Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Luitjes hier een bouwverslag van de bouw zelf met styreen en 3D printen en plating van de mars rover opportunity , deze wordt schaal 1/4 .
Een paar maanden geleden werd ik benaderd door een bedrijf die modellen maakt voor exposities van ESA en NASA of ik voor een mevrouw die lezingen gaf ( mars expedities ) een mars rover wou bouwen , na eerst aarzelen ik dacht laten we het eens proberen .

Afbeelding Afbeelding

hier meer info over deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover

In eerste instantie wou ze een 1/2 versie , maar dat vond ik zelf te groot en was niet toereikend qua materiaal budget , dus 1/4 kon wel .

Eerst me eens verdiepen in dit karretje :8 in het echt is ie net iets groter dan een boodschappen wagen , ik had nog een kleine modelletje hier schaal 1/18 en veel tekeningen opgezocht ben ik begonnen om te zetten qua maat voering , eerst met styreen een geraamte gemaakt van de boddy waar de suspension armen en wielen onder komen .
De suspension armen en wielen zijn uit een 3D printer die ik later heb voorzien van bedrading , in eerste instantie vond the eigenaar de armen en wielen goed tot ze een afwijking zag in de voorwielen qua aandrijving ( de elektro motoren ) en moest dit weer aangepast worden dmv van 3D printing adapter motoren .
Toen ben ik begonnen met het bekleden van de skin van de mars rover , de nodige leidingen /details die later goed te zien door het milar folie qua verdikte contouren , dit moet rondom gedaan worden voordat de armen er weer op kunnen .
Toen begonnen aan het grove solar panel gebeuren , dit bestaat uit een achter panel 2 zij panels het op boven zijde boddy is ook voorzien van solar panels die is als basis gemaakt uit styreen en kan zo in het huis geschoven worden .
de plaatsten waar later de robot camera mast komt en de antenne disk zijn de contouren en verdiepingen gemaakt waar ze later geplaats kunnen worden .
Toen het geheel is grove opbouw een in elkaar gezet om te kijken hoe groot hij is en waar nog dingen moeten worden veranderd een ding viel me gelijk op , de draag armen hadden nu al moeite om de boel recht op te houden ( een jong veulen dat net geboren is qua opstaan ) het 3D printing materiaal was vrij buigzaam bij belasting , gezien het geplate wordt moet dit straks geen probleem meer zijn

een panels met solar cellen heb ik bijna klaar en ben nu bezig met de twee zijpanelen , dit project zal flink wat weken in beslag nemen voor ie geheel klaar is .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot zover .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Laatst bijgewerkt door bubblegum op zo 18 mei, 2014 12:03 pm, in totaal 13 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
1/4, ze worden steeds groter.

Hoe weet je of je op 32% zit?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2013 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Echt weer een Bubblegum project!! Mooie uitdaging zeg, maar niets wat jou niet zal lukken lijkt me zo... Ik volg je weer!

Gr Loek


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2013 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dankje Luitjes ,,

René ik deel de bouw in vier hoofd delen van 25 % , oftewel 0 tot 25 % grove werk , 25 tot 50 % dryfit met paint werk , enzovoort

Maar gisteren de hele dag cellen plakken en vandaag de bedrading er tussen en de scharnier punten maken

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


tot zover .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 0:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als eerste in het algemeen bewondering voor wat jij weet te fabriceren.
Ook de 'bom' en de raketmotor bijvoorbeeld. :wink:

Maar dit is weer even andere koek! En een hele eer dat ze je steeds weten te vinden.
Ik ga dit zeker volgen.

Het zijn inderdaad dunne pootjes waar het geheel op moet komen te staan.
Worden ze met het 'platen' zoveel steviger?

En hoe ga je dat doen met transport?
Lezingen betekent veel heen en weer slepen van het gevaarte.
Gaat dit het overleven? :shock:

Maar mooie uitdagingen. Complimenten!
:brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2013 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een bruut project!!

Hoe heb je die zonnecellen gemaakt?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
PLaten is elektroplating , normaal gebeurt dit op metalen voorwerpen , maar kan ook op andere materialen , het geeft het goedkoper metaal of andere materiaal een edel laag zoals echt koper chrome zilver en goud .
gezien de suspension armen en wielen een aluminium kleur heeft zijn ze eerst in koper en toen in echt zilver geplate , dit geeft een reëler look maar ook meer stevigheid .


hier is te zien bij set wielen die van het goedkoper metaal in chrome wordt geplate , je ziet de basic koperlaag goed


http://www.youtube.com/watch?v=f89_ZxVFn1w
Ik kreeg dus de armen met wielen terug glossy

Afbeelding

Afbeelding

dan het kopje matteren ( polijsten ) koste een andere half dag om alles qua details naar mat te krijgen en zorg voor een goed hechtlaag voor het paint work

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de wielen worden van de week in deze onderstaande foto in kleur gespoten en af getailleerd ( kabels ect )

Afbeelding

tot zover .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Laatst bijgewerkt door bubblegum op zo 26 jan, 2014 17:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Da's een mooie oplossing. Was het niet eenvoudiger om de onderdelen in metaal te laten printen? Bv Shapeways kan staal leveren, ik weet niet hoe de prijs zich verhoudt met plating...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
dat heb ik overwogen , maar 4 x zo duur :?

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dit weekent aan de paint geweest , eerst de wielen /armen in de primer na veel inpak werk gezien de vormen , toen in zwart mat gespoten en toen de turbine groef vorm in wielen in bruin paint gezet , toen heel voorzichtig dit weer aan bovenzijde weer verwijderen dmv polijsten , zo valt de kleur diep zoals ie in het echt is .
een arm met wielen is af , maar eerst nieuw polijst wieltje kopen voor ik verder kan met arm II

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot zover .

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement