Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
PK heeft niet stilgezeten de afgelopen tijd. Dus hier zijn twee nieuwe aanwinsten voor op de plank om stof te verzamelen.
Vriendin roept dat het fallische symbolen zijn en geef haar eens ongelijk. Vooral deze eerste.
Eerder al maakte ik van ontwerper Mark Cable een mooie Titan IIIe en nu was zijn 1/96 Delta IV Heavy aan de beurt.

Ik ben dicht bij het origineel gebleven, heb alleen wat detaillering toegevoegd en ik heb een andere papiersoort gebruikt voor de isolatiedelen op de rompen.

Afbeelding

Afbeelding

De kleine leidingen zijn gemaakt van staaldraad dat normaliter op van die "allemaal-foto's-op-steeltjes-blokjes" wordt gebruikt, je weet wel.

De motorsectie was een redelijk complex onderdeel. De Delta heeft een taps toelopende motorsectie met een viertal grote inhammen. Het model is hier ook zeer goed gedetailleerd maar het is een fiks karweitje om de vorm goed te krijgen. Hier kwam regelmatig de CA om de hoek kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De motoruitlaat werd voorzien van een aluminiumtape shielding, zoals de grotemensen-variant ook heeft. de uitlaat is niet, zoals de meeste, uitgerust met een koelinstallatie die loopt op de supergekoelde brandstoffen van de raket maar heeft van binen een ablatieve laag van kurkachtig materiaal, die langzaam wegschroeit tijdens dat de motor werkt. Het maakt de motor iets zwaarder maar stukken goedkoper om te bouwen. Het scheelt een hoop pijpfitterij, immers.

Afbeelding

De middelste CBC is zo goed als klaar. [CBC=Common Booster Core, de Atlas heeft een Common Core Booster, niet met elkaar verwarren! (-; ]

Afbeelding

De tweede CBC is daarna ook al snel klaar; ervaring met de onderdelen komt om de hoek kijken.

Afbeelding

De derde CBC in aanbouw.

Afbeelding

En hier dan het eindresultaat. een dikke 70 centimeter raket in papier. (en okee, een beetje staaldraad dan.)
Wat een beest is het. Weliswaar nog steeds kleiner dan die ouwe Saturn V maar toch. Je ziet dat het ding een flinke hoop schroot de ruimte in kan knallen.
In de volgende post de tweede ferme knaap.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Een ex- slecht beest, slapend in een hol in de grond. Dat tevoorschijn komt in een oranje wolk van rook en vuur. Luisterend naar de naam Dnepr.
Ooit het leven begonnen als de SS-18 Satan, een flinke ICBM die een tiental warheads op Amerika kon doen neerregenen, in de jaren 80 omgetoverd tot vredelievend lanceerbeest maar wel met de zelfde lanceermethode. UIt en silo stijgt met een vlot gangetje een zilver met donkergroene pijl die, eenmaal uit het gat, gehuld gaat in een dichte wolk van oranje kruitdampen. Een knal, en de zuiger waar de raket op stond wordt zijwaarts weggeschoten. Even lijkt de raket stil te hangen in de lucht. dan slaan de motoren aan en met een krakende donder schiet de Dnepr hemelwaarts. Ook in de ruimte, als de satellieten gelanceerd moeten worden, vergeet de Dnepr zijn militaire achtergrond niet: De tweede trap keert zich om, en laat zijn vrachtje achterwaarts er uit glijden, net als hij had gedaan met de kernkoppen die hij vroeger diende te vervoeren.

Ja, leuk dingetje, die Dnepr. Ik meen laatst te hebben gelezen dat hij overigens uit de roulatie wordt genomen nu Oekraïne en Rusland het contract voor deze raket hebben beëindigd.
Genoeg gepraat, PK, hier met die foto's. Okee, mensen, ik ben ook de kwaadste niet, daar komen ze dan.

Afbeelding
Ik was al enigszins op weg toen het bij me opkwam er wat fotootjes van te schieten. Dit is de eerste trap in verregaande staat van gereedheid.

Afbeelding
van rood papier een electrische leiding langs de kabelgoot. geel papier voor de straps. De 'metalen' ringen om de raket-romp zijn met een embossingnaald bewerkt.

Afbeelding
Een blik vanuit de top van de interstage op de brandstoftank van de eerste trap. Hypergole brandstoffen, lekker giftig allemaal.

Afbeelding
Het zelfde stramien op de kleinere tweede trap.

Afbeelding
De motorsectie van de tweede trap.

Afbeelding
Details op de interstage.

Afbeelding
De motorsectie van de eerste trap. het geheel wordt gebouwd op een plug die naderhand in de onderkant van de romp geschoven kan worden zodat je niet onhandig hoeft te doen met priegelarij onderin een lange onhandige buis.

Afbeelding

Afbeelding
De basis van de fairing. Opmerkelijk vormgegeven op deze raket, met een soort van wespentaille. Het oogt weliswaar goed maar het geheel van de raket doet daardoor een beetje aan iets anders denken...

Afbeelding
Ziet u wat ik bedoel?

Afbeelding
Onderwijl hadden we het motorgedeelte ook al af en met wat houtlijm in de achterkant geschoven.

Afbeelding
En daar staat ie! De nieuwe Tarzan van je vriendin! oh nee, het is de Dnepr. Een Oekraïense lanceerraket. Die... afijn, dat had ik al verteld.

Afbeelding
En hier staat ie bij zijn ander vriendjes om stof te gaan verzamelen.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer maar weer!

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Laatst bijgewerkt door Paper Kosmonaut op do 06 sep, 2012 21:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2012 8:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Weer voorbeeldig gebrouwd PK!! Nogal een lomp ding die Delta zeg :shock: . Ik vind zelf de Dnepr heel erg mooi geworden. Fraai detailwerk en gewoon een mooi beestje om te zien qua kleurstelling en dergelijken... Ook de achtergrond informatie waar je ons mee verblijdt maakt me iedere keer weer een slimmer man! :)

En wat een humor weer :mrgreen: . Vergeet je niet dat we ons hier te midden van een immer groeiende groep zeer jeugdigen bevinden? :wink:

Paper Kosmonaut schreef:
De nieuwe Tarzan van je vriendin! oh nee, het is de Dnepr.



:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2012 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ha die Loek,
Dank voor de complimenten. Ik zelf vind de Delta wel een schoonheid hoor! Misschien meer vanwege de brute kracht die het ding produceert.

Ik vrees overigens dat die zeer jeugdigen allang weten wie of wat met Tarzan bedoeld wordt - en dat de rest heel gewoon blissfully unaware blijft tot het moment dat ze er achter willen komen. Jeugd en onschuld staan, ben ik bang, allang niet meer altijd synoniem aan elkaar.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2012 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Zeker vind ik de Delta ook een prachtige machine hoor, maar hier in limburg gebruiken we het woord lomp voornamelijk voor "groot" :wink: . Dus niets ten nadele hoor! Overigens ook erg mooi, dat gebruik van het ander soort papier om zo het verschil in materiaal duidelijk te maken.

En dat de hedendaagse jeugd niet meer Johnny Weissmuller maar iets heel anders aan de naam Tarzan koppelt, is me maar al te duidelijk... :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2012 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Ah, Limburg. Dat verklaart een hoop, voor een Groninger. (-;
Zo is hier een grote auto een dikke auto en bijvoorbeeld "benauwd" niet synoniem aan kortademig maar aan bevreesd. De ademhalingsvariant is hier "poestereg" of "achter de poest". Tsja.

[EDIT] Ik heb de tekst maar een beetje aangepast. Misschien is het zo iets euh.. netter...

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Weer een leuk model erbij.
Is die Dnepr van Leo Cherkashyn? Dat verklaart misschien de blauwe delen. Ik heb echt heel erg goed gezocht, maar tot
op heden ben ik nog geen foto tegengekomen van een blauwe Dnepr. Ik zie alleen maar groene. Met behulp van gratis
software zoals Inkscape kan men eenvoudig de juiste kleur aanbrengen.
Dat glimmende paper is wel mooi, dat benadert de werkelijkheid heel aardig. Al zou ik zelf de groene (blauwe) delen op mat papier
gedrukt hebben. Nou ja.... de neuskegel dan, op de echte raket is die mat. 't Is wel iets voor de liefhebber, hoor.

Groeten aan Jane...... |-)


____________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Inderdaad is het de Dnepr van Leo. Op de PDF zit een password en ik kon dus niet in de oorspronkelijke files knoeien.
Ik heb met het scannen van de print in Photoshop een repaint gedaan en het gewenste effect gekregen. Ik ben het met je eens dat de neuskegel mat had gemoeten, maar het kleurverschil bij het uitprinten op gewoon papier was zo groot dat ik het hierbij heb gelaten. Het was ook een tussendoortje, eigenlijk. De lettering is ook wit, oorspronkelijk.

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement