlakken helemaal niet plat te zijn, met lichte deuken net onder de hoeken. Dus de Mr. Surfacer 500 er maar bij gepakt:

photo 377040

Laten drogen en alles een flinke natte schuurbeurt gegeven. Hier kan je zien waar er deuken zaten in de steun, die inmiddels in elkaar is gelijmd:

photo 377041

Tot de volgende update.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op zo 20 aug, 2017 13:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Wow, al bijna een jaar niks hieraan gedaan :shock:

Anyway, deze kit maar weer eens opgepakt. Eerst alle delen in de primer gezet (restje Mr. Surfacer 1500 black en Mr. Oxide Red om het af te maken) en vervolgens de overgebleven oneffenheden weggeschuurd:

photo 414017

Vervolgens de steun in Oxide Red geprimerd, gevolgd door twee lagen Tamiya Pearl Red:

photo 414016

De overige delen worden in de Mr. White Base 1000 gezet alvorens ze te gaan schilderen, alleen lijkt het er op dat mijn bus leeg gaat zijn net voordat ik alles goed wit heb weten te maken... :(

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2017 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi en interessante robot. Gaat die zwarte primer niet te donker zijn voor het wit?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2017 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Mooi en interessante robot. Gaat die zwarte primer niet te donker zijn voor het wit?


Nee hoor, zorgt ook voor een beetje preshade. Helaas was mijn bus wit dus net op toen ik drie onderdelen van hun laatste laag moest voorzien...maar eens nieuwe bestellen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2017 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na vakantie etc. eens verder gegaan. De resterende delen heb ik inmiddels wit gespoten, helaas was op een van de delen een druiper waardoor die opnieuw moet.

Alvast begonnen met de rest van het schilderwerk, en al snel begonnen er delen klaar te zijn:

photo 418528

En vanavond was de stand van zaken als volgt:

photo 418529

Het lichaam is bijna klaar, hoofd en nek zijn klaar. De overige delen moet ik nog afmaken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2017 6:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Grappig ding al heb ik niet zoveel met deze tak van sport............uhhh hobby

Maar op de laatste foto zie ik wel iets waarvan ik denk dat het beter kan. Zeker gezien tegen het feit dat je voorbehandeling van de onderdelen juist zo perfectionistisch is.
Het kan zijn dat de aloude macrostand de boel enorm opblaast, maar ik zie waar je delen zwart geschilderd heb toch wel wat slordigheden. Naar mijn idee, als ik zo de randjes bekijkt gebruik je wat te dikke verf, als je deze iets zou verdunnen vloeit deze mooi in de "uitsparingen" en krijg je veel strakker schilderwerk, Bij overgangen vermoed ik dat je eerst de vlakken schildert en dan de randen, zet eerst eens een strakke rand op en schilder dan de oppervlaktes in, rechte lijntjes trekken met een penseel uit de losse pols is een kunst, maar een kunst is te leren, het beste is om een middelmaat penseel te gebruiken met zo lang mogelijke haren en dan halfvol geladen net naast de lijn in 1 beweging doortrekken, maar nogmaals (en ik verwijs even naar mijn disclaimer) ik kan het verkeerd zien he.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Bert Takken schreef:
Grappig ding al heb ik niet zoveel met deze tak van sport............uhhh hobby

Maar op de laatste foto zie ik wel iets waarvan ik denk dat het beter kan. Zeker gezien tegen het feit dat je voorbehandeling van de onderdelen juist zo perfectionistisch is.
Het kan zijn dat de aloude macrostand de boel enorm opblaast, maar ik zie waar je delen zwart geschilderd heb toch wel wat slordigheden. Naar mijn idee, als ik zo de randjes bekijkt gebruik je wat te dikke verf, als je deze iets zou verdunnen vloeit deze mooi in de "uitsparingen" en krijg je veel strakker schilderwerk, Bij overgangen vermoed ik dat je eerst de vlakken schildert en dan de randen, zet eerst eens een strakke rand op en schilder dan de oppervlaktes in, rechte lijntjes trekken met een penseel uit de losse pols is een kunst, maar een kunst is te leren, het beste is om een middelmaat penseel te gebruiken met zo lang mogelijke haren en dan halfvol geladen net naast de lijn in 1 beweging doortrekken, maar nogmaals (en ik verwijs even naar mijn disclaimer) ik kan het verkeerd zien he.


De delen die zwart moeten zijn verdiepte delen die heel moeilijk te schilderen zijn omdat ze kwa oppervlak niet erg regelmatig zijn en redelijk diep liggen, vooral nou net bij de randen :( . Op de onderarmen zitten ook zulke vlakken, en die blijken dusdanig onregelmatig te zijn dat het heel duidelijk te zien is dat ze niet overal dezelfde lengte zijn en dergelijke, dus dat ziet er lelijk uit. Omdat het zwart op wit is valt het des te meer op. Het lijkt er op dat ze in de master zijn "uitgehakt" zonder verdere nette afwerking.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 aug, 2017 9:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ah, oke, dan heb ik niets gezegd :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2017 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Van de week stond er dan plotseling dit:

photo 419129
photo 419130

En afgelopen vrijdag was hij dan klaar:

photo 419131
photo 419132
photo 419134
photo 419135

Fot's zijn ongeveer 2x zo groot als het eigenlijke model.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement