Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2016 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Mooi werk tot nu toe. Geven deze veren eigenlijk veel kracht op de lijmverbindingen?


De veren die bij de kit zelf zitten helaas wel, vooral die van 2 mm diameter. Ik heb de achterrok ook maar wat extra vastgezet door lijm aan te brengen aan de binnenzijde daar waar hij aansluit op de heupen. Die van Wave zijn beduidend zachter.

Maar verder gegaan waar ik was gebleven, en de linkerarm in elkaar gelijmd:

photo 376072

Vervolgens de schouders aan het lichaam gelijmd:

photo 376073

En de vervangende veer aan de achterkant vastgezet (na hem te hebben geschilderd):

photo 376074

Dan het wapenrek op de rug. De verbindingen tussen de twee geweren en het rek zijn niet best, dus twee gaatjes in het rek geboord op een plek waar je ze straks niet ziet:

photo 376075

En het eerste geweer vastgelijmd, gevolgd door een verstevigingspin:

photo 376076

Vervolgens het tweede geweer op zijn plek gelijmd, en toen kwam ik hier achter:

photo 376077

(ze horen dus even lang te zijn)

Het is trouwens niet alleen de loop die te kort is, ook de rest van het geweer is te kort... :(

Wat 0.5 mm styreen sheet op de achterkant van het te korte geweer gelijmd:

photo 376078

En dan nog wat dunner sheet:

photo 376079

De verbinding tussen het wapenrek en het andere geweer is nogal ruk, lijmvlak op het rek is krom, dat op het geweer niet, dus na wat geklooi waarbij de boel niet bleef zitten eerst maar de metalen staaf in het geweer gelijmd en vervolgens op maat geknipt:

photo 376082

Probleem opgelost:

photo 376086

Boven- en onderbeen:

photo 376080

Plak (moest ik wel goed vasthouden totdat de secondenlijm goed droog was):

photo 376081

Zijrokken vastgelijmd:

photo 376083

En de voorrokken:

photo 376084

Die hebben zelfs detail op plekken die je straks helemaal niet meer ziet. Ik laat ze er nu nog maar even af omdat de verbinding wat fragiel zal zijn.

De rechterarm moet gebogen worden, dus gat op de goede plek en pin op de goede plek:

photo 376085

Dan de hand en het grote geweer toevoegen:

photo 376087
photo 376088

Voeten klaar:

photo 376089

Gaten geboord voor de voeten, en hij staat:

photo 376090

Zeer binnenkort af, denk ik.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2016 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, leek het zo of waren de lopen van de ruggeweren ook redelijk krom

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2016 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Mooi, leek het zo of waren de lopen van de ruggeweren ook redelijk krom


Die zijn inderdaad nogal krom. Ik heb ze een stuk of tien keer geprobeerd recht te buigen met de warm water methode, inclusief een pannetje opzetten totdat het water kookt, het wat laten afkoelen, onderdelen er een paar minuten in, snel eruit en recht maken en dan in koud water, maar recht wilden ze niet worden (kromme master, gok ik). Ik heb er aan gedacht de tip van de lopen er af te snijden en het tussenliggende gedeelte te vervangen door een stuk messing staaf, maar dat deel is licht conisch. Dus maar zo gelaten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 10:17 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Leuk hoor. Is toch heel wat anders dan die Bandai gundam kits :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Thanks.

Voorrokken en linker arm er aan gelijmd:

photo 376242

...gevolgd door het wapenrek op de rug:

photo 376243

En de "binders" op het wapenrek:

photo 376244

Deze hebben niet de beste verbinding; ik had ze graag wat verstevigd met messing staaf, maar daar is te weinig materiaal voor aan de kant van het wapenrek.

Vervolgens de rechterarm:

photo 376245

Hier kreeg ik even schrik in dat het niet zou passen, maar uiteindelijk bleek dat het op één manier wel paste.

Een en ander wat bijgewerkt, en dan is ie klaar :mrgreen: :

photo 376246
photo 376247
photo 376248

Naast de eerder gebouwde Z'Gok:

photo 376249

Tijdens het bouwen had ik eigenlijk niet echt door dat de Rick-Dias zoveel groter was...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi geworden.

ik zou de wash over de veren proberen gelijkmatiger aan te brengen, nu lijkt het alsof het halverwege gestopt is, ook de rest van de wash zou ik het teveel proeren weg te werken, nu komt het slordig over...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2016 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Mooi geworden.

ik zou de wash over de veren proberen gelijkmatiger aan te brengen, nu lijkt het alsof het halverwege gestopt is,


Op de veren moest ik een deel opnieuw schilderen, omdat door de sterke buiging het metaal weer zichtbaar was geworden. Vervolgens vergeten de wash opnieuw aan te brengen... :oops:

Citaat:
ook de rest van de wash zou ik het teveel proeren weg te werken, nu komt het slordig over...


Op de achterzijde, right? Camera-flits maakt het veel duidelijker dan het is...nou ja, als ik toch bezig ben...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2016 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ook op de uitsteeksel op de schouders en dergelijke op de voorzijde. misschien ook een gevalletje macro kills... blijft wel iets moois en aparts

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
enigste minpuntje vind ik de wash deze ligt er nogal dik op. persoonlijk zou ik deze meer weghalen met een wattenstaafje.

Je kunt de penseel streek zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
looney schreef:
enigste minpuntje vind ik de wash deze ligt er nogal dik op. persoonlijk zou ik deze meer weghalen met een wattenstaafje.

Je kunt de penseel streek zien.


De "wash" is Tamiya Smoke aangebracht met een kwastje. Verder weet ik ook wel dat mijn schilderwerk niet altijd op en top is :wink: (in feite zeker niet op en top), maar..."al doende leert men" en het is een hoop beter dan wat ik pakweg een jaar geleden afleverde. Ja, natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, dat is altijd zo, maar op dit moment ben ik er tevreden mee*. Volgende keer beter, en misschien maar eens een van die Modelbrouwers washes uitproberen die ik hier al een tijdje in de kast heb staan :mrgreen: . Er volgen nog wel nieuwe eindfoto's, want ik heb enige correcties gemaakt.

Nu moet ik ook zeggen dat macro + flits een en ander veel duidelijker maken dan het met het blote oog te zien is. Ik zal eens een foto maken onder natuurlijke lichtomstandigheden, zodra het weer dat toe laat natuurlijk (hoewel bliksemschichten niet zouden misstaan bij deze mecha... :lol: ).

* Extra uitleg: een tiental jaren geleden ben ik min of meer afgeknapt op het bouwen van modellen omdat het me nooit lukte ze zo goed te krijgen als op de doos dan wel wat top-bouwers afleverden (dit is nog steeds de reden dat ik het eigenlijk niet aandurf een automodel te bouwen... :( ) en ik ze dus nooit af kreeg (daarom heb ik ± 50 kits "in aanbouw"). Daarna maar besloten dat ik modellen van toen af aan ten eerste voor mijn eigen plezier zou bouwen en daarna pas als eventueel show-object. Waarvan akte. En warempel, nu kan ik van model tot model zien dat ik vooruit ga in plaats van telkens aan te hikken tegen "zo perfect lukt het me nooit" en niks afbouwen. :brouw:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement