Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 22:50 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Een oudje en een restauratie project.
Een leuk model waar ik vroeger zelf ook nog voor heb gespaard als kind zijnde. Echter had ik met mijn zakgeld nooit genoeg om deze daadwerkelijk aan te schaffen. Nu heb ik een paar jaar geleden een hele doos met dit soort zaken gekregen van een vriend die helaas pas is overleden. Hij had dit weer van zijn overleden broer en gaf dit omdat hij er niets mee had en wist dat ik dit erg leuk vind.

Dit model is dan al in elkaar gezet. Echter zeer slecht. De delen zijn geknipt en aan elkaar geplakt zonder schoon te maken. En verlijmd met veel te veel lijm waardoor schade is ontstaan. Daarna geschilderd met te veel verf.

Het model zit in het originele doosje. Ik heb onlangs de missende delen in een ander doosje gevonden wat mij dus deed afvragen of ik hier een leuk model van kan maken.

Een kleine start is inmiddels gemaakt wat ik later zal posten.

Als eerste een klein intro van het model.
https://www.youtube.com/watch?v=_mBL7lmGr-w
Een serie die ik vroeger als kind graag op video zag. Een familie lid die vaak op zakenreis ging nam dit soort filmpjes voor mij mee. Ik kon het niet verstaan maar vond het wel leuk als kind zijnde.

photo 352543
Het model zoals het moet gaan worden. In de serie had je nooit of zelden schade door combat. Om die reden zal ik dit dan waarschijnlijk ook niet gaan doen. Maar dat kan nog veranderen.

photo 352545
screenshot uit de serie van eigen bestand genomen. De eerste kennismaking van de Xabungle die net vanuit twee onderdelen is getransformeerd tot 1 Walker machine. Deze word bestuurd door 1 persoon.

photo 352544
En natuurlijk mijn model. Ik zal hier eerst gaan slopen om ervoor te zorgen dat alles goed schoon gemaakt kan worden. En er zal veel bijgewerkt moeten worden.

Btw, dit is even een projectje tussendoor omdat ik met de Hunter veel opzoek werk te doen heb vanwege het tuigage. Dit is een Engels scheepje en dat werkt toch iets anders dan Nederlandse schepen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Laatst bijgewerkt door RiksGewijs op wo 03 feb, 2016 22:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 22:49 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Maar eens een update van de werkzaamheden.
photo 353102
Als eerste maar eens slopen en schoonmaken. Netjes slopen dan wel. Anders breekt het oude plasic en ook nu weer met goed resultaat alles uit elkaar zonder breuk.

photo 353104
En dan ook maar eens wassen. Alles moet wel netjes schoon voordat ik verder ga natuurlijk.

photo 353103
De eerste stapjes van het in elkaar zetten weer. Zoals goed te zien zijn sommige details erg slecht mee gegoten. Deze er af gehaald en met wat kunststof weer terug geplakt. Nu zijn deze wat dikker waardoor deze beter uitkomen straks wanneer het figuur geschilderd word.

photo 353105
En zo bouwen we rustig aan verder. De onderdelen zijn nu nog enigszins bewegend opgebouwd maar zullen straks wel vast in positie gezet worden. Daardoor kan het figuur straks niet meer bewegen en komt op een soort sokkel te staan.

photo 353106
Tot dusver de basis klaar. En alles netjes in elkaar gezet. Het torso en onderstel hebben een gefixeerde houding gekregen om straks op een sokkel te kunnen staan. Zo ook het geweer. Ik weet dat het straks lastiger is om te schilderen maar door het formaat kan ik redelijk overal bij straks.

Tot de volgende update.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 2:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er al beter uit. Het geweer heeft wel nog een gietnaad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 22:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Gelukkig wel Steven,
Dat van die gietnaden heb je goed gezien. Er zijn nog wel een aantal zaken die wat aandacht nodig hebben.
Geen grote zaken gelukkig. Straks wanneer de primer er op gaat zal er zeker weer wat naar voren komen. Gelukkig is dit gewoon weg te werken. :mrgreen:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 23:23 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
kleine update,
Zoals ik al geschreven heb, er zal nog wel wat werk zitten in het afwerken alvorens de verf er op kan.
Maar nu alles netjes in de primer gespoten is, ziet het er wel veel belovend uit.
photo 353200
Doordat ik een dunne laag witte primer gebruik kon ik goed zien waar er nog naden zijn die afgewerkt moeten worden.
Het geweer is redelijk. De handen hebben nog wat werk nodig. En de kop is ook bijgewerkt.
De schouders hebben lichte deukjes, soort van glooiende dieptes, deze worden nog gevuld met wat verdunde plamuur straks.

Tot zo ver.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Wellicht handig om te weten: Bandai heeft deze serie kits enkele jaren geleden opnieuw uitgebracht (in Japan):
http://www.hlj.com/scripts/hljlist?Genr ... le&x=0&y=0

De 1/100 modellen kan ik trouwens ten zeerste aanraden, zeer gedetailleerde en goede kits voor die tijd (alleen jammer dat drie van de mallen verloren zijn gegaan tussen 1982 en begin 21ste eeuw).

Verder ben ik nieuwsgierig wat je er van gaat maken. Zo in de primer ziet het er al goed uit!

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 17:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank voor de Link Salemander.

Ik kende de firma wel, niet dat deze weer nieuw zijn uitgegeven.
Geeft weer hoop.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 23:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Tijd voor een nieuwe update. Niet zo heel veel gebeurt. Maar wel een zichtbaar resultaat.
photo 354264
De basis kleuren. Ik probeer het model zo te benaderen als het er uit ziet in de serie. Er zal dus minimaal aan verwering aan te pas komen. Wel zullen de panel lines voorzien worden van schaduwen etc. En tot mijn verbazing. Is dit het eerste model waarop geen decals komen.
Ik heb nog eens een paar stukjes van de serie bekeken en er zijn geen markeringen op de Xabungle te vinden.

photo 354263
De laatste stand van zaken. Alleen het wit moet nog geschilderd worden. Dit is nog de primer laag. Ben nog wel bezig wat laagjes blauw aan te brengen omdat het net niet overal even goed dekt. Ik schilder meerdere laagjes zodat de verf anders te dik op het model komt te liggen.

Tot de volgende keer.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2016 16:38 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Weer een kleine update. Het einde nadert zullen we maar zeggen. :)
De pannelines aan het inkleuren en wat kleine schaduw aanbrengen. Ik heb besloten om de Xabungle toch zoals deze in de serie zelf te zien is. Dus niet vervuilen en voorzien van oorlog schade.

Natuurlijk een foto van de stand van nu.
photo 357668

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
apart model, maar wel mooi uitgevoerd.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement