Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Al een jaar of wat geleden heb ik een aantal papieren modellen gebouwd van lanceervoertuigen, initieel om die te gebruiken bij een college dat ik gaf aan de TU Delft, later omdat het ook een aardige tijdsbesteding was voor regen-achtige dagen gedurende vakantie buitenslands; dat vergt tenminste niet een kist aan materiaal en gereedschap zoals plastic modelbouw. Groot voordeel is dat er niets geschilderd hoeft te worden, behalve de laag zijdeglans vernis als bescherming tegen het stof van het eindproduct. Nadeel is natuurlijk dat elk onderdeel eerst gemaakt moet worden voordat het samengebouwd kan worden.
Op Internet zijn veel van die modellen te vinden, en afgedrukt met de inkt jet printer op dik papier of dun karton le-vert best een aardig resultaat op. Zo heb ik de Proton (met de Destiny International Space Station module er boven-op), de Russische maanraket N1, de Amerikaanse Pegasus en Spaceship 1, de Franse Diamant en de Europese (Italiaanse) Vega in elkaar geplakt.

Afbeelding

Het lijstje hierboven heb ik op CD gezet, en dat is waarschijnlijk maar een sub-set van wat beschikbaar is.
Al een paar jaar lag in ons onderkomen in Frankrijk een eens begonnen Vostok van Classic Paper Space Models, getekend door Lars Folmann, in de kast, en vanwege het slechte weer heb ik hem maar weer eens opgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

De bouwplaat bestaat uit acht A4 PDF-files, waarvan er een twee keer afgedrukt moet worden (de achterkant van de pagina waarop de motoren staan) en een met foto’s geïllustreerd instructieboekje van 10 pagina’s, waarvan de eerste zeven de Sputnik lanceerder beschrijven (die identiek is). Het model is schaal 1:100, wanneer afgedrukt op A4-formaat. Door de schaalfactor bij het afdrukken aan te passen kan een andere schaal verkregen worden. Daarvoor worden aanwijzingen in de handleiding aangegeven, maar het verdient aanbeveling om dat met een kladafdruk te controleren. Afdrukken op een grotere schaal is alleen doenlijk als je beschikt over een A3-printer, omdat onderdelen anders over twee A4 pagina’s afgedrukt worden.
De Vostok was het eerste bemande lanceervoertuig ter wereld en was een afgeleide van de R-7 Semyorka (vertaling: het cijfer zeven) intercontinentale ballistische raket (ICBM), net zoals de lanceerder van de Sputnik en van de huidige Soyuz. Van dit type raket zijn er meer dan 2000 gelanceerd, en aangezien de boosters en de eerste trap 20 identieke grote en 12 identieke kleine motoren hebben, kan je bij die 64.000 stuks best spreken van serieproductie. Die motoren zijn overigens een verbeterde versie van de V-2 raketmotor, zoals alle raketmotoren vlak na WW II die Duitse voorvader hebben. De lanceerder heeft een zeer hoge betrouwbaarheid; er zijn slechts weinig echte failures geweest (al waren niet alle vluchten routine).
Opvallend aan de Vostok één-persoonscapsule is dat er geen toren met ontsnappingsraketten op zat; de kosmonaut moest zich bij nood in de vroege lanceerfase redden met een schietstoel, wat de tunnel in de fairing verklaart. De tekening hieronder heb ik van Internet geplukt.

Afbeelding

Dit was de status van het model bij aanvang van dit verslag.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst dus maar de ontbrekende motoren in elkaar gelijmd, een rotwerkje, vooral de kleine Vernier- (stuur-)motoren.

Afbeelding

Maar met verschillende dikte houten staafjes, tandenstokers en cocktail prikkers werkt het wel. Als lijm gebruik ik witte houtlijm of knutsellijm, aangebracht met een strookje karton of tandenstoker; droogt doorzichtig op en heeft een goede plakkracht.
Volgende stap is het bovenstuk met capsule. Eerst de schacht 8H aanbrengen naar het toegangsluik van de cabine (dat was bij de Vostok ook al die ronde bal bedekt met een laag kurkachtig materiaal om de hitte bij re-entry te weerstaan). Een vreemd gevormd onderdeel, maar eenmaal vastgeplakt wordt het een mooi rond gangetje, hoewel het vastplakken op een vlakke wand (moest volgens de handleiding) eigenlijk niet goed past. Maar vastplakken op een al gevormde cilinder is waarschijnlijk nog lastiger.

Afbeelding

Afbeelding

Het toegangsluik is wat moeilijk vast te maken, maar omdat het nogal diep binnen de wand van de fairing ligt, is het resultaat acceptabel.

Afbeelding

Na het dichtplakken van de drie cilinders en de neuskegel kan het hele bovendeel geassembleerd worden. Daarbij bleek dat de middelste ring (tweede van rechts) een kleinere diameter had dan het bovendeel met het toegangsluik en dat het schot 8F te klein was voor dat bovendeel. Bovendien was van de middelste ring de groene dubbeling een paar millimeter te kort. Met wat improvisatie is het toch gelukt er een redelijk geheel van te maken.

Afbeelding

Daarna heb ik de vele luiken en kleine uitsteeksels op de fairing gelijmd. Aangezien sommige doosjes kleiner dan een millimeter zijn, is dat best een geduldwerkje. Ook de Vernier-motoren onderaan de module zijn lastig te vormen en in elkaar te plakken. Vanwege de kwetsbaarheid heb ik die pas aan het model gelijmd nadat ik het hekwerk onder de Vostok gelijmd had.

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte is het hekwerk vastgelijmd aan het onderste deel van de lanceerder, waarbij ik geprobeerd heb alles in een rechte lijn te houden. Een aanvaardbaar eindresultaat voor de Vostok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ik nog eens goed naar de tekening van Internet kijk, zie ik dat ik twee fouten gemaakt heb bij de Vostok. Ik heb vergeten een motor onder de capsule te plakken (ik vroeg me al af wat ik met dat ene reserve exemplaar aan moest; de handleiding is hier absoluut niet duidelijk, en vergeet deze stap) en de capsule zit een achtste slag gedraaid. Het eerste ga ik nog proberen te corrigeren (extra uitlaatje afdrukken en dan tussen het hekwerk door frummelen), het tweede moet zo blijven, want het bovendeel zit muurvast op de R-7 en niet zonder beschadigingen losgemaakt wor-den.
De R-7 wordt in een horizontale positie geassembleerd en vervolgens op een treinwagon naar de lanceerplaats gere-den. De wagon zelf is eigenlijk een kraan op wielen om de R-7 rechtop te zetten. Dit concept reflecteert de oorspron-kelijke toepassing van de Semyorka: een ICMB, die flexibel ingezet moest kunnen worden.
In dezelfde serie Classic Paper Space Models en van dezelfde ontwerper Lars Folmann is ook een bouwplaat van die treinwagon (transporter) beschikbaar, die uit negen A4 pagina’s (60 onderdelen) bestaat en een met foto’s geïllu-streerde bouwhandleiding van 11 pagina’s. Het model van de transporter is afgedrukt op 5 pagina’s; 3 pagina’s zijn nodig om een variant van de wagon te maken waarop de lanceerder verticaal of horizontaal kan staan of liggen, één enkele pagina als gekozen wordt voor alleen een horizontale positie. Ik ga de uitgebreide optie maken.

Afbeelding

Ook wordt de mogelijkheid open gelaten om de verlichtingsgaten in de constructie dicht te laten, wat minder werk is, maar ook minder realistisch. Ik heb de lastige optie gekozen, en het grootste deel van de gaten uitgeponst met mijn set holpijpjes. Dat vervormd het karton een beetje, maar dat is op zich geen irrealistisch effect. De rest van de gaten, vooral de kleintjes, heb ik met het puntje van een mes “uitgeprikt”.

Afbeelding

Ik heb de armen van de kraan uitgesneden en gevouwen en toen kwam er een lichte kink in de kabel. De assen van de scharnieren van de armen moeten van een barbecue prikker gemaakt worden met een diameter van ongeveer 2,5 mm. En die had ik niet, zodat ik dus niet de lagers op maat kon maken en in de lange kraanarmen kon plakken voor die dicht gingen. Dat moet dus wachten tot de volgende keer. De kleur op de foto wijkt iets af; ze zijn echt iets meer oranje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jun, 2014 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Leuk, zeg! Een collega papierbouwer.
Mooi strak gedaan, die Vostok.
Ik heb dit model in andere vormen ook al een aantal malen gebouwd, maar nooit in 1/100. De grootste 'Follman' versie die ik heb is 1/200 en is een voorstelling van Spoetnik 1, tijdens het afwerpen van de vier "boosters" van de eerste trap. De kleinste is 1/400 en is een diorama met transporter en bijhorende locomotief. Het is ook in die schaal nog steeds een zeer maakbaar modelletje.
Een tip: Voor moeilijke vormen en rondingen zoals het tunneltje naar het luik van de Vostok sharik (de bolvormige capsule) Kan je beter plakken zonder de lijmstripjes. Een dun laagje houtlijm op de rand doet dan wonderen.

Benieuwd naar het eindresultaat van de transporter!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2014 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij een volgend bezoek aan ons vakantieverblijf verder gegaan met de Vostok, en ik had nu saté prikkers bij me. Ik ad thuis ook nog even een printje gemaakt van de pagina waar de uitlaat van de raketmotor van de derde trap op stond (de oorspronkelijke had ik per ongeluk weggegooid). Die heb ik eerst in elkaar gelijmd, tussen het hekwerk tussen tweede en derde trap heen gewurmd, ongeveer in vorm geduwd en vastgelijmd.

Afbeelding

Daarna heb de ik bussen voor de scharnieren van de kraanarm om een prikker gerold en gelijmd en na het drogen op de aangegeven plaatsen in de drie balken vastgelijmd, die daarna gesloten konden worden.

Afbeelding

Nu kon de kraanarm geassembleerd worden, waarbij een stuk saté prikker door de scharniergaten de uitlijnreferentie was. De nummering van en aantal onderdelen in de handleiding voor deze stap is niet correct (sheet 4 en sheet 5 zijn door elkaar gehaald), maar de vorm van de onderdelen kon makkelijk herkend worden, dus dit was geen groot probleem. De plaats van de vier schotten tussen de balken is echter niet erg duidelijk en de passing is slecht. Het op zijn plaats krijgen (en houden) van daarvan was een marteling, maar is uiteindelijk gelukt. Omdat er nogal wat torsie in de kraanarm zat, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van twee eierdopjes om hem op een vlakke ondergrond ongeveer recht te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

De R-7 rust op de kraanarm op drie plaatsen: Op twee van de boosters onderaan, ter hoogte van de bevestiging van de bovenkant van de boosters aan de middelste trap en onderaan de derde trap/capsule combinatie. Toen ik na de samenbouw van de kraanarm de raket er op paste bleek de middelste steun te hoog te zitten. Die heb ik er af gesloopt en 5 millimeter ingekort, waarna alles (voldoende) goed paste. Bekeken van de achter/onderkant ziet het er toch aardig natuurgetrouw en indrukwekkend uit, ook al zie ik op de foto dat een van de balken nou niet echt goed rechthoekig is.

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste onderdeel, dat aan de kraan arm gemonteerd is, is een bordes halverwege.

Afbeelding

Ik had even genoeg van al dat oranje spul en ben dus verder gegaan met het voetstuk voor het model. Dat is er in twee varianten: een laag voetstuk, waarop het model alleen horizontaal past en een hoog voetstuk waarop de Vostok zowel horizontaal als verticaal geplaatst kan worden. Ik heb voor het hoge voetstuk gekozen. Het voetstuk is in principe een rechthoekige doos, inwendig verstijfd met wat kruizen, waarop twee “rails” gemonteerd zijn voor de spoorwegwagon met kraan en Vostok. Die rails heb ik extra verstevigd door er twee satéstokjes in te lijmen, zodat ze niet meer platgedrukt kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Het frame van de spoorwegwagon is opgebouwd uit liggers in de vorm van geknikte I-profielen in lengterichting en een aantal korte I-profielen als dwarsverbindingen. Het samenstellen van de I-profielen in lengterichting is niet een-voudig en moet stap voor stap gedaan worden. Bovendien moeten door de knik op verschillende plaatsen verste-vigingen ingebouwd worden. Zoals de foto laat zien, is het lastig de liggers vlak te houden.

Afbeelding

Afbeelding

De dwarsverbindingen zijn eenvoudiger te maken. Tenminste aan een kant, want zodra ik de andere langsligger er aan vast probeerde te plakken bleek het van geen kant te passen. Na veel wringen en buigen en door de dwarsver-bindingen een voor een vast te plakken (en te laten drogen), heb ik het frame tenslotte in elkaar gekregen. Weer de eierdopjes te hulp geroepen om het enigszins vlak te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook mijn mes had het kennelijk moeilijk, want dat gaf het spontaan op. Gelukkig had ik nog een tweede ter beschikking (een met een puntig blad, no. 11), dus kon ik nog even doorgaan, al werkt dat veel minder prettig op karton dan de gebogen no. 24 of 27.

Afbeelding

De draaistellen van de wagen zijn net zoals het voetstuk voorzien van een verstevigingskruis. Daarin is een halfronde uitsparing gelaten voor een stukje saté prikker, waarmee het draaistel aan het frame vastgemaakt moet worden. Die uitsparing is te klein, en die heb ik vergroot tot een rechthoekige die net de saté prikker vrijlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kon het doosje dichtgelijmd worden. Daarbij worden aan de onderkant twee ”sponningen” gevormd, die net tussen de rails op het voetstuk passen. Van de zijkant gezien lijkt het net of de wielen op de rails staan met de flensen binnen de rails; van voor en achterkant vind ik het eigenlijk geen gezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Volgend bezoek verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Mooi werk! Ben zelf ook een groeiend fan van papercraft.

Het ontwerp van de spoorweg lijkt wel erg simplistisch t.o.v. de rest van het project. Een beetje jammer dat de designer daar niet meer aandacht aan heeft besteed.


Wat me opvalt is dat ik bijna iedereen, als het op papercraft aankomt, zie werken met een scalpel. Ik zelf zweer bij een goed Stanley mes. In de eerste plaats omdat ik het een fijnere greep vind hebben, bij een scalpel knel ik mijn vingers te zeer omdat de greep nogal dun is. In de tweede plaats vind ik het breken van stukjes van het mes zelf ook erg fijn en lekker vlug werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooie vorderingen , jammer de er nergens een loc te vinden is

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Oh maar echt, er zijn genoeg papieren locomotieven te vinden. Ook zelfs de authentieke M62 diesellok uit de tijd van Vostok en Spoetnik. Hier is een gratis variant van die loc. (klik op скачать - skatjat; 'download' in het Russisch.) Print hem uit op 87% voor een perfect 1/100 geschaald model. Print dan nog een keer die verhoogde rail- display uit, plak hem er voor en zet de loc er op. Het lijkt zo al heel wat. In het echt waren er twee platte wagons tussen de trailer van de raket en de loc geplaatst. Die platte wagons Vind je hier op dezelfde site. Je kan dus ook nog een verlengde variant van de rails maken voor de platte wagens om het beter te laten lijken.
Overigens kwam pas veel later (rond de jaren 80) die gesloten wagon met klimaatbeheersing tussen de raket en de loc.

PS.Hier is mijn bouw van de raket met trein en diorama, voor als je het had gemist.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2014 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga me voorlopig maar even beperken tot the Vostok op zijn (kraan)wagon :wink:

Aflevering 3 Oktober 2014
Ik heb een nieuw mes meegenomen (en meteen ook maar twee reserve exemplaren). En verder gegaan met de spoorwegwagon. Beide bogies zijn afgemaakt en voorzien van de draaischijf, die moet helpen om het geheel wat stabieler te maken.

Afbeelding

Daarna heb ik de overige onderdelen (platforms, bedieningskasten –ik neem tenminste aan dat die kubusjes iets in die geest zijn-) volgens de handleiding gemaakt. Dat ging vrij rechttoe rechtaan, ook dank zij de duidelijke foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

De steunen van de kraan heb ik maar gewoon vastgelijmd, want die waren flexibel genoeg om de kraan er later tussen te plaatsen. Het afwerken van het scharnier van de kraan was toch wel lastig; tegelijkertijd het bewegende deel op zijn plaats houden en de strip om de saté prikker rollen en vastlijmen ging niet echt goed. Maar het afgewerkte scharnier zag er ondanks dat toch goed uit.

Afbeelding

De laatste onderdelen die op hun plaats gelijmd moesten worden waren de twee strippen met haakjes, waarmee de raket tegen de kraan aan hangt. De haakjes heb ik volgens de handleiding gebogen van 0,4 mm koperdraad en in de strippen gelijmd en twee gaatjes op de aangegeven plaatsen in het model geprikt. Het vasthaken was wat lastig, maar het werkte goed.

Afbeelding

Afbeelding

Om de wagon op de rails te houden, wanneer kraan en raket recht op staan, moest de voorkant van de wagon aan de rails van het voetstuk vastgelijmd worden, en wel zo dat de raket niet achterover leunt. Dat werkte goed, en de kraan is in beide standen, horizontaal en verticaal, stabiel.

Afbeelding

Afbeelding

Het was toch moeilijk om alle details van wagon en kraan goed uitgelijnd en recht te houden. Gelukkig valt dat van een afstandje niet op, en leidt de aanwezigheid van de Vostok de aandacht fatsoenlijk af.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik het model afgewerkt met zijdeglansvernis, tegen het stof maar ook omdat het de kleuren wat dieper maakt. Dus het eindresultaat hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2014 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Mooi gelukt resultaat Rob!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Jeetje, Rob wat een leuk model is dit. Ga je de rest van de lanceerinstallatie ook nog maken?

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de complimenten.
Citaat:
Ga je de rest van de lanceerinstallatie ook nog maken?

Voorlopig niet; ik heb er ook nog geen bouwplaat van kunnen localiseren. Ik heb verder nog wat andere lanceerders in de aanbieding: Delta, Titan, maar ook een Juno (Jupiter I) met de Explorer er op en een 1:4 model van de Explorer. Voor de volgende regenachtige dagen :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement