Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: AMT 1/94 B-wing
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 0:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 maart, 2009 15:32 pm
Berichten: 466
Woonplaats: Egmond aan zee
Bij deze mijn verslag van de AMT B-wing in 1/94.

Allereerst iets over het onderwerp.

De B-wing starfighter / bomber

De B-wing starfighter was een van de grootste en zwaarst bewapende starfighters van de vloot van de Rebel Alliance. Hoewel aan discussie onderhevig, is de naam afgeleid van de term 'blade wing'. Dit omdat het toestel in aanvalsmodus de vleugels openklapt en zo wel iets weg heeft van een zwaard.

Afbeelding
Bron: http://starwars.wikia.com/wiki/B-wing_starfighter

In niet-aanvalsmodus waren de vleugels ingeklapt. Dan zag het schip er als volgt uit:

Afbeelding
Bron: http://starwars.wikia.com/wiki/B-wing_starfighter

De B-wing was bedoeld als opvolger voor de Y-wing. Voor de mensen die niet zo heel bekend zijn met Star Wars; dat is dus dit ding:

Afbeelding
Bron: http://starwars.wikia.com/wiki/BTL_Y-wing_starfighter

Echter is dit nooit helemaal gelukt omdat de B-wing nogal wat nadelen heeft. Het ding was weilswaar een stuk zwaarder bewapend dan z`n voorganger en had flink wat betere schilden. De problemen zaten `m in het feit dat het ding wat langzaam was en bovendien vrij groot waardoor het dus een relatief makkelijk doelwit vormde. Daarbij komt nog dat het ding notoir lastig te vliegen was, dus een beetje knap ontwijkend vliegen was nog een hele kunst.

"You're among the best pilots in the galaxy. You'll have to be if you want to control this starship."
― Admiral Ackbar tegen B-wing piloten voorafgaand aan de slag om Endor

De B-wing is ontworpen door Slayn & Korpil in samenwerking met (toen nog) commander Ackbar als onderdeel van project 'Shantipole'. En ondanks z`n beroerde vlieg eigenschappen heeft het ding toch dienst gedaan bij talloze slagen, met name tijdens de latere periode van de galactische burgeroorlog, met name tijdens de strijd om Endor en de bevrijding van Coruscant. De B-wing werd voornamelijk ingezet als aanvals starfighter door zowel de New republic als de latere Galactic alliance gedurende de Yuuzhan Vong oorlog en de periode erna. Latere modellen boden plaats aan 2 personen waardoor het ook gebruikt kon worden als een klein transportschip.

Bijzonder aan de B-wing is ook z`n gyro gestabiliseerde cockpit. Dit maakte het mogelijk om de gehele cockpit te draaien ten opzichte van de rest van het toestel waardoor de piloot altijd recht zat. Hierdoor kan je de B-wing dus op een heleboel manieren voorbij zien komen, zowel liggend als opstaand, wat het dus makkelijker maakte om de wapens doeltreffend in te zetten.

Afbeelding
Bron: http://starwars.wikia.com/wiki/B-wing_starfighter

Goed, tot zover wat info over het vliegding.

De kit.

De kit is van Amerikaanse makelij door AMT/ERTL. De kit is, net als vele andere modellen binnen deze serie, in een beetje een vreemde schaal. Te weten 1/94. En net als andere kits van dit merk welke ik weleens in m`n handen heb gehad is het een beetje een vreemd soort plastic waarmee er gewerkt word, moeilijk te omschrijven waarom ik dit zeg, maar als je het eens zelf het verwerkt zal je snappen wat ik bedoel.

Afbeelding

De kit in kwestie is een heruitgave van het originele model (uit 1983).Dit exemplaar stamt uit 2005 en in dit geval worden er geen decals meer meegeleverd maar zit er wel een kleine (Aziatische) filmposter meegeleverd.

Afbeelding

De kit bestaat uit maar liefst 23 onderdelen (inclusief voetje tbv presentatie), en is een zn snap-fit model, hetgeen betekend dat je in principe nergens lijm voor nodig hebt. De onderdelen zijn nagenoeg flash-vrij. De punten waarmee ze op de sprue zitten zijn doorgaans slim gekozen en de details zijn redelijk duidelijk.

Afbeelding

Dat betekend ook meteen dat je volgens het boekje na 9 stapjes alweer klaar bent met bouwen.

Afbeelding

Toch apart dat je volgens het boekje de boel dus duidelijk wel zou moeten verlijmen...

En toen gingen we gelijk los!

In principe heb ik de bouw al voor zo'n 90% af. Je plakt het ding zo in elkaar, en eerlijk is eerlijk, de pasvorm is niet half zo beroerd als ik verwacht had. Sterker nog, het enige onderdeel wat echt niet past is het glas van de cockpit. Maar dat is overheen te komen natuurlijk.
Spreeking of de cockpit. Die heb ik al in de verf staan omdat je hier straks natuurlijk niet meer bij kan.

Afbeelding

Afbeelding

Niet slecht al zeg ik het zelf. Zeker wanneer men de schaal even in ogenschouw neemt. Helaas speelde mijn (niet zo) vaste hand mij even parten tijdens het schilderen van het menneke, maar ook dat vind ik accepetabel gelukt, helemaal als je nagaat dat je daar niet heel veel van terug gaat zien later.

Goed. Ondertussen zal de plamuur wel droog genoeg zijn om te schuren. Ik houd u op de hoogte :)

Alex

_________________
"I would rather have questions that can’t be answered than answers that can’t be questioned" - Richard P. Feynman.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement