Heel mooi bubble! Deze zou ik erg graag hebben zolang ik over de prijs heen blijf lezen.
Even wat achtergrond:
Citaat:
Het concept is het zelfde bijna als de Amerikaanse versie , maar met twee SRB,s ( solid rocket boosters ) meer , vier in totaal , er zijn geen 3 hoofdmotoren als bij de usa shuttle maar 2 . verder had dit concept veel power dan de Amerikaanse versie .
Enerzijds is het duidelijk dat er op een gegeven moment blueprints over de oceaan gesmokkeld zijn, die orbiter is wel erg gelijkaardig. Aan de andere kant bevat het concept toch nog stevige verschillen:
USA: 2 solid rocket boosters
USSR: 4 liquid rocket boosters
USA: 3 hoofdmotoren op de orbiter, geen op de fuel tank
USSR: geen hoofdmotoren op de orbiter, 4 op de "fuel tank" (hoofdraket dus in dit geval)
De Buran orbiter was dus in tegenstelling tot de space shuttle orbiter een echte zwever, ook tijdens lancering. De 2 motoren die je erop ziet zijn de remmotoren om terug te vallen uit orbit of bij te sturen in orbit. Deze worden niet gebruikt tijdens de lancering. Dit omdat Energia een zelfstandige lanceerraket is waar Buran slechts één van de mogelijke payloads was.
De Buran lijkt aerodynamisch erg op de Space Shuttle, dat zal de verdienste van het spioneren geweest zijn die het voor de Russen wat makkelijker (nuja, minder heel moeilijk) maakte. Maar los daarvan is de Buran toch anders. Zoals net gezegd qua motorisatie een heel ander concept, maar ook intern: hij kan 10 ipv 7-8 personen vervoeren, en kon van in het begin volledig autonoom (onbemand) missies uitvoeren. Door het andere motorconcept is de Buran orbiter iets lichter dan zijn Amerikaanse evenknie, wat gunstig is voor je efficiëntie (6 ton minder "verpakking" naar boven brengen is heel wat!)
Enerzijds was Buran dus geavanceerder dan de Space Shuttle, maar tegelijk was zijn bediening ondanks de grotere automatische mogelijkheden toch rudimentairder/analoger.
De echte Buran en Energia zaten trouwens niet vol PUR-schuim.