Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
's Ochtends vroeg, nog steeds erg koud en mistig. Ver weg van de rest van de wereld, op de steppes van Kazachstan. De zon is nog niet boven de horizon uit maar er is al wat licht. De mist klaart al op maar is nog steeds aanwezig. dicht bij hangen er dunne witte mistflarden boven de bevroren grond maar verder weg ontnemen de mist en de duisternis vrijwel alle zicht.
In de verte is het diepe gerommel van een dieselmotor hoorbaar. Langzaam doemt er een enorm gevaarte op uit de mist en duisternis. Het is een Sojoez raket, op zijn kant, gelegen op een transportwagon op weg naar de lanceerplaats. De stalen wielen van de transporter rollen rustig over de rails, terwijl de lasnaden in het spoor de raket geluiden laat maken die nog het meest weghebben van een hol metalen vat, wat de raket eigenlijk ook nog is, nu hij nog zonder brandstoffen is.
Achter zich, twee platte spoorwagons om de afstand te bewaren tussen de puntige top van de raket en de groene diesel locomotief met zijn zware dreunende motor. Drie lichtstralen van de koplampen priemen door de mist en schijnen een grillig licht over de romp van de raket. Ongehaast rijdt de trein voort door de ontwakende steppe, naar de bundel van metalen masten en armen die in de verte uit de grond omhoog lijken te steken. Terwijl de zon op komt en de eerste stralen laag over het landschap reiken gloeit de raket in het oranje licht en werpt lange schaduwen over de graslanden. Binnen een paar uur zal de sereniteit verscheurd worden door de krakende donder van brullende raketmotoren.

Dat is ongeveer de sfeer die ik in één oogopslag wilde vatten. Ik heb voor het diorama een langwerpige fotolijst uit de verzameling gepakt en na wat pas en meetwerk maar bepaald dat het maar weer eens 1/400 moest zijn. Mijn eigenlijk meest favoriete schaal. Want klein. En ik heb weinig ruimte. Vandaar. Ik heb een tijdje niet goed kunnen bouwen in 1/400 wegens mijn wat snel vermoeid rakende ogen maar sinds kort ben ik gewapend met leesbril en wordt er weer vrolijk in miniatuur gebouwd!
Allereerst de research, de helft van het plezier, als je het mij vraagt. Welke soort locomotief gebruikte men op Baikonur in de vroege jaren 70? Hoe zag de transporter er uit? De verschillen met nu in de Sojoez raket zelf, het landschap, de begroeiing, noem maar op. Er is niet veel fotomateriaal voor handen uit die tijd, slechts een aantal geretoucheerde en korrelige zwartwit foto's van de vroegste periode en was foto's van lage resolutie uit de middenperiode. het was dus voor een gedeelte giswerk maar dan wel bestudeerd giswerk.

Afbeelding
(credit: Spacefacts.de) Hier nog duidelijk de oude variant van de transporter te zien. Let vooral op hoe de plek waar de Soyuz zit niet wordt ondersteund.

Afbeelding
Dit is Soyuz 19 (ASTP) op weg naar de startplaats. De transporter is hier wel vervangen door de nieuwe (de shroud met Soyuz nu wel ondersteund) maar de trein van twee platte karren en de ouwe locomotief zijn er nog. Bovendien zie je hier mooi de talud van de spoordijk. Dat deze Soyuz wit is, is uitzonderlijk, normaliter waren ze gewoon grijs met oranje motorgondels.

Dan de modellen. In papier heb je gelukkig bijna meer keus dan in de plasticwereld en daarnaast kan ik ook nog mijn eigen werkgrootte bepalen door het uit te printen in een andere schaal. De locomotief was de grootste zoektocht en ik kwam er achter dat de M-62 diesellocomotief de meest waarschijnlijke kandidaat was voor de taak in die tijd. Foto's die ik vond waren het bewijd dat de locomotief op de lanceerplaats werd gebruikt. Ik vond stomtoevallig een mooi en eenvoudig papiermodel van die locomotief. Lars Folmann heeft bij al zijn papiermodellen ook een mooi model van een transportwagon voor een Vostok ontworpen. Deze verschillen weliswaar flink in uiterlijk met de huidige transporters van Sojoezi maar in 1970 deed men het met een verbouwde versie van het oorspronkelijke model. Dat werd dus een wat eenvoudiger klusje maar dan wel in 1/400. De platte spoorwagon vond ik op een hongaarse papiermodelbouwsite.

Okee! Genoeg gebept! Bouwmans!

Welnu, Tijd voor diorama. Met wat golfkarton een opzetje gemaakt, volgestort met papier maché en na verloop van tijd merken dat de hele zooi lekker gekrompen is. Nou ja, niet getreurd, het was toch allemaal wat ruw nog, een laagje gips er over deed wonderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De locomotief was erg simpel, zó simpel zelfs dat ik besloot de draaistellen maar wat te detailleren. Met losse wielen en een mooi metalen laagje er op werd het geheel een leuke microloc.

Afbeelding

De platte spoorwagons kregen de zelfde behandeling. Ook vond ik hier op deze site nog een leuk eenvoudig model van een Tatra 813, een 8x8 truc uit Tsjechië die ook door de Sovjets werd gebruikt. Hoogwaardigheidsbekleders en militairen werden in dergelijke vehikels over de steppes gereden. Het ding bleef ook in 1/400 nog redelijk overeind:

Afbeelding

Afbeelding

Ik begon daarna aan de transporter. Het ding bestaat uit een grote hefboom waarop de raket ligt, die op de lanceertafel kan worden gekanteld naar een verticale positie. dat kan dit model ook maar om wille van de stevigheid van het uiteindelijke diorama heb ik besloten dat het ding in de horizontale positie wordt vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding
Hier naast zijn grotere broer in 1/100, een van de eerste papiermodelletjes die ik maakte.

Afbeelding

Het landschap was inmiddels droog, een likje verf en wat grasvezels deden het geheel al aardig lijken op wat ik voor ogen had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk wat schroot ergens op de velden, want de Russen hebben nooit moeilijk gedaan over een hoopje troep hier of daar, het lag nooit in de weg.
Afbeelding

Dan voor de zoveelste keer een Sojoez raket. Ik heb de R7 in diverse schalen al gebouwd, dit is de vijfde of zesde keer maar nog nooit bouwde ik hem zo klein. Een uitdaging om er toch nog iets van detail in te verwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan volgde het meest geestdodende klusje: het leggen van het spoor. Daar ben ik toch echt wel een dag mee zoet geweest. Maar het resultaat was naar mijn tevredenheid. En helemaal van papier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met wat uiteengetrokken fiberfill (spul dat in jassen en winterkledij wordt verwerkt) heb ik mistflarden geprobeerd te maken. Vanochtend was het buitenlicht bijna precies wat ik me had voorgesteld bij het begin, en heb ik wat sfeerfotootjes gemaakt van het geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste nog even een topshot voor de schaal:
Afbeelding

Nou, dat was het weer, ik hoop dat ook dit stukkie huisvlijt jullie waardering kan wegdragen.
De groeten!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Hah, mooi project weer. Die Russische lanceerinstallaties zien er altijd indrukwekkend uit (veel beter dan de simpele Amerikaanse torens, IMO).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 12:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
<met open mond>
Prachtig. Ook de mist is erg goed gelukt en het levert mooie foto's op! :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 12:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Schitterend! Zo klein en toch zulk detail, mijn welgemeende complimenten!!

Gr Loek

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Toppie man !!! schitternd ,, :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement