Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De MSM-07 Z'Gok is een amfibisch Mobile Suit van de ruimte-nazis van Zeon uit de eerdere Gundam series, en bestaat in een productie versie en een versie speciaal voor commandanten, die ook door Amuro Ray's tegenstander Char Aznable is gebruikt. Uiterlijk zien de twee versies er hetzelfde uit, afgezien van het kleurenschema. Natuurlijk ontploffen de massaproductie versies beduidend vaker in de serie; of dit komt omdat de piloten gewoon echt incompetent zijn t.o.v. Char, of omdat de massaproductie versies een slechtere kwaliteit hebben is helaas onduidelijk.
Aangezien er geen enkel uiterlijk verschil is tussen de twee versies, ga ik de mijne als Char's persoonlijke machine uitvoeren.

Deze B-Club kit is ergens in de eerste helft van de jaren 1990 uitgebracht, en kostte indertijd 4,600 yen (rondom de 100 gulden), wat voor een model dat maar 8 cm hoog is ofzo belachelijk veel is. Echter, voor B-Club (Bandai's resin kit tak) een heel redelijke prijs; eind jaren negentig durfden ze voor vergelijkbare modellen rondom de 8,000-10,000 yen te vragen, later zelfs nog veel meer (geen wonder dat ze nu niks meer produceren...). Ik heb er zo'n 1,000 yen voor betaald door hem jaren later via een veilingsite op de kop te tikken. Doosje met inhoud:

photo 364648

Deze kits komen in een standaard-doosje, met een sticker op de zijkant waar op staat welke kit er in de doos zit. Het instructievel is summier, maar laat alles duidelijk zien. Schilder-instructies ontbreken. De resin delen zijn van goede kwaliteit gele resin, niet de grijze resin die ze ook voor deze kits gebruikten (hangt van de productie-serie af). Close-up van de resin delen:

photo 364649

Er worden twee sets klauwen bijgeleverd, voor de open of gesloten positie. Verder is de kit fixed-pose, maar wel met onderdelen die in verschillende posities kunnen worden vastgezet ("free-pose"). De eerste stap, na het wassen van de onderdelen, zal dus zijn alle onderdelen van metalen pinnen te voorzien en de positie te bepalen waarin ik alles wil hebben. Door het ontwerp van de onderdelen voor de benen is daar niet veel keus, maar bij de armen zijn wat meer opties. Ook zijn er wat naden die weggewerkt zullen moeten worden, ofwel door ze te schuren, ofwel met behulp van wat Mr. Surfacer 500. Luchtbellen lijken afwezig te zijn.

Later meer.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op zo 15 mei, 2016 20:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 16:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Benieuwd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2016 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Gaaf weer een mobile suit.
Inderdaad bandai produceert niets meer. Wacht al een jaar op mijn modellen. Schuift elke maand een maand op :cry:
Die van Char heeft wel een gave kleur. Ben benieuwd wat je er van maakt. Succes.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2016 8:39 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik ben verder niet bekend met de Gundam series, maar ben wel benieuwd naar hoe dit er uit gaat komen te zien. Wat is de kwaliteit van de resin? Is dit luchtbel vrij en goed van pasvorm?

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
@Deathtrap: staat allemaal in de eerste post.

Poeh, das een lange tijd geleden. Indertijd nog alle onderdelen opgeschoond, van metalen pinnetjes voorzien, en een paar beurten Mr. Surfacer 500 + schuurwerk, om tot dit te komen:

photo 371955

Zo heeft ie voor weken schilderklaar in zijn doosje gelegen, allemaal omdat ik had bedacht even er tussen door een resin vliegtuigje te bouwen, denkende "Oh, dat kan wel in een weekje of anderhalf...". Die vliegtuigkit bleek een volslagen ramp te zijn, met welteverstaan 1 onderdeel dat geen ernstige passingsproblemen had. :evil: Absolute bagger. Dan is deze kit toch wel een verademing, alles past gewoon.

Afgelopen week maar eens aan het schilderwerk begonnen. Bovenarmen en -benen van een laagje Tamiya gunmetal voorzien:

photo 371956

Dan in mijn voorraad aan Tamiya mengseltjes gezocht naar geschikte kleurtjes voor de rest van de kit. Een mooie roodbruine semigloss gevonden voor alle andere onderdelen behalve het bovenlichaam, en een vuilroze kleur voor dat laatste deel.

Een en ander geschilderd met die basiskleuren, en dan ook nog wat details in gunmetal geschilderd:

photo 371957
photo 371958

Ik hoop dat de wasknijpers enigszins aangeven hoe klein dit ding is. Op zich vind ik het jammer dat het voetdetail straks niet meer te zien zal zijn als hij op zijn pootjes staat, dus nu denk ik erover hem "in actie" op een basisje te zetten, misschien met vissen op de achtergrond (het is immers een amfibisch suit)...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, benieuwd naar de samenbouw. Probeer je deze nog battle damage te geven?

Benieuwd naar dat vliegtuigje waarvan sprake... ter zijner tijd bij eindfoto's zonder verslag?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
Mooi, benieuwd naar de samenbouw. Probeer je deze nog battle damage te geven?


Battle damage waarschijnlijk niet. Hij krijgt wel wat meer detail.

Citaat:
Benieuwd naar dat vliegtuigje waarvan sprake... ter zijner tijd bij eindfoto's zonder verslag?


Hierzo (met opsomming van de problemen):
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=47944

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De afbouw van deze gaat inmiddels zeer voorspoedig. Ik heb de onderarmen voorzien van hun klauwtjes, een klauw open en de andere dicht. Klauwen in Tamiya XF-16 aluminium geschilderd (wit in een anime is meestal chroom of zilver in het 'echt'):

photo 372262

Vervolgens het bovenlichaam van extra detail voorzien. Mono-eye geschilderd, ruimte 'achter' het oog zwart, ook rondom (deze suit heeft, zoals veel Zeon suits, één oog dat in meerdere richtingen kan bewegen, in dit geval rondom het hoofd) en bovenarmen eraan gelijmd:

photo 372263

Het idee van het dioramaatje laten varen, was even vergeten dat de benen eigenlijk maar een positie kunnen hebben bij deze kit. Onderarmen er aan, bovenbenen aan onderste helft torso, en dat weer aan de rest van het lichaam. Motoren op rug bevestigd. Hij is al uit de wasknijper aan het verrijzen :D :

photo 372264

Volgende keer de finishing touches.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Eindfoto's. Ik heb hem een klein beetje vervuild, maar enkel zeer subtiel i.v.m. de kleine schaal. Dus voor de meeste paneellijnen reken ik op de werking van het licht zelf, die zijn niet voorzien van een panelwash want dat zou te duidelijk zijn. De foto's vertekenen de boel trouwens een beetje omdat ze het model groter laten lijken dan hij is. De Z'Gok is maar 7,5 cm hoog.

Voor:
photo 372466

Rug:
photo 372468

Voeten:
photo 372467

Een wat realistischer perspectief:
photo 372469

Eigenlijk zijn er twee dingen waar ik niet zo blij mee ben: 1) donkerrode verf is een beetje ruw op sommige plekken (niet genoeg verdund), 2) de ooghelften zijn niet geheel symmetrisch (dat is een probleem van de kit zelf).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement