Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell 1:96 Saturn V
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2006 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 nov, 2006 20:12 pm
Berichten: 19
Vandaag zal ik een begin maken met de thread over de bouw van mijn Saturn V.
Voor wie wat meer wil weten, hier wat achtergrondinfo: (daar ben ik tenslotte Apollo-idioot voor!)
De Saturn V is een drietrapsraket van 110.6 meter hoog en op het breedste punt 10.1 meter breed met een gewicht van 3,038,500 kg volledig volgetankt. Totaal vermogen was 7.823 miljoen pond (34.8 MN). De Saturn V is nog steeds het meest krachtige lanceervoertuig ooit gelanceerd voor een missie.
De totale vracht die hij mee kan nemen in een baan om de aarde was 118.000 kg en 47.000 kg naar een baan om de maan.
Er zijn totaal 13 lanceringen geweest, allemaal vanaf Launch-pad 39 op Kennedy Space Center. De eerste vloog op 9 november 1967, de laatste op 6 december 1972. Er zijn nog drie Saturn Vs overgebleven, de eerste ligt op het Johnson Space Center, de tweede op Kennedy Space Center en de derde op het U.S. Space and Rocket Center.

Hier dan nog even de foto's van het beginstadium.
De doos: let op de halveliter colafles voor een idee van de grootte.
Afbeelding

Een sprue met onderdelen, vooral voor Raketuitlaten.
Afbeelding

Sprue met onderdelen voor de uitlaten van de eerste trap, de F-1 motoren genaamd. Let op de Euro-munt voor een idee van de grootte van deze onderdelen. Deze zal ik niet gebruiken omdat ze niet helemaal goed zijn, een vervangend setje is onderweg uit de USA.
Afbeelding


Onderdelen sprue's voor de commando-module, service-module en de maanlander. Onderop ligt het stukje maan die als display voor maanlander met astronaut kan dienen.
Ook de CSM zal ik niet gebruiken, dit is namelijk een zogenaamde Block 1 CSM, terwijl alle maanmissies Block 2 CSM's gebruikten.
Afbeelding

Het Lanceerplatformpje en de sheets voor de trappen. Hierop zijn de decals voorgedrukt, maar helaas ook niet goed. Deze worden dus verwijderd en er worden nieuwe geplaatst.
De sheets worden opgerold en aan de plastic onderdelen bevestigd om zo een rakettrap te maken. Afbeelding

De plastic onderdelen, samen met de voorgaande sheets vormen deze
de verschillende trappen van de raket. Let op de Euro-munt voor een idee van de grootte!
Afbeelding

Decals voor de LEM en CSM. Die van de LEM zijn prima, CSM-decals zullen worden vervangen.
Afbeelding

Ik heb net bericht gekregen dat het eerste upgrade-setje onderweg is, met deze wordt de raket zelf historisch correct gemaakt. Het tweede setje komt uit USA en dat gaat nog even duren, hierin zitten nieuwe F-1 motoren en een compleet nieuwe CSM.

De links naar de sites van de upgrade-setjes:

F-1 engines:http://www.realspacemodels.com/html/96f1pg.htm

CSM: http://www.realspacemodels.com/html/96csmpg.htm

Saturn V-detailset: http://mek.kosmo.cz/newware/#Kits%20and%20detail%20sets Even een stukje naar beneden scrollen.

Ik hoop vanavond te beginnen en zal dan foto's maken van de bouw.
Dus hopelijk gauw een update!

Edit: spelling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2006 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooi,eindelijk de start :P .

Ik ga dit met interesse volgen,daar ik in mijn jeugd deze kit eens gebouwd heb.Was toen al onder de indruk van zijn grootte.

En nu wordt hij wederom voor mijn ogen gebouwd.Heerlijk,een deja vu.

Veel succes ermee.

En wat een mooie referenties op de link waar je de detailset hebt besteld,prachtige foto`s..

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2006 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 sep, 2006 14:55 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Essen
Ik wil deze raket ook nog zeker bouwen, hopelijk tijdens de paasvakantie ofzo (heb al paar modelbouwen voor mij zoet te houden deze vakantie)
Maar waar heb je hem ergens gekocht?

En ik heb ook al vaak gelezen over het Block I/II probleem.
Ik vraag mij af waarom ze die fout gemaakt hebben, aangezien je met Block I niet kan koppelen met de maanmodule.

Maar ik zie er ook zeker naar uit om het verdere verloop en het resultaat te zien :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2006 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 nov, 2006 20:12 pm
Berichten: 19
ckiki lwai schreef:
Ik wil deze raket ook nog zeker bouwen, hopelijk tijdens de paasvakantie ofzo (heb al paar modelbouwen voor mij zoet te houden deze vakantie)
Maar waar heb je hem ergens gekocht?

En ik heb ook al vaak gelezen over het Block I/II probleem.
Ik vraag mij af waarom ze die fout gemaakt hebben, aangezien je met Block I niet kan koppelen met de maanmodule.

Maar ik zie er ook zeker naar uit om het verdere verloop en het resultaat te zien :)


Ik heb hem gekocht op internet, bij A&R Modelbouw. Maar daar is hij inmiddels uitverkocht. Bij Toemen Modelbouw zag ik hem nog wel.
Het gerucht gaat dat deze kit nogal zeldzaam is, maar hij is pas geleden opnieuw uitgebracht.
Tja, de fout van Block I en II is bekend. Waarom ze dat gedaan hebben, wie zal het zeggen. Ik heb de reden ooit eens ergens gelezen maar ben het vergeten...
Het is een probleem waar gelukkig met de kits van Real Space en/of New Ware redelijk makkelijk wat aan te doen is. Het tikt wel aan qua kosten van het totale project maar dat heb ik er voor over.
Ondanks de fout is het een geweldig model en ben erg blij dat ik hem heb.

Ik ben gisteren begonnen en heb inmiddels de Service module (wordt niet gebruikt in het model maar om te kijken hoe Bare Matel Foil staat IPV verf) een gedeelte af en ben begonnen met de toren van de LES.
Veel flash, dus veel schuren. En veel kieren... Green-stuff dus.
Helaas laat de batterij van de camera het even afweten dus morgen foto's!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2006 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 nov, 2006 20:12 pm
Berichten: 19
Een kleine update.
De Service module en de LES zitten inmiddels in elkaar. En in tegenstelling tot de foto is de LES al af, dus ook geplamuurd, geschuurd en geverfd. DE SM heeft een aantal ernstige kieren en heeft wat meer werk nodig.
Afbeelding

Het setje van New Ware is inmiddels gearriveerd, die van Real Space is onbekend wanneer die komt.
Er zitten 79 resin onderdelen en 214 PE onderdelen in. Verder 154 nieuwe decals en het mooiste eigenlijk , een cd met 51 foto's van de echte Saturn V. De cd is inmiddels bij de fotozaak waar alle foto's mooi afgedrukt worden.
Hieronder een foto als voorproefje, dit is wel mijn favoriet:
Afbeelding

Bare Metal Foil is ook binnen en die wordt dit weekend uitgeprobeerd op de CSM. Morgen nog even werken en dan 11 hele dagen vrij en dus meer dan genoeg tijd om eens een echt begin te maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2006 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 11:33 am
Berichten: 1099
Ga je iedere trap apart maken, of ga je voor de versie zoals hij op de doos staat?

gr. launnie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2006 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 sep, 2006 14:55 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Essen
parabuteo78 schreef:
Hieronder een foto als voorproefje, dit is wel mijn favoriet:
Afbeelding

Bare Metal Foil is ook binnen en die wordt dit weekend uitgeprobeerd op de CSM. Morgen nog even werken en dan 11 hele dagen vrij en dus meer dan genoeg tijd om eens een echt begin te maken!


Ik vind de foto ook machtig, de krachtigste motoren ooit door de mens gebouwd 8)

En wat is eigenlijk dat rechthoekig gat in SM, moet daar nog iets in ofzo?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2006 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 nov, 2006 20:12 pm
Berichten: 19
launnie schreef:
Ga je iedere trap apart maken, of ga je voor de versie zoals hij op de doos staat?

gr. launnie


Ik ga voor de versie waarbij alles demontabel is. Dus niet precies zoals hij op de doos staat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2006 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 nov, 2006 20:12 pm
Berichten: 19
ckiki lwai schreef:

Ik vind de foto ook machtig, de krachtigste motoren ooit door de mens gebouwd 8)

En wat is eigenlijk dat rechthoekig gat in SM, moet daar nog iets in ofzo?


Ja, die motoren stralen echt wat uit, machtig mooi zijn ze! Er zitten nog veel meer van dit soort foto's op, maar ik denk dat Tomas van New Ware het geen goed idee vindt als ik ze online zet :)

Dat rechthoekige gat in de Revell CSM is een gleufje waarmee de CSM op de maanplaat gezet kan worden met de LEM en een astronaut op de maan.
Ik weet nog niet of ik deze CSM op de plaat erbij ga zetten. Ik heb gisteren ook een versie gezien van een "recovery" waarbij de capsule in het water drijft met een Seaking erboven. Dat leek me ook wel wat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: saturn v revell
BerichtGeplaatst: di 26 dec, 2006 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
hallo ik saturn nu net klaar ik heb um opengewerkt zie je tenminste wat zich binnen afspeelt

het is de derde keer dat ik um bouw, schitterent model .

IK begin nu aan het lanceerplatvorm de LUT 1/96


veel succes



http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... hp?uid=443

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement