Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Hallo medebrouwers,

Enige jaren geleden had ik een doos gekocht waarvan ik er ooit eentje eerder van had, kortom jeugdsentiment.
Met de kennis van toen had ik hem in elkaar geflanst, maar met de kennis van nu wil ik hem beter maken .
Het gaat om de volgende doos
Afbeelding

In de doos zit een hoop herrie van knetterhard plastic, echt oostduits zal ik maar zeggen.
Afbeelding

nou was ik bij de voorbereiding voor dit model op een paar vragen gestuit. wie kan mij daar bij helpen:

ik had gelezen dat de derde trap niet wit maar grijs is bij de wostok van Gagarin. Er wordt gezegd dat ze later wit werden, zitten er wellicht nog verschillen in modellen die later gelanceerd zijn? Op diverse foto's is een witte trap te zien en ik vind hem eigenlijk wel mooier

Zaten de kosmonauten in een cylinder die in de bol zat, ik heb bij een paar verslagen gelezen dat dat binnenkant bekleed werd met zeemleer ( iets wat ik ook wil gaan doen) en dat dat cylinderisch zou zijn.

Wie kan mij even hierbij helpen zodat ik de voorbereidingen zo goed mogelijk kan doen?

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hallo Arnold,

Mooi onderwerp. Het is al eens eerder behandeld :
viewtopic.php?f=118&t=33768

Het valt me op dat de zoekfunctie op dit forum altijd maar slecht gebruikt wordt. In enkele seconden heb je je
antwoord, zowel op dit forum als (elders) op internet. De cosmonaut lag op een schietstoel en dat ding werd in
de bol geschoven. De bemande vaartuigen waren inderdaad grijs (Dark Navy Grey (Russische kleuren)) met een
glimmende aluminium band.

Bekijk de films op YouTube maar eens of kijk naar de TV-serie "Space Race" :
BBC Space Race (2005): Episode three: Race For Survival (1959--1961)
http://youtu.be/UxTf-kWbYk4


Succes.

______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
spacegek schreef:
Enige jaren geleden had ik een doos gekocht waarvan ik er ooit eentje eerder van had, kortom jeugdsentiment.
Met de kennis van toen had ik hem in elkaar geflanst, maar met de kennis van nu wil ik hem beter maken.

Heb je het model van toen ook nog? Wellicht even een fototje straks ter vergelijk.

spacegek schreef:
Het gaat om de volgende doos
Afbeelding

In de doos zit een hoop herrie van knetterhard plastic, echt oostduits zal ik maar zeggen.

Ziet er uit als VEB Plasticart of Nu-Bee o.g., tenminste ik herken iets van een standaard van hetzelfde principe. Heb je wat meer info daar over? Ik heb ook een aantal van die voormalige Oost Duitse kits, van VEB heb ik alle (wel 6 !) helikopters. Gewoon leuk om ze te hebben. Een aantal zijn reeds gebouwd. Met wat T.L.C. is er best wel wat van te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 3:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Deze heb ik ook nog liggen, maar bij mij een her-uitgave van Revell en hij heet Vostok met een Vee - wat is nou de correcte vertaling?
Inderdaad even gebruik maken van de zoekfuntie van het forum want ik heb 'm al knap gebouwd voorbij zien komen hier. Succes ermee in elk geval, ik ga je topic volgen als voorbeeld! :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Juust René,

Het was zoeken want de fabrikant stond nergens op de beschrijving of de verpakking. Tot ik de onderzijde van de doos goed bekeek
Afbeelding
en daar een vage stempel kon ontdekken met VEB Plasticart erop. De oude kit heb ik wel ergens liggen, maar die ligt in brokken. De tijd heeft parten gespeeld zal ik maar zeggen.

Nem, volgens mij wordt deze in het russisch Vostok genoemd, en bij ons Wostok. waarom, geen flauw idee


Ik heb wel op fora gekeken naar andere uitvoeringen en reviews, daar wordt over het algemeen de Revell kit besproken. en vandaar oa mijn vraag of er in werkelijkheid een cilinder in in de bol was waar onze vriend in zat. Revell heeft deze bijvoorbeeld wel, maar op 1:1 foto's kon ik het moeilijk beoordelen. Bij deze kit is de cilinder bijvoorbeeld niet aanwezig en wordt alles tegen de bol aangeplakt. Vandaar mijn vraag of iemand weet hoe het precies zit.

Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nu ik nog eens naar die doos kijk....... Ik zou hem maar bewaren. Zo'n oude doos in zo'n goede staat vind je niet
gauw meer. Is misschien al een collectorsitem.
En wat de spelling betreft: Vostok of Wostok....het mag allebei. Luister je goed naar de Russische uitspraak dan hoor
je dat het als een zachte V klinkt. En een beetje als een W. Aangezien het Russische woord met een B (vertaald : V) geschreven
wordt, heeft Vostok de voorkeur.


Heb je voorbeelden nodig om je model van kleur en details te voorzien, Google dan even "Vostok capsule" bij afbeeldingen.
Je zal regelmatig een witte derde trap tegenkomen, maar als je er eentje van de vroege bemande vluchten na gaat bouwen
(zoals de Gagarin lancering) dan moet je hem grijs spuiten.
_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nu ik nog eens naar die doos kijk....... Ik zou hem maar bewaren. Zo'n oude doos in zo'n goede staat vind je niet
gauw meer. Is misschien al een collectorsitem.
En wat de spelling betreft: Vostok of Wostok....het mag allebei. Luister je goed naar de Russische uitspraak dan hoor
je dat het als een zachte V klinkt. En een beetje als een W. Aangezien het Russische woord met een B (vertaald : V) geschreven
wordt, heeft Vostok de voorkeur.


Heb je voorbeelden nodig om je model van kleur en details te voorzien, Google dan even "Vostok capsule" bij afbeeldingen.
Je zal regelmatig een witte derde trap tegenkomen, maar als je er eentje van de vroege bemande vluchten na gaat bouwen
(zoals de Gagarin lancering) dan moet je hem grijs spuiten.

En Vostok wordt uitgesproken als "VastOk", met de klemtoon op de "o". Valt de klemtoon op de 'o' dan wordt hij als
zodanig uitgesproken, anders wordt het een 'a'. Je zegt dan ook Sajoes (met de klemtoon op de 'oe' ) en geen Sojoes. "

Charasjo? Vwi panimaitje?
_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Hee Arnold,
Ik heb het Plasticard ding ook een aantal jaar geleden gebouwd. Inderdaad dik hard plastic en er valt een hele berg aan te verbeteren.
Het is een heel grof ontwerp.
Ik heb er een hoop boeken bijgehaald en hier op het forum staan nog twee plaatjes van mijn versie:
viewtopic.php?f=118&t=28305
Ik heb er aan de binnenkant geen zeemleer ingeplakt maar het beschermplastic waarin LCD TV's tegenwoordig worden verpakt. Dat is flexibeler en veel lichter dus ook makkelijker te verwerken. Daarna heb ik het leerkleurig geschilderd. Ik denk dat het origineel ook niet met leer was bekleed... Zou wat duur zijn geworden.

Het Revell geval is qua interieur werkelijk slecht van vorm. De capsule waarin de kosmonaut (1, niet meer!) lag, is bij Revell uitgerust met een buisvormig binnenwerk waarin de schietstoel voor de kosmonaut moet worden geschoven. De kit komt nog uit de tijd dat men nauwelijks nog de buitenkant van de Vostok had kunnen bekijken dus wat er in zat was nog een raadsel. De bol is ook rond van binnen. Aan de linkerkant van de stoel is een compartiment gemaakt voor de parachute, die in het tweede luik zat opgeborgen. Rechts van de stoel zat een klein euhh... noem het maar even voor het gemak een dressoir waarop de radioapparatuur stond en waaronder allerhande life support apparaten waren ingebouwd.
Er is veel info te vinden op internet maar mocht je behoefte hebben aan wat documentatiemateriaal, kan ik je wel iets sturen.
Groet,
Paper Kosmonaut

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dank je Paper Kosmonaut. Ik ga zeker van je kennis en diensten gebruik maken.
Spacegek zou gek zijn als hij niet zou willen detailleren. Kijk maar naar bijvoorbeeld mijn F-16 1/32 die net af is.
Ik vind het geweldig als je lekker kan freubelen om het naar een ander niveau te tillen. Goede tip trouwens om van dat beschermfolie te gebruiken. Ga zeker bij de lokale electronicazaak langs om dat proberen te krijgen.

Van jouw model ben ik zeker weer wat meer te weten gekomen.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2015 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ETG schreef:
En wat de spelling betreft: Vostok of Wostok....het mag allebei. Luister je goed naar de Russische uitspraak dan hoor
je dat het als een zachte V klinkt. En een beetje als een W.


Je schrijft Vodka, spreekt het uit als Wodka en met wat jus best wel te doen :lol:

Site van VEB: http://www.arnes-modellbauseite.de/History/plast.htm

Heb ik ooit eens naar gezocht. Volgens deze site heb ik alle heli's die ze in hun assortiment hebben. Inderdaad heb ik ook iets met die aparte dozen waar de kits in zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement