Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2014 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er indrukwekkend uit. Maar waarom voor zwart gekozen voor de body en niet goudkleurig?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2014 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Sorry Hobbes, dat ik me er mee bemoei.....maar ik MOET deze vraag even beantwoorden......
Het begint me ergens ineens vreselijk te kriebelen....!! ;-)


(Toch maar even een "edit" : dit bericht is geschreven met een glimlach en dient ook op dezelfde manier gelezen te worden !
Leek me wel belangrijk om dit er alsnog even bij te vermelden......! |-) )

Het antwoord aan Bob is: omdat het origineel bekleed is met thermische dekens die tevens micrometeorieten
tegen kunnen houden :
Afbeelding

Zo zijn er wel meer satellieten en probes die niet goudkleurig zijn, zoals de Chandra ruimtetelescoop, Hipparcos,
Explorer 18 (hééé....een bekende....), de Pioneers en nog vele anderen.
Gelukkig zei je "goudkleurig" en niet "(met) goudfolie (bekleed)". Goud wordt vreemd genoeg uiterst zelden gebruikt
in de ruimtevaart, zeker als het om uitwendige isolatie gaat. In 99% van de gevallen is het kaptonfolie en heel soms
mylarfolie. Deze folies zijn goedkoper en doen het werk net zo goed. Zo LIJKT de beroemde Amerikaanse maanlander
met goudfolie bekleedt, maar het is kaptonfolie. Deze folie is transparant oranje. Hoe dikker, hoe donkerder. Aan één
kant wordt metaal opgedampt. Dat kan aluminium zijn, maar ook tin, messing, geelkoper, roodkoper of andere metalen.
Dit bepaald de uiteindelijke kleur. Dunne kaptonfolie met aluminium lijkt op geelgoud, dikke folie met roodkoper lijkt
op donker oranjebruin.
Mylarfolie is helder transparant. Opgedampt met aluminium of messing lijkt het dus zilver of geelgoud (kijk maar eens
naar een reddingsdeken, voor in de auto).

De Voyagers en Pioneers behoeven geen warmtewerende 'goudkleurige' folie, omdat ze niet in de buurt van de Aarde
en de Zon blijven. Ze zullen zich tijdens hun reis alleen maar verder van ons af bewegen en door de jaren heen
wordt het alleen maar kouder......
Ze hebben dus juist een thermische deken nodig in plaats van een warmtewerend schild. En tevens beschermt deze
- overigens zeer taaie - deken deze vaartuigen tegen stof en ander klein afval waar ze tegen aan zouden kunnen
vliegen. Het zijn overigens vele lagen en niet zomaar eentje, of een paar.
Afbeelding

Afbeelding

Heel vaak wordt op tekeningen en "Artist Impressions" een satelliet helemaal verkeerd weergegeven, vaak alleen maar
om hem er beter uit te laten zien. De echte satellite is soms helemaal zilverkleurig, of zwart, of goudkleurig. In mijn
papieren modellen probeer ik altijd de echte hardware weer te geven, zoals het nu in de ruimte rondzweeft, daarom zien
mijn modellen er soms anders uit dan die van anderen. Is het ding in het echt helemaal saai zwart, dan is mijn model
dat ook, ook al laten tekeningen op internet de satelliet in meerdere vrolijke kleurstellingen zien.

Tot zover de les "Isolatie van ruimtevaartuigen".
Lees het nog eens na en beantwoord de vragen van paragraaf 5 t/m 20. Volgende week overhoring.

______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op vr 12 sep, 2014 15:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2014 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een heel duidelijk en uitgebreid antwoord. Ik als leek ga uiteraard af op het eerste plaatje (artist impression) van het topic. Vandaar mijn vraag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik houd mezelf niet zo bezig met ruimtevaartdingen maar de uiteenzetting over die isolatie/bekleding van de satellieten vind ik wel heel interessant. Toch verbazend wat je met modelbouw allemaal kan leren. :D

IPMS had ooit de leuze: "Modelling is holding history in jour hand" en dat is maar al te waar en het gaat zelfs veel verder dan dat... getuige jouw uitleg hierboven. :o

Wat je model betreft... tja, helemaal niks op aan te merken. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
ETG heeft helemaal gelijk. In deze schaal zag ik het niet zitten om het bekledingsmateriaal na te bootsen, en dan blijft simpel zwart schilderen over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2014 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooi man ,, :brouw: je kunt het model ook eens vergroten en dan eens bekleden 1/12

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2014 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Er is een resin 1/24 versie, dacht ik. 1/12 wordt scratchbouw, ook leuk maar de lijst met projecten is al zo lang... :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement