Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Om mijn aankoopwoede van ruimtevaart modellen om te zetten in het werkelijk bouwen van deze dingen volgt hierbij de bouw van de 1:100 Space Shuttle van Tamiya. De kit is duidelijk niet nieuw maar Tamiya is goed genoeg dat dit niet echt een probleem moet gaan vormen. Tamiya heeft duidelijk andere keuzes gemaakt bij de indeling van de onderdelen dan Revell met de 1:144 versie (ik ken de 1:72 versie alleen van plaatjes). De kwaliteit van de moldings is natuurlijk ook een stuk beter dus daar voorzie ik geen problemen.

Maar...

Deze bouw zou best wel eens helemaal in het honderd kunnen lopen. De rede hiervoor is dat ik niet van plan was om 45 euro te gaan betalen voor een velletje decals om de tegeltjes te reproduceren. Wat ga ik dan wel doen? Proberen ze zelf te scriben. Er zijn via Nasa ongelofelijk gedetailleerde tekeningen te krijgen om te achterhalen hoe de layout van die tegeltjes zou moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitwerken en natuurlijk zal ik eerst wat experimenteren. Daarnaast zijn die decals best leuk maar ze coveren de lading niet. De Space Shuttle is bijna volledig gewikkeld in Beta Cloth op plekken waar geen tegels zitten. Nu betekent dit voor een groot deel gewoon matte lak erop maar op sommige plekken overlappen de Beta cloth matten en geven een bijzonder opvallende textuur die je in die decale niet terug ziet. Ergens hoop ik dat er ooit een producent het lumineuze idee opvat om het proces om zimmerit decals te maken ook te gebruiken om decals voor Beta cloth te maken.
Verder komen die Beta cloth matten ook veelvuldig voor in de payload bay van de Shuttle. Tamiya heeft er in de jaren 80 toen deze kit voor het eerst uitkwam voor gekozen om de payload bay "bare" op te leveren. Ik denk dat tegenwoordig dit soort dingen anders zouden worden gedaan als ze nieuw geproduceerd worden.
Kortom, veel werk aan de winkel. :brouw:

Over de Space Shuttle is veel te zeggen. Het was het werkpaard van de Amerikaanse ruimtevaart tussen 1981 en 2011 wat verdienstelijk kan worden genoemd maar in het niet valt tegenover de Russische soyoez al is die natuurlijk een stuk eenvoudiger in het gebruik maar daar ligt hem ook de crux. Deze machine was simpelweg te complex om ruimtevaart rendabel te maken al was dat wel een van de doelen. De turn around kosten waren zo astronomisch hoog dat achteraf bekeken het goedkoper zou zijn geweest door te gaan met de Saturnus raket reeks. Maar, dat gezegd hebbende, de Space Shuttle maakte weldegelijk dingen mogelijk die waarschijnlijk niet of onvoorstelbaar veel moeilijker uit te voeren zouden zijn geweest. De onderhoudsvluchten en de "correctiemissie" naar de Hubble Space Telescope zijn daar mooie voorbeelden van.
Als laatste punt van kritiek blijft daar helaas het fijt dat de Shuttle letterlijk het gevaarlijkste apparaat was dat ooit de ruimte in gestuurd is. Een dodelijke ongeval ratio van 1:67,5 en 14 slachtoffers staat niet goed op je curriculum vitae. Maar, ruimtevaart is moeilijk en gevaarlijk. Al die slachtoffers zijn in mijn ogen helden.

Goed, wat zit er in de doos? Kijkt u even mee.

De doos zelf
photo 506079
En zo ziet de inhoud er uit. Geen tierelantijntjes van nu maar gewoon, een doos met onderdelen.
photo 506080
6 Sprues in wit plastic.
photo 506081
photo 506082
photo 506083
photo 506084
photo 506085
photo 506086
photo 506087
Verchroomde onderdelen.
photo 506088
Ietsjes blauw gekleurd transparant.
photo 506089
Tamiya dingen.
photo 506090
Decals, vrij summier maar het voldoet.
photo 506091
En het instructieboekje en blijkbaar de keuze uit drie versies. Decals zijn er voor alle zes de Shuttles inclusief de Enterprise.
photo 506092
photo 506093
photo 506094

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op wo 01 jul, 2020 18:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Space shuttle is altijd leuk. Maar waarom nu weer 1:100? Wat dacht tamiya toen ze dit uitbrachten? Maar goed, veel plezier Klaas. Ik ga je zeker volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
1:100... Ja. De kit komt, als ik scale mates moet geloven, uit 1979 en misschien dat de standaard schalen waar we nu mee werken toen nog niet helemaal ingesleten waren. Net als de Mercury op schaal 1:110... :? Ik heb begrepen dat Tamiya werkte met standaard afmetingen van dozen om ze zo gemakkelijk te kunnen verschepen. De 1:35 schaal schijnt zo te zijn ontstaan met hun eerste gemotoriseerde Panther, die op die schaal het beste in de doos paste. Dus.

Ik ben dus maar begonnen en tot nu toe valt het niet tegen. De bouw begint meteen met de rompdelen en die mogen meteen tegen elkaar aan. Dat zie je niet vaak maar gaat in dit geval ook. De cockpit wordt later vanuit het ruim naar binnen geschoven. Ik heb getest en het lijkt erop dat er toch redelijk wat van het interieur te zien zal zijn dus een beetje detailleren kan geen kwaad.
Wel is er wat plamuur nodig om de onderkant mooi vlak te krijgen. Niet omdat het niet past maar het is vrijwel onmogelijk om de naad netjes recht te krijgen. Het plastic flexed te veel. Om ervoor te zorgen dat het niet zijn vorm verliest bij het schuren heb ik wat verstevigingen aangebracht aan de binnenkant nadat ik getest heb of dit niet stiekem met de werkelijke laadbak gaat interfereren. Die laadbak past ook prima. Ook in 1979 was Tamiya al echt gebrand op kwaliteit.

En ik ben maar eens begonnen aan het scriben van wat tegeltjes. Ik heb eerst gekeken of het lukte klein te scriben en dat bleek prima te kunnen. En om het op het model uit te proberen leek mij de romp waar de motoren uitsteken een mooie plek om te beginnen. Is niet het simpelste patroon maar ik heb geen haast. En het resultaat? Op zich kan het wat rechter maar voor als nog ben ik tevreden. Op meer zichtbare delen van de romp kan ik ook een flexibel scribe template van Tamiya gebruiken dat ik ooit gekocht heb. We gaan het zien :)

Plaatjes van de voortgang.
Stap 1
photo 506208
Naad
photo 506210
Versteviging
photo 506209
Plamuur
photo 506213
photo 506214
Laadbak en bulkheads
photo 506211
photo 506212
Dit gaan we dus niet gebruiken... Sinkholes in het transparant...
photo 506215
Lang leven het perspex
photo 506216
Cockpit met de astronauten. Kan ik mijn oranje verf weer eens van stal halen.
photo 506217
photo 506218
Raampjes passen prima. En goed doorzichtig (heb dat ook getest met interieur en alle licht doorlatende delen dichtgestopt).
photo 506219
Na het schuren, nog meer plamuur voor de afwerking en wat sink trenches (?).
photo 506220
photo 506221
Het eerste scriben. kleine stapjes. Eerst met potlood aangeven waar ik wil scriben en dat volgen met mijn scribe tool. Niet ontevreden.
photo 506222
photo 506223
photo 506224

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Kleine update. Bezig met de cockpit. De Astronauten zijn bijna klaar. Nog wat matte lak erover en dan kunnen ze aan hun vlucht beginnen. Nu alleen de shuttle nog. De stoelen zijn blauw geschilderd en de cockpit heb ik wat extra details gegeven tegen de achterkant. Of je er echt iets van gaat zien weet ik niet maar ik kon het niet laten.
Iets dat wel gezien gaat worden zijn de tegels. Ik heb de tegeltjes gegraveerd in de bevestigingsplaat van de raketmotoren. Op het einde een beetje revell paintacleaner om het ietsje minder ruw te maken en he presto. Kan beter maar ik ben tevreden. Ook zitten er hier en daar gaatjes en ik weet niet of ik dat moet gaan toevoegen. Ook hebben veel tegels een beetje stenceling wat ik waarschijnlijk met stipjes ga simuleren. De schaal is tenslotte maar 1:100. Tenslotte een begin gemaakt met wat experimenten om het beta cloth te simuleren. Ik denk dat ik wat bredere tape ga bestellen en ook nog wat andere producten ga proberen. Als er iemand suggesties heeft, welkom :)

Plaatjes.
Cockpit met wat toevoegingen
photo 506401
Astronauten en stoelen.
photo 506399
En het graveren in twee stappen.
photo 506400
photo 506402

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als ik toch een suggestie mag doen.....

De volgende keer voor het scriben kun je het best gebruik maken van buigzame stripjes van messing of koper of iets zachts of van dymo label tape. Dit is wat dikker maar moet je iets voorzichtiger mee zijn. Ik snap dat dat op het deel wat je al gedaan hebt niet mogelijk was maar voor wat grotere delen waarschijnlijk wel.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ja, die heb ik ook liggen alleen ging dat met die bobbels voor de motoren helaas niet :lol: Ik hoop dat het op de rest van de romp en de vleugels wel gaat want dat zou het een stuk gemakkelijker maken. :mrgreen:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Cockpitje klaar. Kan in de shuttle gebouwd worden. Ik ben ook begonnen aan de motoren. Daar was wel wat schuurwerk voor nodig maar ze zien er wel mooi uit zoals ze zouden moeten. De binnenkant heb ik gespoten in gunmetal. De buitenkant wordt wat uitgebreider.

Gezellig zo samen.
photo 506682
photo 506683
photo 506684
photo 506685
En door het raampje
photo 506688
Motoren.
photo 506686
photo 506687

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi cockpitje maar als ik dit zo zie vraag ik mij toch af waar de ingang van de cockpit is want ik zie nergens een deur. Toen ik ging zoeken zag ik ook niet veel foto's hiervan maar ik zag wel een luik in de vloer. Was dat zeker de toegang.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Hey Ferry, die ingangen (het zijn er twee) zitten inderdaad in het stuk achter de stoelen van de commander en de piloot. Omdat dit echt niet te zien is van buitenaf heb ik besloten om me daar niet druk over te maken :lol:

Bulkheads geplaats en de laadruimte toegevoegd. Er zitten flinke pushpin afdrukken in maar dat is geen probleem want van dit onderdeel zal straks niet veel meer te zien zijn. Ook hier veel beta cloth en andere toevoegingen.
De motoren heb ik van buiten met steel gespoten en als dat goed droog is ga ik afplakken om de buizen weer een andere metaalkleur te geven. Ik denk Pale Burnt Metal. (allemaal Vallejo kleuren. De metaalkleuren zijn wel erg goed vind ik).

De clusters met stuur motoren bestaan elk uit drie onderdelen die niet in elkaar passen. Das jammer maar lijkt me een gevolg van de leeftijd van de kit. Geeft niet, is niet iets dat met wat plamuur niet is op te lossen. Zie foto.

En ten slotte heb ik de rare spoiler aan de onderkant achter aan de romp aan een kant bewerkt met tegeltjes. En hierover ben ik zeer tevreden. Hier kon ik, zoals Ferry al voorstelde, met een hulpstuk de lijntjes mooi recht kerven en het resultaat is overtuigend. Het patroon was nog lastig maar zoals ik al zei, ik heb ernstig gedetailleerde informatie weten op te duiken en dat helpt enorm.

Plaatjes
De romp met laadruimte en een hoop knijpers.
photo 506770
Motoren.
photo 506773
plamuurbommen.
photo 506774
En de spoiler betegeld en wel.
photo 506772
photo 506771

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Laatste update van dit weekend. Nog meer tegeltjes gegraveerd. Verder de sponsons bewerkt (ook wat tegeltjes aan de voor en achterkant. Er ontbraken twee sets met stuurrakketjes maar die waren gemakkelijk toegevoegd.
De bovenkant van de spoiler heeft een ander tegel patroon dan de onderkant, wat ik maar net op tijd zag. Gelukkig was het ook gemakkelijker.
Tenslotte begonnen aan het tapen van de raketmotoren. Flink werkje maar ik verwacht een beter resultaat dan als ik probeer dit handmatig te schilderen. Nog een te gaan.

En helaas is een van de astronauten nadat ik de cockpit en vrachtruim gelijmd had begonnen aan een eigen avontuur.. Dat poppetje heeft losgelaten. Nou ja. dat krijg je in gewichtloze toestand.... :lol:

Plaatjes:
Tegeltjes
photo 506907
photo 506911
photo 506910
Spoiler en sponsons
photo 506908
En de raketmotoren in de tape.
photo 506906
Oh.. en.. damn!
photo 506905

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement