Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dit keer bezig geweest met de stoffering van de capsule.
Maar om dat te bewerkstelligen moest eerst het frame gepositioneerd worden. Nadat deze gelijmd was is het verstevigd met DuraLay.

Naast het frame zit een soort kast. Omdat alles rond is in de capsule werd eerst een begin gemaakt met het maken van kartonnen mallen.
photo 377604
Yuri op zijn plek gezet en maar passen en meten, weer aanpassen etc.
photo 377607
photo 377608
photo 377609
Toen dat eindelijk naar tevredenheid was van ABS plaat de kast gemaakt.
photo 377610

Vervolgens kon het stofferen beginnen.
Al gauw bleek het frame toch iets te breed te zijn, dus moest het met de dirty methode worden aangepast. Later zie je van de achterkant toch niets meer!!!
Naast dat alle panelen van een stofje werden voorzien, heb ik ook de vensters gemaakt. De onderste is een richtvenster.
Deze heb ik gemaakt aan de hand van de foto's van de site die bubblegum mij gestuurd heeft.
photo 377612
Eerst venster gelijmd en toen de bekleding erover om vervolgens er achter te komen dat.......................................................

IE SCHEEF ZIT !!!!!!!!!!!!!!!!

En ik dacht dat ik het vizier nog wel goed uitgericht had!
Je kan het op de onderstaande foto's zien. Het is zo jammer! Zucht!
Ik kan er niets anders van maken, maar om het te corrigeren moet ik de hele boel weer slopen en daar heb ik eigenlijk geen zin in.
We weten de geschiedenis van de vlucht dus het zal wel goedkomen, maar jammer is het wel.
photo 377613
photo 377614
photo 377615

Op naar het maken van al het instrumentarium.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dit weekend heb ik mij beziggehouden met het interieur van de cabine.
Op de link die Bubblegum gaf is een kasje te zien bovenop het platte gedeelte naast het frame. Daarnaast is ook de stuurknuppel geproduceerd.
photo 378335
photo 378334
Daarnaast heb ik aan de hand van de referenties van bubblegum en danny het mainpanel gemodificeerd. Ik heb het onderdeel van de bouwdoos genomen, maar er de helft van afgezaagd.
De voorzijde geschuurd, net zolang dat ie glad was en vervolgens alle schakelaartjes erin gelijmd
photo 378333
Het onderdeel van het panel wat helemaal voorin zit vond ik eigenlijk best redelijk en heb ik zo gehouden. Er komen waarschijnlijk een paar kleine modificaties.
photo 378332
Gauw alles van een kleurtje voorzien zodat ik de volgende keer het schilderwerk kan detailleren
photo 378336


Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 14:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Eindelijk weer gebouwd aan de Wostok.

Het centrale display is af. Hiervoor heb ik het orginele onderdeel van de doos gehouden. Hij leek wel aardig op wat het moest worden, alleen de groene en rode lampjes rechts zijn afgekeken van de foto.
photo 381476

photo 381473
photo 381474

De lijnen over de globe zijn in werkelijkheid 0,1 mm koperdraadjes. Eerst had ik 0,2 mm, maar dat werd toch te graf. Met een permanent stift de draad eerst zwart gemaakt en daarna erop plakken. Resultaat: een strakke lijn!
Verder is de schietstoel eindelijk in het aluminium gespoten. Dit heb ik gecombineerd met de Saab Draken, waar ik ook mee bezig ben. Eén keer de spuit vullen, alle onderdelen gespoten.
photo 381470
photo 381471
photo 381469
photo 381472

photo 381475


Het laatste wat ik aan dit stuk moet gaan doen is het afwerken van de parachute en Yuri.
photo 381477
Nog nooit echt een figuur geschilderd, zal eens kijken hoe het uitpakt.

Gek eigenlijk hé, ben je de eerste man in de ruimte, zit je nog met een satéstok in je kont..................euforisch!!

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Vandaag toch een milestone bereikt! Yuri's kantoor is gesloten, alle vier de segmenten zijn nu verlimd.

De laatste hand aan de laatste details gelegd en hup dicht die handel!

photo 381738
photo 381736
photo 381734
photo 381732
photo 381732
photo 381730

Volgende uitdaging: het zo glanzend mogelijk van de capsule maken. Er zijn foto's waar de cabine een structuur heeft, maar er zijn net zoveel fot's die een glanzend gepolijst oppervlak laten zien. Het laatste vind ik het mooiste. Ik denk erover om deze met Alclad te gaan spuiten, of heeft iemand een beter of ander idee. Ik hoor het graag.

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2016 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooie vorderingen Arnold ,, :brouw: misschien een gedeelte re entry burn look en de andere helft nieuw .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Na een, zal ik maar zeggen, "modelbouwsabatical" ( ander woord voor "ik heb er even geen zin in") heb ik de draad weer opgepakt en ben de laatste weken met de kosmonaut bezig geweest.
Pak oranje gespoten, tape alvast grijs geschilderd zodat er riempjes van gemaakt kunnen worden, en alvast wat deatils aangebracht. Best spannend omdat ik geen held ben in figuren schilderen.

Verder heb ik om de hoofdsteun een plaatje gemaakt omdat ik de voorkant niet mooi vond. Er waren vijlsporen te zien, en het was rommelig. En als je je eraan irriteert......., dan gewoon overmaken of verbeteren.

photo 390114
photo 390115
photo 390116

Hoewel het pak glimpt op de foto is het in werkelijkheid mat gespoten.

Verder heb ik geëxperimenteerd met de cilinders waar twee leidingen aan zitten.
photo 390126
Het is de bedoeling dat ze, zoals deze op de foto van Erik te zien is, rondgebogen worden.

Na het nodige geprobeerd te hebben bleek gewoon de draad in de cilinder lijmen en daarna buigen het beste te werken. Door de draad is 0,2 mm koperdraad gebruikt.
photo 390117
photo 390118
photo 390119

Nog 12 andere cilinders en dan kan er aan de metaalbanden gewerkt gaan worden. Productiedraaien dus!

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2016 8:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Wil je Yuri als Yuri zichbaar houden zou ik hem toch een wash en drybrush geven, het mag best overdone, want eenmaal in de cabine valt dat overdone weg en heb je een mooi figuurtje zichtbaar.
Nu zal een nogal oranje vlek worden met het hoofd van Kenny uit South park


OMG they painted Kenny

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2016 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Dank voor je raad Bert. Ik denk dat je gelijk hebt. Al is het op de foto nog niet zo te zien, je neemt wel kleurnuances waar.
Maar aanpassen zal zeker goed zijn. Ik zal Yuri verder van kleuren gaan voorzien.

Ik denk erover om ook een frame te maken waar ik de schietstoel in kan leggen buiten het model.
Hierdoor kan je het interieur beter zien.

groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
i

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Laatst bijgewerkt door spacegek op zo 04 dec, 2016 22:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wostok 1/25
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Zucht, respect voor de figuurmodelbrouwers.
Bij mij lukte het in ieder geval niet!

Dus werd het mister muscle voor onze vriend en overnieuw beginnen.
Tijdens het schoonmaken vielen de beide onderdelen van het figuur uit elkaar waarbij de achterzijde van de helm begon te scheuren. Ik wilde eigenlijk een los hoofdje maken en nu kon ik het erin plakken en de achterzijde daarna bevestigen.
photo 393922

Ik was toch al niet tevreden van het hoofdje, want op foto's van Gagarin zie je duidelijk de grote helm t.o.v. van het hoofd dus trok ik de stoute schoenen aan. Er werd een afdruk van het gezichtje gemaakt en uitgegoten in DuraLay. Daarbij drukte ik gelijk een houten kraaltje in de afdruk waardoor een hoofdje ging ontstaan.
photo 393926
Nu kon ik de snoopycap heel fijntjes uitwerken en er een rond hoofdje van maken.
photo 393927

Daarna kwam voor mij het spannendste. Het openmaken van de voorzijde van de helm. Gewapend met freesjes , scalpelmesjes, polijstfrees en vijltje is dit het resultaat geworden.
Voordeel is dat ik het vizier nu gemakkelijk van binnenuit kan monteren, net zoals dat in het echt was.

photo 393924

En als laatste een dryfit:
photo 393929
photo 393932
photo 393933

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement