Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Juggernaut schreef:

Tnx Danny maar dat is die met de skylab, ik wil de andere met de LEM. Deze is bij Domino ook nog verkrijgbaar, die valt blijkbaar niet in de smaak. :roll:
De andere is overal uitverkocht en op het internet swingen de prijzen de pan uit! :evil:

Nu ja, ik doe het dan maar met die van Lego, heb ik toch iets en Lego bouwen is ook leuk... kan mijn kleindochtertje ook helpen :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 8:16 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Walesha, Ikzelf zou dan weer meer geneigd zijn om de Skylab versie aan te schaffen. :)

Nou, we zijn intussen weer een aantal stappen verder. Het LES (Launch Escape System) zat na wat gepruts in elkaar en kon ik het niet laten om even te kijken hoe dat eruit zag op de capsule:
photo 466408
Jah, ziet er al stoer uit zo!

Voor de kleur heb ik gekozen voor Insignia Red van Mission Models. Voor de volgende keer zal ik eerst een laagje primer aanbrengen, omdat de verf toch niet al te best hecht op kaal plastic.
photo 466409

Voor de capsule zelf heb ik besloten om een blauwe kleur als basis te nemen en die door druppeltjes zwart toe te voegen steeds donkerder te maken. Op de foto in de openingspost is ook te zien dat de capsule een blauwe waas over zich heeft, en als we dan kijken naar de zwarte strepen op het raketlichaam, dan zijn die echt zwart.
photo 466410

Als laatste ben ik ook begonnen met het wit spuiten van de raket zelf. Hier gebruik ik MRP Insignia White voor, en ik moet toegeven dat dit toch een van de best dekkende witte verf is die ik tot zover ben tegengekomen (Revell Aqua staat op nummer 2). Tevens is het mij opgevallen dat ik met MRP uit m'n airbrush krijg met Tamiya X-20A, wat opzich ook wel apart is..
photo 466411
Op deze foto had de onderste helft al een paar laagjes gekregen, maar we waren er nog niet!

Well, tot zover maar weer!

Oh, voor ik het vergeet...
In een eerdere post had ik dit gezegd:
Citaat:
Al moet ik wel zeggen dat ik niet heel veel ruimtevaart in 1/72 zal gaan maken. Al moet ik zeggen dat als ik een Atlas en een Titan in deze schaal tegenkom ik die wellicht nog wel in huis haal (afgaande van een redelijke prijs).

Nu zag ik onlangs in de LHS een 1/72 Atlas raket liggen, helaas was dit de ballistische raket uitvoering, maar ik weet nu in ieder geval dat er een 1/72 Mercury-Atlas raket bestaat.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2019 22:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Intussen zijn we weer een stuk verder, de raket is helemaal in het wit gestoken en de capsule is op een paar decals na ook klaar.
Over decals gesproken, Oenckie daagde mij uit om de zwarte blokjes en de strepen te spuiten, en dat was ik ook van plan om te doen.
Als eerst heb ik gekeken hoe het decal zou passen, of het niet te lang of te kort was, wegens ik wilde de vakken op het decal opmeten en als leidraad gebruiken.
photo 464795
Het decal bestaat uit 12 'stroken' en elke strook is 6,8mm breed. De vierkantjes zijn 6,8 x 6,8mm groot.
So far so good.

Tijdens het passen van het decal bleek dat er een overlap was van 1,8mm. Dat betekent dat elke strook 1,8/12=0,15mm smaller moest zijn. Dus de stroken moesten 6,65mm breed worden en de vierkantjes moesten, om vierkant te blijven 6,65 x 6,65mm groot zijn. Da's een uitdaging!

Nu heb ik 2 van die Infiny snijmatjes liggen:
Afbeelding
De meest linker kan je gebruiken om hele smalle stroken tape te snijden (en dat vind ik fijner dan kant-en-klare tape van laten we zeggen 1mm), maar zelfs daarmee was het nog een hele kluif om vierkantjes van de juiste grootte uit te snijden. Na diverse pogingen gewaagd te hebben heb ik besloten dat ik het niet goed voor elkaar ga krijgen en heb ik besloten om het decal in vieren te knippen om zo de overlap zo veel mogelijk te beperken.
Het resultaat is als volgt:
photo 468362
Er is wat kleurverschil, maar daar kan ik mee leven.
Wat ook te zien is, is de de rode rand boven de strepen. Hier zat bij het origineel het hitteschild van de capsule en de klem die deze laatste op de raket vast hield. Deze klem heb ik later met tape toegevoegd, dat is te zien bij de volgende update.
Verder heb ik de capsule zelf nog wat opgeleukt met wat details. Zo heeft het raampje een blauw kleurtje gegeven (je moet toch wat), en heb ik gepoogd te witte rand om de 'neus' zo goed mogelijk te schilderen. Een witte kleur over een donkerblauwe kleur aanbrengen gaat vrij lastig kan ik zeggen... Gelukkig vallen de poten van de LEM over het wit, dus zullen de slordigheden niet heel erg opvallen gelukkig.
photo 468359

Volgende stap: de zwarte vlakken aan de onderkant van de raket.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2019 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hoi Danny,

Mooi opgelost zo. Spuiten was ook wel een zeer grote uitdaging geworden zo.
Keep on the good stuff :)

Groeten,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 3:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Imposant model. Lekker stoer en ideale vertegenwoordiger van de tijdsgeest: sneller, hoger, verder,...

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 20:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het heeft veel langer geduurd dan waarschijnlijk nodig is geweest. En volgens mij had ik 'm al vrij snel na m'n laatste update af, maar for some reason heb ik m'n verslag niet afgemaakt.. :roll:
Well, bij deze dan maar.
De bouw was zoals wellicht te verwachten was niet heel ingewikkeld. Enkel de LEM was even tricky.
photo 494246
De decal onder de capsule ging vrij goed. Zoals al eerder aangegeven heb ik deze in 4 stukken gesneden omdat 'ie te breed was en ik op deze manier de overlap kon beperken.

Ik ben wel blij met het resultaat, nu maar eens kijken of ik een Mercury Atlas in dezelfde schaal kan vinden. Ik weet dat ze er zijn.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Dat is een mooi resultaat voor een ''Right Stuff'' fire cracker...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt! Het is een simpel ding, maar was wel leuk en verfrissend anders. :mrgreen:
Ik ben al aan het kijken voor een Mercury Atlas in dezelfde schaal, maar ik heb al gezien dat die nog wel eens prijzig zijn.. :roll:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Kwestie van tegen de goeie prijs aanlopen, persoonlijk vind ik ze alle vier wel wat hebben op een rijtje..... :mrgreen:
Maar ik heb nog meer op zolder staan, zal em voorlopig niet worden maar ik vind het onderwerp altijd heel interessant.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Juggernaut schreef:
Ik ben al aan het kijken voor een Mercury Atlas in dezelfde schaal, maar ik heb al gezien dat die nog wel eens prijzig zijn.. :roll:

Danny

Ja inderdaad, soms schandalige woekerprijzen, heel bedroevend! :evil:

SNAFU schreef:
Kwestie van tegen de goeie prijs aanlopen,

Gerhard

Dat klopt, soms heb je geluk... zo deed ik al koopjes op het internet. Zo vond ik bvb een Dragon wagon, nieuw in de verpakking voor iets meer dan de helft van de gangbare winkelprijs. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement