Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na het afmaken van de Z'Gok heb ik nog eens drie fixed pose schaal 1/220 resin kits van B-Club liggen: de RX-178 Gundam Mk. II "Super Gundam", de Hi-Nu Gundam, en de Rick Dias. De Hi-Nu is wat ingewikkeld en heeft een kleurenschema waarvan ik tot nu toe niet weet hoe ik het met de kwast kan realiseren, en de "Super Gundam" is ook ingewikkeld en is van B-Club hun inferieure grijze resin gemaakt, dus die twee sla ik nu maar even over. Rest de Rick-Dias. Dus daar ga ik maar mee verder.

De Rick-Dias is een uit Zeta Gundam afkomstige suit, voornamelijk gebruikt door de Anti-Earth Union Group. Wat schaamteloos van MAHQ.net gejatte info:

Citaat:
General and Technical Data

Model number: RMS-099 (MSA-099)
Code name: Rick Dias
Unit type: mass production attack use heavy mobile suit
Manufacturer: Anaheim Electronics
Operator(s): AEUG (Anti-Earth Union Group); Earth Federation Forces
Rollout: 2 March UC 0087
First deployment: 2 March UC 0087
Accommodation: pilot only, in panoramic monitor/linear seat cockpit in head
Dimensions: overall height 18.7 meters; head height 18.0 meters
Weight: empty 32.2 metric tons; max gross 54.7 metric tons; mass ratio 1.43
Armor materials: Gundarium alloy
Powerplant: Minovsky type ultracompact fusion reactor, output rated at 1833 kW
Propulsion: rocket thrusters: 74800 kg total (2 x 37400 kg); vernier thrusters/apogee motors: 7
Equipment and design features: sensors, range 11500 meters; 2 x "random binder" ejectable external propellant tank, mounted on backpack; birdlime launchers in hands; flare launchers in hands
Fixed armaments: 2-barrel 55mm vulcan phalanx anti-missile gun system, mounted in head; beam saber, power rated at 0.4 MW, stored in recharge rack in backpack, hand-carried in use
Optional hand armaments: 2 x beam pistol, power rated at 2.2 MW, powered by rechargeable energy cap, can be stored in backpack storage racks; AE/ZIM.C-BAZ-531 clay bazooka, clip-fed, 7 rounds per clip plus 1 round in chamber; beam rifle, powered by rechargeable energy cap

Technical and Historical Notes

When the underground organization known as the Anti-Earth Union Group begins organizing to fight the ever-corrupt Titans, it commissions one of its supporters, Anaheim Electronics, to develop a new mass-production mobile suit for their use. Although commonly known as the RMS-099 (an alternate model number used to cover the fact that this mobile suit was not being developed for the Earth Federation Forces' use), the MSA-099 is designed mostly by former Zeon mobile suit manufacturer employees who have gone on to work for Anaheim after the One Year War. Originally intended to be called the "Gundam γ" (γ being the Greek symbol "gamma"), the MSA-099 sports a more Zeonic look, so it is named "Rick Dias" instead ("Rick" is derived from "remake", and is a term first used on the MS-09R Rick-Dom to distinguish it as a space-use remake of the MS-09 Dom; "Dias" is the name of the discoverer of the Cape of Good Hope on Earth). The Rick Dias is the first mobile suit to use the new Gundarium γ armor developed by Axis, thus making it lighter and able to accommodate greater fuel capacity, particularly in the "random binder" external propellant tanks mounted on its backpack. The Rick Dias is also armed with a variety of weapons, such as beam pistols, a clay bazooka (which fires adhesive pellets designed to disable enemy mobile suits), beam sabers and vulcan phalanx guns. All of these factors make the Rick Dias an all-around excellent mobile suit, and it is fielded quite commonly among the AEUG forces during the Gryps Conflict. AEUG pilot Gabriel Zola, a former Zeon soldier, receives a special upgraded variant from Anaheim, the Rick-Dias "Stutzer". Anaheim later creates the upgraded MSA-099-2 Rick Dias II for the AEUG, along with the RMS-099B Schuzrum Dias, which it supplies to Neo Zeon during the First Neo Zeon War.

Bron: http://www.mahq.net/mecha/gundam/z/rms-099.htm


Inhoud van het doosje:

photo 373090

De kit is gemaakt van B-Club hun goede kwaliteit gele resin, met weinig tot geen luchtbellen. Helaas is een aantal delen redelijk tot nogal krom, en zullen ze dus in een warm bad moeten. Ook is de passing van deze kit op een plek onbegrijpelijk slecht, zoals ik straks zal laten zien. Bij de kit inbegrepen zijn twee maten "spring tube", grofweg hele lange metalen veren om diverse buizen na te maken.

Als eerste maar eens de diverse onderdelen scheiden van gietstukken en andere rotzooi. Opgeschoonde onderdelen:

photo 373091

En rotzooi:

photo 373092

Vervolgens een en ander gepast. Het bovenlichaam bleek niet op de heupen te passen, en uiteindelijk heb ik behoorlijk wat resin moeten verwijderen om de boel passend te krijgen:

photo 373093

Dat was toch wel een beetje een "WTF?"-moment... :evil:

De overige passingsproblemen vielen allemaal erg mee en betroffen pasnokken die wat bijgewerkt en gaten die uitgeboord moesten worden.

photo 373094

Ik heb diverse pinnen aangebracht zodat onderdelen later makkelijk te verlijmen zullen zijn; voor een kit van dit formaat gebruik ik 1 mm messing staaf (buigbaar en toch sterk). Ik heb nog niet alle pinnen aangebracht, omdat de passing van de rechterarm mij nog niet geheel duidelijk is. Dat zal ik dus later doen.

De volgende stap zal het wassen en de eerste natte schuurbeurt zijn.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op ma 20 jun, 2016 12:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Benieuwd naar het vervolg van deze. Ook naar het schema van de hi-nu, gewoon eens helpen denken. Komt deze in de standaard kleuren of de lichtrode/donkerrode combo?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Benieuwd naar het vervolg van deze. Ook naar het schema van de hi-nu, gewoon eens helpen denken. Komt deze in de standaard kleuren of de lichtrode/donkerrode combo?


Voor de Rick-Dias zal ik voor het licht/donkerrode kleurenschema gaan.

Bij de Hi-Nu zijn er wat onderdelen op de achterzijde die het volgende kleurenpatroon vertonen: wit-blauw-wit-blauw-wit. Het probleem is dat de twee kleuren in elkaar moeten overlopen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Inmiddels heb ik zo'n 2/3 van de onderdelen gewassen met een beetje afwasmiddel en direct daarna (nat) geschuurd:

photo 373490

Helaas hebben diverse onderdelen toch wel flinke naden, zoals bijvoorbeeld dit bovenbeen:

photo 373491

Nu heb ik maar een eerste laag Mr. Surfacer 500 aangebracht en ligt de boel te drogen, waarna een schuurbeurt zal volgen. Dat vullen en schuren zal vast wel nog een paar keer moeten gebeuren. Verder zal ik de resterende onderdelen wassen en schuren, en ook de diverse kromme onderdelen recht moeten buigen d.m.v. wat warm water.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De naden bleken dusdanig te zijn dat ik vorige week alle delen maar van een tweede laag Mr. Surfacer 500 heb voorzien, nog voordat ik ging schuren:

photo 374505

Na dat allemaal goed te hebben laten drogen in de vensterbank een beginnetje gemaakt aan het (nat) schuren. Hier de eerste tien onderdelen die liggen te drogen:

photo 374506

Inmiddels is de rest ook gedaan, en blijken enkel de bovenbenen een tweede ronde nodig te hebben. :D

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel schuurplezier...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
veel schuurplezier...


Kwartiertje per vijf onderdelen ofzo (totaal 29), verdeeld over twee dagen.

Inmiddels beweeg ik mij richting verf, maar alvorens ik dat kan doen moet een en ander nog in elkaar worden gelijmd. Eerst maar het bekken aangepakt. De onderstaande onderdelen moeten aan elkaar en in dezelfde kleur, dus eerst lijmen is makkelijker:

photo 374692
photo 374693

Hetzelfde geldt voor deze onderdelen die aan de rug vast moeten komen:

photo 374694
photo 374695

Dat is dan even alles wat ik kan samenvoegen.

Op de bovenstaande foto's zijn trouwens ook de twee zeer lange veren te zien waarvan diverse buizen moeten worden gemaakt. Dat nu ook maar alvast gedaan. Eerst de gaten waar ze in moeten komen wat uitgeboord met de juiste boortjes (1 mm en 2 mm diameter). Helaas staat in het instructievel wel aangegeven waar je de 1 mm diamter veer moet gebruiken en waar de 2 mm versie, maar niet hoe lang de stukjes moeten zijn. Dat wordt dus proefpassen en vervolgens de benodigde lengte schatten. Eerst de 1 mm veer in drie stukken verdeeld (het lange stuk blijft over):

photo 374696

Deze komen dan zo te lopen van de nek naar het hoofd:

photo 374697

Probleem is dat het hoofd niet redelijk vast te zetten is en de veren best sterk zijn:

photo 374698

Dus we nemen een stuk 0.5 mm messing stang:

photo 374699

Die in een van de veren geschoven en op maat afgeknipt. Dat herhaald voor de andere veer. Vervolgens ze op hun plek gezet en in de correcte vorm gebogen:

photo 374700
photo 374701

Nu zijn deze twee ook makkelijker te schilderen.

Vervolgens de 2 mm veer in vieren geknipt: drie stukken van 15 mm lang (en een restje van 5 mm voor de rommelbak):

photo 374702

Een proefpassing gedaan, waarbij de veren te lang bleken te zijn:

photo 374703

Hier moet ik echt de boel stevig vasthouden:

photo 374704

Dus de veren verder ingekort, de middelste wat meer dan die aan de zijkanten:

photo 374706

En nu past het wel goed:

photo 374705

Nu kan ik gaan nadenken over welke kleuren ik ga gebruiken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2016 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Tijdens het schilderen heb ik me gerealiseerd dat ik wat buizen was vergeten te maken. Deze moeten tussen de boven- en onderbenen lopen. Eerst de gaten uitgediept:

photo 375671

Nu had ik echter het probleem dat de restjes 2 mm veer die ik had niet vier keer de getoonde afstand konden overbruggen (ook niet één keer, trouwens). Gelukkig wordt dit soort scratchbouw materiaal door diverse Japanse fabrikanten geleverd, zoals bijvoorbeeld Wave:

photo 375672

Stukjes op maat gemaakt:

photo 375673

En vervolgens aan de onderbenen vastgelijmd met secondenlijm:

photo 375674

Binnenkort hopelijk weer een update.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2016 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de vorige update eerst maar de veren aan de geschilderde achterrok vastgelijmd:

photo 375893
photo 375895

In de tussentijd het bovenste deel van het torso van kleurtjes voorzien:

photo 375894

Eigenlijk zijn alleen het gunmetal en het donkergrijs standaard Tamiya kleurtjes (gunmetal en black green). Het rood is een restje rood mengsel dat ik nog had, het bruin is hetzelfde mengsel dat ik voor de Z'Gok heb gebruikt, en het lichte grijs heeft me een hoop hoofdbrekers en proberen gekost, omdat het grijs met een tint violet moest zijn. Mijn kleurtje is wat lichter dan wat ik op diverse tekeningen zie, maar ik ben er tevreden mee.

Ook het onderste deel van het torso geschilderd:

photo 375896

Vervolgens beiden samengevoegd:

photo 375897

De twee delen van het hoofd geschilderd en geaccentueerd met Tamiya Smoke, en vervolgens samengevoegd:

photo 375898
photo 375899

Hoofd inclusief geschilderde buizen aan torso gelijmd en met wat tape vastgezet totdat de lijm droog was:

photo 375900

De achterrok met geschilderde buizen:

photo 375903

Bij het vastlijmen bleek een van de buizen plots te kort te zijn :evil: , wat ik absoluut niet begrijp omdat het wel paste bij de dryfit. Buis er met een tang met wat moeite uitgetrokken:

photo 375902

Die zal ik dus opnieuw moeten maken, en na het herstellen van de beschadigde verf er weer op moeten zetten...

Onderdelen voor de linker arm, zonder de schouder:

photo 375901

Binnenkort meer!

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2016 9:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk tot nu toe. Geven deze veren eigenlijk veel kracht op de lijmverbindingen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement