Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank mannen,

En dan nu weer een kleine update. Ik heb me op de rover gestort. Wel een hele uitzoekerij want die bestaat uit nogal wat dingen en alles zit lekker zichtbaar aan de buitenkant. Ik heb de hele site van Nasa afgestroopt naar foto's en daar is bakken aan materiaal te vinden. Het kost alleen wel even om het bij elkaar te harken. Al doende leer je ook weer van alles over de apollo-missies. Dus op zich is het welbestede tijd.

Maar goed, dan komt toch het moment dat je het mes in het plastic moet zetten. Om te beginnen de vloer gemaakt. Daar valt niet veel bijzonders over te vertellen.

photo 565865

Daarna de wielen erbij. Die heb ik met het handje en een setje vijlen zitten maken. Ik heb daarvoor gekozen, omdat de spatborden apart maken in die schaal is te klein. Dus de wielen en de spatborden moesten uit hetzelfde stukje plastic komen. Ik ben met een afgebroken boortje in de dremel over het wieloppervlak gegaan om het gaas waar de "banden" van gemaakt zijn te simuleren. Dus het ziet er een beetje pluizig uit. De wielophanging is 0,3 mm messingdraad.

photo 565866

Daarna de dash en de stuur-joystick gemaakt. En dat is echt tiende millimeter werk. Voorzichtig ademen, want anders kun je weer op nieuw beginnen.

photo 565867

De wielen en bodem heb ik daarna een laagje aluminium gegeven. Daarna heb ik de andere onderdelen erop en eraan gemaakt. En dat zijn de battery-packs en electronica voorop, de antennes, de TV-camera (die vanaf aarde bediend werd), de rear-pallet met gereedschappen en de explosivepacks (voor seismografisch onderzoek) en de stoelen.

photo 565870
photo 565868
photo 565869

De low-gain antenne had ik eerst met een stukje rode kabelmantel gemaakt. Later heb ik die door een klein schijfje van staaf vervangen.

De stoelen, althans de leuningen, heb ik van helder acrylglas gemaakt. In werkelijkheid zijn het buisframes bespannen met stofstrips. Die strips heb ik in de volgende stap op het acryl geschilderd. En met zo hier en daar nog wat andere likjes verf en de antennekabels erbij is dit het resultaat.

photo 565871

De verhoudingen zijn hier en daar niet helemaal correct uitgevallen. Maar ik doe het ervoor :D

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk stukje scratchbouw.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
fvdm schreef:
Leuk stukje scratchbouw.


Hallo Ferry,
Dank je. Het was ook leuk om te doen.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik ben verder gegaan met de CSM. Daar had ik al de Science Instruments Module (SIM) toegevoegd. Daar horen ook nog extra antennes bij, namelijk een VHF en een bipolaire HF antenne. Het was wat uitzoekerij om daar de vinger helemaal achter te krijgen. Maar het is gelukt. De HF antenne zijn twee sprieten die samen een lengte van ca 80 voet hebben (ca 25 m). De VHF antenne is zo'n ding die we vroeger als TV-antenne hadden, zij het een tikkie groter. De HF antennes zijn simpel twee stukken messingdraad van 10 cm elk, gekleurd met een Molotov chroomstift. De VHF antenne is een stuk 1x1mm strip waar ik 0,3 mm gaatjes geboord heb. En daar zijn stukjes 0,3 mm messingdraad in gestoken. Ook die is met de chroomstift behandeld.

Ik had ook besloten om een andere standaard voor de CSM te maken, om zo de SIM beter zichtbaar te maken en ook iets meer ruimte tussen de CSM en de LM te verkrijgen.

Ook het verfwerk heb ik aangepakt. En ik heb een nieuwe umbilical verbinding tussen de CM en de SM gemaakt.

In foto's:

photo 566137

photo 566138

photo 566136

photo 566139

photo 566140

photo 566141

photo 566142

De decals doe ik later gelijk met de LM. En ik moet de High-gain antenne (de vier schotels) nog maken. De antenne in de kit is veel te klein. Alleen daar heb ik nog geen goede oplossing voor kunnen verzinnen. Althans, niet een die ik zelf kan uitvoeren. Wel wat geëxperimenteerd met buigen van stukjes acrylglas en stukjes overheadsheet, maar dat werd niets. Het kan gelukkig makkelijk achteraf toegevoegd worden.

En nu dan de LM optuigen.

Tot de volgende update.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
JJ@MB schreef:
De decals doe ik later gelijk met de LM. En ik moet de High-gain antenne (de vier schotels) nog maken. De antenne in de kit is veel te klein. Alleen daar heb ik nog geen goede oplossing voor kunnen verzinnen. Althans, niet een die ik zelf kan uitvoeren. Wel wat geëxperimenteerd met buigen van stukjes acrylglas en stukjes overheadsheet, maar dat werd niets. Het kan gelukkig makkelijk achteraf toegevoegd worden.

Mooi werk weer! V.w.b. de high-gain antenne, ik heb daar het volgende mee gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's staan in het bouwverslag: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/csm.htm. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat decals over.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
robdebie schreef:
JJ@MB schreef:
V.w.b. de high-gain antenne, ik heb daar het volgende mee gedaan:

Meer foto's staan in het bouwverslag: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/csm.htm. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat decals over.

Rob


Hallo Rob,
Dat had ik gelezen en het ziet er perfect uit. Alleen ik heb het gebruikte gereedschap niet (de kogels en een printer die decals aan kan). Ik sluit niet uit dat ik daar naar op zoek ga. Alleen probeer ik eerst een acceptabele manier te vinden waar ik met mijn huidige gereedschap en materialen wat van kan maken.
Verder gebruik ik je beschrijving wel als handleiding. Erg handig :D

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
JJ@MB schreef:
Dat had ik gelezen en het ziet er perfect uit. Alleen ik heb het gebruikte gereedschap niet (de kogels en een printer die decals aan kan). Ik sluit niet uit dat ik daar naar op zoek ga. Alleen probeer ik eerst een acceptabele manier te vinden waar ik met mijn huidige gereedschap en materialen wat van kan maken.
Verder gebruik ik je beschrijving wel als handleiding. Erg handig :D

De stalen kogels zijn lagerkogels, gekocht bij een ijzerwarenwinkel die kogellagers en zodoende ook lagerkogels verkoopt, in allerlei maten. Maar misschien kun je ook een knikker in de juiste maat vinden, of een kraal, ik noem maar wat.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2022 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik denk dat ik inderdaad maar ga shoppen voor kogels. Als ik van je aanbod van de decals gebruik kan maken, dan graag. Heb je ze nog liggen?

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De kogels zijn binnen en de decals zijn gevonden. Dus met de antenne van de CSM moet het ook goed komen :D. Met dank aan Rob!

Intussen heb ik niet stil gezeten. Het gaat langzaam, dat wel. Enfin de LM heeft wat problemen. De "wenkbrouwen" boven de ramen ontbreken. De achterkant is een rechthoek, terwijl dat best een meer ingewikkelde vorm heeft. Het toegangsluik wijkt af. En er zijn wat meer bulten op de wangen van de LM. Dus er was wat placticchirurgie nodig.

photo 566762

De diepte is ook niet helemaal correct, dus er moest een randje bij. En de docking port ontbrak en daar zat een gat. Dat kon ook beter.

photo 566764

Met als (tussen)resultaat

photo 566763

De decent stage wil ik van wat toeters en bellen voorzien, zoals de ruimte waar de ALSEP in zit, de ruimte voor de Rover. En de onderkant had ook wat aanpassing nodig.

photo 566765

En dan ben ik begonnen met het inpakken. Dat is wel een heel klusje. In de kit zit een stuk goudkleurig folie. Maar je hebt ook zwart/donkergrijs, roodgoud en zilver nodig. Alufolie vult dat voor een deel aan. Het zwart en roodgoud maak ik door de andere folies te kleuren.

photo 566767

Nog heel wat te gaan. En telkens moet de boel weer even drogen. Dus tussendoor pak ik wat andere zaken aan.
Om te beginnen de standaard. Het maanlandschapje dat in de kit zit, heeft wel heel veel kraters. Dus daar heb ik er een groot aantal van opgevuld. Daarna een beetje pre-shading gebruikt. Maar dat bracht niet veel, want de grijze verf dekt prima, ook de preshading. Daarom heb ik er nog een kleine filter donkerder grijs overheen gezet voor het omgewoelde stof, dat wat donkerder toont.

photo 566766

Er zitten in de kit ook nog twee andere astronauten (Er zit er al een in de CM). Alleen die waren een beetje dun gekleed. Dus ik heb de spillebenen en -armen met Mr Surfacer opgedikt. Daarna de uitrusting aangevuld, met de slangen, een camera en wat zakken zo hier en daar. En dan met een verfje als de finishing touch ziet het er acceptabel uit.

photo 566768

Tot slot toch nog maar een update van de Rover. Ik heb het geïmproviseerde spatbord gemaakt. Die was afgebroken en dat gaf nogal problemen, omdat alles daardoor onder het stof kwam te zitten. Sommige instrumenten op de rover dreigden de geest te geven.

photo 566769

Dat was het weer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 7:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie update weer. Leuk om te volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement