Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
buran energia projeck op 90 % de main hoofddelen zijn samegevoegd , was wel een voorzichtig werkje ivm lak .

nu het afwerken met details , hoop woensdag de base te hebben en dan draadpin erin om um erop te draaien ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Heel mooi bubble! Deze zou ik erg graag hebben zolang ik over de prijs heen blijf lezen. :mrgreen:

Even wat achtergrond:

Citaat:
Het concept is het zelfde bijna als de Amerikaanse versie , maar met twee SRB,s ( solid rocket boosters ) meer , vier in totaal , er zijn geen 3 hoofdmotoren als bij de usa shuttle maar 2 . verder had dit concept veel power dan de Amerikaanse versie .


Enerzijds is het duidelijk dat er op een gegeven moment blueprints over de oceaan gesmokkeld zijn, die orbiter is wel erg gelijkaardig. Aan de andere kant bevat het concept toch nog stevige verschillen:

USA: 2 solid rocket boosters
USSR: 4 liquid rocket boosters
USA: 3 hoofdmotoren op de orbiter, geen op de fuel tank
USSR: geen hoofdmotoren op de orbiter, 4 op de "fuel tank" (hoofdraket dus in dit geval)

De Buran orbiter was dus in tegenstelling tot de space shuttle orbiter een echte zwever, ook tijdens lancering. De 2 motoren die je erop ziet zijn de remmotoren om terug te vallen uit orbit of bij te sturen in orbit. Deze worden niet gebruikt tijdens de lancering. Dit omdat Energia een zelfstandige lanceerraket is waar Buran slechts één van de mogelijke payloads was.

De Buran lijkt aerodynamisch erg op de Space Shuttle, dat zal de verdienste van het spioneren geweest zijn die het voor de Russen wat makkelijker (nuja, minder heel moeilijk) maakte. Maar los daarvan is de Buran toch anders. Zoals net gezegd qua motorisatie een heel ander concept, maar ook intern: hij kan 10 ipv 7-8 personen vervoeren, en kon van in het begin volledig autonoom (onbemand) missies uitvoeren. Door het andere motorconcept is de Buran orbiter iets lichter dan zijn Amerikaanse evenknie, wat gunstig is voor je efficiëntie (6 ton minder "verpakking" naar boven brengen is heel wat!)

Enerzijds was Buran dus geavanceerder dan de Space Shuttle, maar tegelijk was zijn bediening ondanks de grotere automatische mogelijkheden toch rudimentairder/analoger.

De echte Buran en Energia zaten trouwens niet vol PUR-schuim. :wink:

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Bedank voor de info , ik altijd maar denken die motoren waren nodig voor het sturen en en hulp bij de lancering .

klopt er ook niks van dit filmpie :?

http://www.youtube.com/watch?v=1L7sIG-2BHg

en die pur heb je echt nodig bij dit model , het is net een fles cola qua dikte

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Dat filmpje klopt (wat ik zie tenminste, ik had het geluid niet aan dus misschien verkoopt een commentatorstem wel onzin), dat is een test van:

-de RCS thursters, die pufjes van het Reaction Control System (RCS) voor het roteren van de Buran in orbit.
-één van de 2 OMS motoren, het Orbital Maneuvring System (OMS) dat gebruikt wordt om de baan van de buran te veranderen of om uit de baan te remmen om terug naar aarde te keren. Maar tijdens lancering wordt een OMS niet gebruikt.

De Space Shuttle van de USA had ook zo'n RCS en OMS (maar dan met nasty giftige stuwstoffen waar de Russische veel gezonder waren), maar daarnaast ook nog de 3 grote main engines die de Buran niet heeft omdat die bij Buran op de Energia draagraket zaten.

Focussen we hieronder even op de raketmotoren:

Afbeelding

Dit is de US Space Shuttle, 5 raketmotoren. Die 2 "kleine" motoren zijn het OMS, dat de Buran ook heeft. Deze worden tijdens lancering niet gebruikt. Die 3 grote zijn de Main engines die bij de lancering gebruikt worden, die heeft de Buran dus niet (zitten op de Energia zelf).

Afbeelding

Dit is de Buran, je ziet dat hij enkel de 2 OMS motoren heeft.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Hij is weer geweldig. Wat een groot ding wordt dat in 1:72 :shock:


De prijs houdt ook mij tegen, maar het gaat toch wel kriebelen om de 1:144 versie eens aan te schaffen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Nou luitjes , hij is klaar . :) en ik ben blij toe , even geen big one meer .

Base kwam vandaag binnen toen de M6 draadpen in de base verankerd en toen na laatste details de combi erop geplaats , even pieren maar hij staat zeer stevig :)

ik geef de kit een 7 + op de srb,s de ET en de shuttle qua boddy afwerking na , die was ronuit zeer slecht .


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


projeckt close

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Ondanks de mindere kwaliteit van de kit een heel mooi resultaat Bubblegum! 8)

De kit zou veel aan realisme kunnen winnen als men de orbitermal een gedetailleerde huid zou geven. Tegels zo ver het oog reikt dus. Als je dan de juiste tegeltjes zwart, grijs en wit verft (er is een grijstint en een wittint gebruikt voor de 2 soorten "witte" tegels) op individueel niveau (want er zitten hier en daar nogal wat ingewikkelde patronen op de echte) en verder een wash zou gebruiken om de tegels te accentueren, zou hij er nog realistischer uitzien dan wat nu mogelijk is met de nogal vlakke huid die men deze kit gegeven heeft. Met de beperkte mogelijkheden die de kit je geeft heb je er toch iets heel mooi van gemaakt!

Afbeelding

Voor degenen die even schrikken van de massa van 79 ton en de stuwkracht van 4000 ton: neen, dat ding knalde niet als een vuurpijl omhoog. :D

4000 ton is de stuwkracht van de Energia draagraket, 79 ton de massa van zijn payload, in dit geval een startklare Buran orbiter. De Buran kon daarboven zelf ook nog eens 30 ton payload meenemen (wat neerkomt op 105 ton totaal, het maximum dat Energia in een lage aardbaan krijgt), en nog veel belangrijker: de draagraket weegt zelf ook "wel wat" om niet te zeggen 2400 ton, waardoor de verhouding stuwkracht/massa van de totale configuratie veel dichter bij 1 ligt.

(één opmerking over je bouwsel: "thrust" als in stuwkracht is met een h)

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
next one kerel ,, heb um nu onder de vingers gehad en weet wat wel en niet kan , volgende wil doen zoals de amerikaan phil smith met de US shuttle , met styeen tegeltjes en open payload .

Ik snap je tegelwerk en using look , maar de eigenaar wou um zo hebben , clean laten we zeggen :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het heel erg knap wat hier neergezet is. Alles gevuld met PUR, wat weegt nu het pakketje?

Ik als modelbouwer vind het altijd wel leuk om foto's van het origineel te vergelijken met het model. Het eerste wat me opvalt is dat bij de echte er veel meer zwart aan de onderzijde zit. De pijpen lijken me zwart, net zoals wat zijvlakken van die vreemde uitstulpingen naast beide pijpen. Op je model heb je andere kleuren aangebracht. Bewust??

Heb je stiekum op de sokkel ook je eigen naam verstopt? Made by Bubblegum :D

Wellicht kun je de titel nog even veranderen: 90% --> KLAAR

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
bubblegum schreef:
next one kerel ,, heb um nu onder de vingers gehad en weet wat wel en niet kan , volgende wil doen zoals de amerikaan phil smith met de US shuttle , met styeen tegeltjes en open payload .

Ik snap je tegelwerk en using look , maar de eigenaar wou um zo hebben , clean laten we zeggen :brouw:


Je wil er ooit zelf eentje gaan betegelen? Dat zou helemaal cool zijn! 8) Ik bedoelde dat de fabrikant dit zou moeten voorzien. Maar wat je zelf doet, doe je ook in modelbouw meestal beter. :) Eentje zoals die van Phil Smith zou echt schitterend zijn. Mits de weathering niet overdreven is, kan je hem zo zelfs in lanceerconfig bouwen. Een (reeds gebruikte) shuttle ziet er voor lancering ook niet extreem nieuw uit. Maar ik denk dat je er wel heel veel werk aan zou hebben, maar wat een resultaat. :o

Als de klant clean vraagt, dan zal hij zeker tevreden zijn met deze want hij is weer erg strak gebouwd. 8)

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement