Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2015 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Nu dat de F-14A af is, ga ik eens aan een volgend bouwverslag beginnen, en dit keer eentje die wat meer in lijn ligt met wat ik normaliter bouw (SF anime kits dus):

photo 335521

Bandai High Grade 1/100 Victory Gundam uit de gelijknamige Gundam TV serie (https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Suit_Victory_Gundam). De TV serie heb ik nooit gezien, en de enige reden dat ik deze kit heb gekocht is dat de B-Club Top Lim/Top Fighter conversie kit bij een andere kit zat die ik had gekocht.
B-Club is/was Bandai's "garage kit" divisie, een afdeling die resin kits maakte voor series waar Bandai wat mee te maken had. Dit waren complete kits van onderwerpen die commercieel niet interessant genoeg waren voor Bandai, of waar vraag was naar een dure, beter gedetailleerde versie, of waar ze upgrade kits voor wilden maken omdat de standaard Bandai kit niet goed genoeg was (natuurlijk is dit ook een commerciele truuk: goedkope plastic kit met problemen uitbrengen + dure resin kit die de problemen oplost...). Niet dat alle resin kits van B-Club altijd erg goed waren; dit was vooral in hun beginjaren erg afhankelijk van wie de master had gemaakt en wat voor resin ze gebruikten. De Top Lim conversie kit zit ergens in de middenmoot: goede resin, maar wat goedkoop ontworpen voor wat ze ervoor durfden te vragen (1,900 yen, zo'n 20 Euro - B-Club kits zijn notoir overpriced).
Met deze conversie kit kan ik dus een beter gedetailleerde Top Fighter bouwen, wat dus ook betekent dat ik niks ga doen met de gimmick van de Victory Gundam kit: kunnen transformeren tussen de robot vorm en de Core Fighter, Bottom Fighter en Top Fighter.

Afijn, genoeg introductie, de sprues:
photo 335523
photo 335524
photo 335525

De roze doorzichtige sprue zal ik niet gebruiken, en ook zal ik een hoop andere onderdelen overhouden.

Handleiding en stickers (de laatsten gebruik ik niet):
photo 335522

En stukjes resin en handleiding van de conversiekit:
photo 335526

De handleiding van de conversiekit laat zien dat de Core Fighter (het vliegtuigje) kan combineren met de Top Fighter als je de resin onderdelen gebruikt. Dit klopt niet, het resin onderdeel is ruim 1 mm te smal voor de romp van de Core Fighter... Ook hebben de resin onderdelen behoorlijke naden en wat luchtbellen op onhandige plekken (aan de andere kant zijn ze voorgewassen en ontdaan van mold release agent).

Maar de B-Club resin delen zijn van voorbeeldige kwaliteit in vergelijking met de Bandai kit. Ik heb veel flash moeten verwijderen, en na het in elkaar lijmen van diverse onderdelen en het doen van een test-fit blijken er grote naden en andere onregelmatigheden aanwezig te zijn:
photo 335527
photo 335528

Dit was trouwens nadat ik de snap-fit pinnen had verwijderd. Daarvoor was de passing al helemaal een drama. Ik denk niet dat het aan de kit zelf ligt, maar wel aan de leeftijd van de mal, die tegen de 25 jaar moet zitten. Niet wat ik van Bandai gewend ben.

Ook zijn er grote gaten te zien tussen onderdelen in verband met de transformatie-mogelijkheid. Hier zal ik wat aan moeten doen.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op zo 07 feb, 2016 13:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2015 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Direct maar aan de slag gegaan.

Als eerste diverse onderdelen van de Core Fighter gemodificeerd om de assemblage wat te vergemakkelijken en minder last van gaten te hebben:
photo 335529

De onderarmen voorzien van een plaatje plastic ter hoogte van de pols, om het grote gapende gat op te vullen en het zicht op de gele polycaps (wat ze daar nou dachten...? :roll: ) te verminderen:
photo 335530

De ellebogen krijgen ook een plaatje plastic:
photo 335532

En dan is dit al wat beter:
photo 335531

Uitlaten van de Core Fighter uitboren:
photo 335533
photo 335534

En hetzelfde doen met die op de shouders:
photo 335535

En de rest van de schouder-pads krijgen een plaatje styreen aan de binnenkant:
photo 335536

Dan alle onderdelen voor de Top en Core Fighters van een laag putty voorzien om de diverse kieren en ongelijkheden weg te werken, en weggelegd in de badkamer (daar is afzuiging) zodat ze kunnen drogen zonder dat ik al te erg last heb van de stank...

Realiseer me net dat het volgende waarschijnlijk helpt:
Core Fighter = vliegtuigje (dus...)
Top Fighter = deel borstkas + armen
Bottom Fighter = deel heupen + benen

Van de Bottom Fighter heb ik ook al een testfit gedaan, die laat zien dat de assemblage nog wat gecompliceerd gaat worden omdat diverse onderdelen in elkaar moeten grijpen in de onderbenen. Volgende keer daarover meer.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2015 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dit komt zeker uit zo een Japanse animatiefilm, ben wel benieuwd wat het is/wordt.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2015 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 maart, 2009 15:32 pm
Berichten: 466
Woonplaats: Egmond aan zee
Hoi Salamander.

Zo te lezen heb jij wel vaker een Bandai kit in elkaar gezet. Ik heb voor het embargo in ging nog gauw een aantal star wars kits van dit merk aan laten rukken en zal die ook ooit eens gaan bouwen. Nu lees ik echter dat Bandai een beetje een vreemd soort plastic gebruikt voor haar kits waarmee je een beetje op moet passen. Ik lees dat het kan scheuren als het in aanraking komt met bepaalde chemische middelen zoals we die vinden in bijvoorbeeld olieverf. Laat dit nou mijn favoriete verf zijn voor washes. Dus ik vraag me af of dit klopt en zo ja, wat je er aan kan doen om dit probleem niet tegen te komen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Alex

_________________
"I would rather have questions that can’t be answered than answers that can’t be questioned" - Richard P. Feynman.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2015 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Hey Salamander, ff snel gegoogled op deze serie. Jij zei core booster moest gelijk denken aan de 2 boosters van seed en seed destiny. Seed destiny heeft soortgelijke booster met z'n impulse gundam.
Ik heb nog een zooitje kits die wachten om gebouwd te worden dus deze ga ik vol verwachting volgen :wink:

Alekz schreef:
Ik heb voor het embargo in ging nog gauw een aantal star wars kits van dit merk aan laten rukken en zal die ook ooit eens gaan bouwen.
Alex


Embargo? Is dat nu of was dat vroeger. Is er iets aan de hand bij bandai/Japan. Ik wacht al sinds juni op mijn gundam kits.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2015 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Alekz schreef:
Hoi Salamander.

Zo te lezen heb jij wel vaker een Bandai kit in elkaar gezet. Ik heb voor het embargo in ging nog gauw een aantal star wars kits van dit merk aan laten rukken en zal die ook ooit eens gaan bouwen. Nu lees ik echter dat Bandai een beetje een vreemd soort plastic gebruikt voor haar kits waarmee je een beetje op moet passen. Ik lees dat het kan scheuren als het in aanraking komt met bepaalde chemische middelen zoals we die vinden in bijvoorbeeld olieverf. Laat dit nou mijn favoriete verf zijn voor washes. Dus ik vraag me af of dit klopt en zo ja, wat je er aan kan doen om dit probleem niet tegen te komen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Alex


Als dit specifiek voor de Star Wars kits geldt, dan kan ik je helaas niet helpen, die heb ik namelijk zelf nooit gebouwd. Wat ik wel weet is dat ze voor sommige kits vinyl gebruiken, en dat kan inderdaad niet tegen bepaalde types verf, zoals lacquers en olieverf (die drogen nooit). Je kan wel Tamiya/Gunze hun acrylsprays en acrylverf van Tamiya/Gunze en andere merken gebruiken, of een primer op acrylbasis gebruiken die een soort grenslaag vormt tussen de verf en het vinyl. Probeer het eerst uit op een restje sprue ofzo.
Zorg er ook voor dat je de vinyl delen wast (met een sopje) voordat je ze gebruikt, op sommige kits wordt het styreen anders aangetast door de softeners in het vinyl.

Ook worden op veel kits zogeheten polycaps (= gewrichten) gebruikt (polyethyleen ofzo), waar verf slecht op hecht en die in combinatie met sommige typen verf kunnen splijten (gebeurt soms ook van ouderdom op erg droge plekken).

Soms gebruiken ze op styreen-gelijkend plastic dat niet te lijmen valt of vettig blijft zelfs al was je de onderdelen.


Het embargo is omdat Revell geen concurrentie voor hun eigen kits wilt (Revell gebruikt de Finemolds mallen, heb ik begrepen...), puur concurrentievervalsing. Heeft niks met Bandai Japan te maken.


Ik ga met deze kit verder zodra het zeer vervelende lek in de afvoer van mijn bovenbuurvrouw is opgelost (mijn hobbyruimte is minder toegankelijk i.vm. spullen die ik heb moeten verplaatsen om te voorkomen dat ze nat werden :( ).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 15:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Leuk verslag van deze bouw ziet er ook al goed uit.

Ik heb laatst een paar HG 1/144 gundams in elkaar geklikt en de passing van de nieuwe is inderdaad voorbeeldig.

p.s. Niet revell aanvallen over de star wars kits. In Japan kun je de Revell niet kopen het schijnt vanuit Disney/ lucas arts te komen iets met rechten.

Je mag de kits van Revell niet vergelijken ze zijn voor een andere doelgroep. Al ben ik blij dat ik mijn modellen al heb. De nieuwe (x-wing & falcon mis ik nog, maar kan nog komen)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2015 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Inmiddels is de lekkage (hopelijk permanent) verholpen, en kan ik dus weer verder met mijn modellen...

Eerst maar eens beginnen met wat foto's die al zowat een maand oud zijn :( :

photo 344736

De benen (ofwel een groot deel van de "Bottom-Fighter") zijn een wat ingewikkelde constructie met een hoop kleine stukjes:

photo 344739

...en een slechte passing :cry: :

photo 344737

Nu is het vervelende dat de onderbenen niet zijn opgebouwd zoals bij veel latere Gundam kits, dwz. als losse units die later in elkaar kunnen worden gestoken, maar moeten er diverse delen worden afgewerkt voordat de onderbeen-helften kunnen worden samengevoegd. Sommigen daarvan hebben wat vulwerk nodig:

photo 344740

De voeten kunnen wel apart worden opgebouwd, hier heb ik de paaltjes voor het snapfit gebeuren verwijderd omdat de passing anders prut was (bij het lijmen later bleek er nog steeds een flinke naad te zitten, maar de 0.5 mm verschuiving van de twee teenhelften ten opzichte van elkaar was tenminste weg):

photo 344738

Inmiddels zitten de meeste onderdelen flink in de putty, sommigen hebben putty-beurt #4 al ondergaan (geeft al aan dat de passing zwaar prut is op sommige plekken :( ), een deel is al geschuurd, maar er is letterlijk geen onderdeel dat niet wat werk vereist.

Een paar dagen geleden waren dan de delen voor de romp van de Core Fighter min of meer klaar:

photo 344741

Het gat waar de neus in moet worden gezet heb ik wat uitgesneden, zodat de neus er pas later in kan worden gezet i.p.v. bij het samenvoegen van de rompdelen.

Vervolgens de zaag in de uitlaten voor de robot modus gezet:

photo 344742

...en deze vervolgens in de uitgeholde motoren geplakt.

Core Fighter test fit met alle modificaties:
photo 344743
photo 344744

De Gundam V-vin is van zacht plastic en zal niet geschilderd worden. Problemen: 1) de binnenzijde van de cockpit is goed te zien, maar heeft bijna geen detail. 2) de piloot moet geschilderd worden, maar Bandai heeft nagelaten een foto of tekening in de handleiding te plaatsen waar de kleuren op staan aangegeven. Wordt dus wat gokwerk.

Inmiddels ben ik de romp aan het schilderen.

Ook verder gekomen met de armen. Binnenzijde onderarmen zwart geschilderd en de boel met secondenlijm in elkaar gelijmd, met de resin opvuldelen op hun plek:

photo 344745

Schouderblokken vastgelijmd. De rode delen zijn gewoon op hun plek geplugd, maar je kan zien hoeveel putty er op sommige plekken nodig was. De twee delen van het geweer zijn inmiddels ook klaar voor verdere assemblage.

photo 344746

Geweer in elkaar gezet en vervolgens eens gekeken of het op zijn plek bleef zitten als het in de arm geplugd werd. Nee dus (het zou verbazend zijn geweest :roll: ). Dus een extra gat in de arm geboord, nog een gat in het geweer, en in dat laatste gat een stukje 1mm messing staaf gelijmd. Nu blijft het geweer wel zitten, en de staaf is dan niet te zien.

photo 344749

Voeten verder in elkaar gemikt, flinke naad op een rotplek (inmiddels geputtied):
photo 344748

Dan de resin delen. Twee gaatjes geboord in het ene deel, messing staaf erin, twee gaatjes geboord in het andere deel:
photo 344747

Nu blijven beiden uit zichzelf aan elkaar zitten, dus met secondenlijm ertussen zal het helemaal stevig zijn. Gelijmd, twee gaten in de paaltjes voor de armen geboord (een van de paaltjes is te smal voor de polycap) en ook daar messing staaf in. Als de armen klaar zijn, zal ik ook daar gaten in boren zodat ik de boel stevig kan vastlijmen. Er was ook nog een vervelende naad op de resin delen, maar niks waar Mr. Surfacer 500 geen einde aan kan maken.

photo 344750

Bij de volgende update hoop ik een deel van het schilderwerk klaar te hebben...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Realiseer me net dat ik weliswaar foto's heb lopen te maken, maar door allerhande drukte en andere dingen ze nooit heb geplaatst... :oops:

Dus deze foto's dateren van eind november:

Piloot + stoeltje:
photo 353594
De handleing geeft helemaal geen instructies voor de kleuren hiervan, dus ik heb maar wat gedaan. Het instrumentenpaneel is ook 1 grote witte vlakte zonder detail, dus wat lijntjes ingekrast en wat gekleurde schermpjes geschilderd:

photo 353595

Benen van binnen zwart geschilderd (donkergrijs voor de mechaniekjes):
photo 353596

...en in elkaar gepleurd:
photo 353597

Yay, naden:
photo 353598

Inmiddels zijn ze in de putty geweest en geschuurd.

Cockpitkap op zijn plek geschoven:
photo 353600

Schouder-panelen aan binnenzijde opgevuld (helaas slecht te zien door flits camera) en armen verder in elkaar gezet:
photo 353601

Goed, en dat is het punt waar ik nog steeds ben. Binnenkort eens zien of ik ermee verder kan.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 17:28 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Gaaf model. Heb de serie met veel plezier bekeken toen deze uit kwam.
De cockpits zijn vaak grijs en grijsblauw. De serie kun je ook vinden op YouTube. Deze moet je dan wel even zoeken in het engels.
photo 353914

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement